خاک‌خورده‌های در گمرک وارد بازار می‌شود؛

اما و اگر‌های ترخیص گوشت‌ های تاریخ گذشته برزیلی

این روزها ترخیص گوشت‌های برزیلی که یک سال در گمرک خاک خورده بودند، حرف و حدیث‌های فراوانی را به دنبال داشته است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، سلامت این گوشت‌ها و ریسک ورود آنها به صنعت نیز مورد بحث است، به طوری که به گفته دبیر فدراسیون صنایع غذایی، به نظر می‌رسد سرپوش گذاشتن بر اشتباهی که در گمرک صورت گرفته باعث شده این موضوع را طرح کنند که این گوشت قرار است در صنعت مصرف شود.

یکی از مهم‌ترین دلایلی که برای افزایش تقاضا در روزهای اخیر می‌توان نام برد ایام محرم و نیاز بازار به خصوص هیات‌های مذهبی به گوشت و اقلام پروتئینی است؛ موضوعی که می‌تواند بر قیمت‌ها تاثیر بگذارد. از سوی دیگر برخی کارشناسان عقیده دارند افزایش قیمت از یک ماه قبل از محرم کلید خورده و در نتیجه بیشتر حاصل سیاست‌های نادرست اداره بازار از سوی دولتی‌ها است. به هر حال دلیل گرانی هرچه باشد گوشت امروز در مرز ۴۰۰ هزار تومان قرار دارد، هر چند این قیمت روی تابلو است و وقتی قصاب‌ها دست به چاقو می‌شوند حتی قیمت‌ها قدری بالاتر هم می‌رود.

ترخیص گوشت‌های برزیلی در این میان، داستان دیگری است که به نگرانی‌های فراوانی دامن زده است. آرمان خالقی در واکنش به خبر ترخیص محموله ۲۰۰ تنی گوشت منجمد برزیلی از گمرک شهید رجایی پس از یکسال، گفت: سازمان غذا و دارو، سازمان دامپزشکی و سازمان ملی استاندارد متولی نظارت بر ورودی و خروجی گوشت‌های منجمد در صنعت هستند.

وی با تاکید بر اینکه گوشت‌های منجمدی که از تاریخ انجماد آنها مدت زیادی گذشته است نباید در بازار توزیع شوند، گفت: کارخانه‌های فرآورده‌های گوشتی و تولیدکنندگان غذاهای کنسروی این نوع گوشت را جذب می‌کنند و مصرف این نوع گوشت‌ها در این مصارف اشکالی ندارد، چراکه حرارت می‌بینند، اما گوشتی که رنگ آن تغییر پیدا کرده باید معدوم و دفن شود یا اینکه آن را پودر و تبدیل به خوراک دام کنند.

قائم‌مقام خانه صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این پرسش که با توجه به سبقه‌ای که از انبارها و سردخانه‌های گمرکات داریم به نظر می‌رسد این گوشت کیفیت خود را برای مصارف صنعتی نیز از دست داده باشد، آیا صنعت ریسک پذیرش چنین گوشتی را می‌کند؟ تصریح کرد: تاریخ مصرف گوشت‌های منجمد مشخص است، مگر اینکه تاریخ مصرف آن رو به پایان باشد، برای همین ترخیص کرده‌اند که در این صورت باید سازمان‌های متولی با دقت این موضوع را بررسی کنند و حساسیت خاص و ویژه‌ای به خرج بدهند و رسیدگی به این موضوع به وجدان افرادی که قرار است در این کار نظارت کنند بستگی دارد.

عدم مدیریت عامل رسوب کالا

این فعال اقتصادی با اشاره به دلایل ماندن کالاهای اساسی در گمرکات ادامه داد: عدم مدیریت صحیح می‌تواند عامل اصلی ماندن کالاهای اساسی در گمرکات باشد. در هر کشوری ذخیره استراتژیک برای تنظیم بازار لازم و ضروری است و این موضوع در گندم، برنج، ذرت و سایر کالاهای اساسی وجود دارد و پیش از اینکه کالاهای اساسی به تاریخ مصرف‌شان نزدیک شوند باید در بازار عرضه و جایگزین شده و این چرخه جایگزینی کالاهای قدیمی با کالای جدید همواره انجام می‌شود.

وی ادامه داد: ممکن است این محموله را فراموش کرده باشند و اهمالی در عرضه آن شده باشد یا نتوانستند به دلیل مشکلات ارزی به موقع کالا بخرند و جایگزین این محموله کنند، از این‌ رو آن را نگه داشتند. باید دید در ذهن مسوول مربوطه چه گذشته است و از او پرسید، آیا او نیز ملزم به پاسخگویی است؟ چه کسی در این باره باید پاسخ بدهد که چرا این کالا تا به امروز در بازار عرضه نشده است.

در این رابطه محسن نقاشی دبیر فدراسیون صنایع غذایی در گفت‌وگو با ایلنا ضمن تاکید بر اینکه کارخانه‌ها و برندهای معتبر استانداردهای خارج از استانداردهای رایج در کشور را دارند، گفت: به نظر می‌رسد سرپوش گذاشتن بر اشتباهی که در گمرک رخ داده باعث شده این موضوع را طرح کنند که این گوشت قرار است در صنعت مصرف شود. این در حالی است که صنعت هیچ‌گاه از این گوشت استفاده نخواهد کرد و سازمان غذا و دارو و سازمان ملی استاندارد اجازه نخواهد داد این گوشت در بازار توزیع شود.

وی ادامه داد: تعداد واحدهای کوچک تولیدی به دلیل سیاست‌های اشتباه و عدم‌حمایت از تولید، کم و محدود شده است و کارخانه‌های بزرگ نیز برای حفظ نام خود هیچ‌گاه چنین گوشتی را مصرف نمی‌کنند.

تعلل وارد‌کنندگان و تولیدکنندگان

یک کارشناس اقتصادی برای گرانی گوشت سه دلیل عمده را عنوان کرد و گفت: تعلل وارد‌کنندگان و تولیدگران در تولید خوراک دام به خصوص در بخش طیور که البته در بخش گوشت هم شاهد آن بودیم، سبب شد تا عرضه در بازار کاهش چشمگیری یابد تا جایی که محبور به واردات گوشت از برخی کشورها شویم.

محسن طاهریان با بیان اینکه مشکل دوم اینجاست که دولت نتوانسته به درستی شرایط بازار را مدیریت کند، ابراز کرد: سال گذشته بعد از گرانی‌های جراحی اقتصادی از شرایطی می‌گفتند که در آن اگر حباب گرانی می‌شکست قیمت‌ها یکباره فراوان بالا می‌رفت. متاسفانه کسی در آن برهه این مشکل را جدی نگرفت و برای رفع آن راهکار ارائه نکرد. وی با بیان اینکه پس دومین مشکل در واقع خود سیاست‌های دولتی است، افزود: دولت به وضوح نتوانسته بین شرایط عرضه و تقاضا مدیریت درستی برقرار کند تا توازن حفظ شود. از یک سو دامداران هم امروز ناراضی هستند، چراکه قیمت نهاده‌ها در همین ۱۴ ماه اخیر چندین برابر شده است.

چرا مسوولان غافلگیر می‌شوند؟

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه سومین دلیل ایام پیک مصرف مانند محرم است، گفت: همیشه در نزدیکی ماه محرم و ماه رمضان و عید نوروز و این دست مناسبت‌ها، افزایش تقاضا رقم می‌خورد، اما مساله اصلی اینجاست که بعد از این همه سال تکرار شرایط، باز چرا مسوولان باید غافلگیر شوند.

مقایسه قیمت گوشت در ایران با جهان

قیمت گوشت در ایران هر چند از متوسط قیمت جهانی گوشت (بر اساس برخی منابع) پایین‌تر است، اما در بسیاری از کشورهای فقیر، گوشت قرمز با قیمت کمتری در دسترس مردم قرار دارد. آمارها نشان می‌دهد که مردم ۱۱۳ کشور راحت‌تر می‌توانند گوشت خریداری کنند.

بر اساس اطلاعات ۷۹ کشور موجود در پایگاه داده سایتی با عنوان «قیمت جهانی محصول»، میانگین قیمت جهانی گوشت قرمز، ۱۴.۵۷ دلار است. با نگاهی به آخرین داده‌ها، کمترین قیمت ۳.۶۷دلار (پاکستان) و بالاترین قیمت ۵۹.۹۳ دلار (کره‌جنوبی) بوده است.

البته ایران در فهرست کشورهای این پایگاه داده قرار ندارد، اما در فهرست منبع دیگری به نام کشور ما اشاره شده است و قیمت گوشت قرمز در ایران را حدود ۷.۸۹ دلار اعلام کرده است. ایران در میان ۱۰۱ کشور این پایگاه داده (که از گران‌ترین به سمت ارزان‌ترین فهرست شده است) در جایگاه ۸۱ قرار دارد. سوئیس با قیمت ۵۵.۶۶ دلار برای هر کیلو گوشت در رتبه نخست این فهرست و پاکستان با قیمت۳.۲۳ دلار در رتبه آخر قرار دارد.

گوشت در ایران از چه کشورهایی گران‌تر است؟

در این پایگاه داده، گوشت در ۲۰ کشور از ایران ارزان‌تر است؛ مالزی، قزاقستان، ازبکستان، پاناما، روسیه، جامائیکا، فیلیپین، بنگلادش، سریلانکا، آفریقای جنوبی، کلمبیا، اکوادور، ونزوئلا، اوکراین، آرژانتین، بولیوی، هند، نپال، کنیا و پاکستان.

اگر همه کشورهای جهان را در نظر بگیریم ظاهرا شرایط متفاوت می‌شود. جام‌جم در این مورد نوشته است: «قیمت گوشت ایرانی‌ها چند برابر فقیرترین کشورهای جهان است از جمله مغولستان، روآندا و تانزانیا. برای درک بهتر این موضوع باید شاخص قیمت گوشت در جهان را بررسی کنیم. ایران یکی از کشورهایی است که بالاترین شاخص قیمت گوشت را در جهان دارند. این شاخص در ایران بیش از دو برابر کشورهای یادشده است. بازاریان مغولستان، روآندا و تانزانیا ارزان‌ترین بها را برای گوشت در بازار از خریداران طلب می‌کنند. شاخص قیمت گوشت در این کشورها به ترتیب ۴۵.۷ واحد، ۴۷ واحد و ۴۷.۹ واحد است، اما همین شاخص در ایران به بیش از ۱۰۶ واحد می‌رسد. در نتیجه ایرانی‌ها ۲.۳ برابر مغولستانی‌ها و ۲.۲ برابر روآندایی‌ها و تانزانیایی‌ها برای خرید یک واحد گوشت هزینه می‌کنند. فقط ۵۳ کشور بیشتر از ایرانی‌ها برای خرید گوشت هزینه می‌کنند، اما مردم ۱۱۳ کشور در دسترسی به گوشت، توانمندتر از ایرانی‌ها هستند.»

تفاوت قیمت گوشت قرمز در ایران و جهان

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: «از زاویه برابری نرخ ریال با دلار در بازار غیررسمی، قیمت دام زنده در ایران به ۳.۸ دلار می‌رسد. قیمت گوشت هم به‌طور متوسط به هفت دلار می‌رسد. در نتیجه، قیمت گوشت و دام در ایران به‌دلایلی چون خشکسالی و مساله تامین غذا در ذات خود تورمی است، اما با توجه به اینکه قیمت خوراک دام با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی قیمت‌گذاری می‌شود، انتظار اینکه قیمت دام و متعاقب آن قیمت گوشت تا این میزان بالا برود، وجود ندارد. برای داشتن ارزیابی بهتر، سطح بالای قیمت‌ها در ایران، آن را با تعدادی از کشورها مقایسه کردیم. در حال حاضر قیمت دام زنده در آذربایجان یک دلار و ۷۱ سنت و قیمت گوشت ۶.۷ دلار است. در جمهوری چک قیمت گوشت شش دلار و قیمت دام زنده ۳.۵ دلار است. در بلاروس دام زنده ۳.۵ دلار و گوشت ۶.۲ دلار است. در روسیه قیمت دام و گوشت به ترتیب۲.۵ و ۶.۱ دلار است. در چین دام زنده به یک دلار و گوشت گوسفندی آن به هفت دلار می‌رسد. در هند گوشت دو دلار و دام ۰.۶ دلار ارزش دارد. از مقایسه این ارقام با ایران چنین می‌توان نتیجه گرفت که در عمل قیمت گوشت و دام در ایران از بسیاری از کشورهایی که در مقیاس جهانی سرانه درآمدی کم و متوسط دارند هم بالاتر است.»
قیمت گوشت مرغ نیز در روزهای اخیر با افزایش مواجه شده است. قیمت مرغ که روند صعودی خود را از هفته‌های پیش آغاز کرده بود، این هفته در سطح خرده‌فروشی‌ها از ۱۱۰ هزار تومان هم عبور کرد. به نظر می‌رسد گوشت مرغ به گوشت قرمز هم سرایت کند.

اخبار برگزیدهکشاورزی
شناسه : 363310
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا