قیمت گوشت قرمز در بازار به نیم میلیون رسیده است

عرضه دام سبک به کشتارگاه‌ها از اردیبهشت به‌شدت کاهش داشته و تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند دام خود را به کشورهای همسایه قاچاق کنند.

به گزارش جهان صنعت نیوز، در شرایطی که قیمت گوشت قرمز در بازار به کیلویی ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. دولت اعلام کرد که بار دیگر از گزینه واردات گوشت گرم برای کنترل بازار استفاده می‌کند. روز گذشته قائم‌مقام وزیر جهادکشاورزی، از تصمیم دولت برای واردات روزانه ۱۰۰تن گوشت گرم برای تامین تقاضای رو به افزایش بازار و کنترل قیمت گوشت خبر داد.

علیرضا پیمان‌پاک با اشاره به همزمانی مناسبت‌هایی نظیر سفرهای تابستانی، بازگشت حجاج و آغاز ‌ماه محرم که به رشد تقاضا و افزایش قیمت مرغ و گوشت منجر شده، اعلام کرد. با همکاری بانک مرکزی در زمینه تامین ارز، وزارت جهاد برای افزایش فوری حجم واردات گوشت اقدام خواهد کرد.

به‌گفته معاون وزیر جهادکشاورزی، این گوشت‌ها از روسیه، رومانی و مغولستان وارد می‌شوند. قرار است با قیمت هر کیلو ۲۶۰هزار تومان در بازار توزیع شوند. همزمان، واردات گوشت منجمد و توزیع به قیمت ۱۸۰هزار تومان نیز ادامه خواهد داشت. طی ۳هفته آینده گوشت گرم از آفریقا نیز به ظرفیت واردات گوشت گوسفندی کشور افزوده خواهد شد. این گوشت‌ها نیز قرار است با قیمت کیلویی ۱۸۰هزار تومان توزیع شوند.

گوشت ۵۰۰ هزار تومانی

پیمان‌پاک همچنین از توافق با بانک مرکزی برای تامین ارز مورد نیاز برای واردات منظم این محصولات خبر داد. اعلام کرد که روند واردات تا پایان تابستان ادامه خواهد داشت.

بهمن‌ماه سال گذشته انتشار خبر گوشت ۵۰۰هزار تومانی در یکی از سایت‌های خبری جنجال زیادی به پا کرد. این قیمت البته مربوط به بسته‌بندی یک کیلویی گوشت خورشتی بدون استخوان گوسفندی یعنی مرغوب‌ترین گوشت تفکیکی بود. شقه گوسفندی در آن زمان هنوز حول و حوش کیلویی ۳۷۰ تا ۳۹۰هزار تومان بود. اما با تداوم روند رشد قیمت، هفته گذشته قیمت شقه گوسفندی در قصابی‌های تهران به کیلویی ۵۰۰هزار تومان رسید.

روند افزایش قیمت گوشت قرمز که از نیمه دوم سال گذشته آغاز شد. پس از توقفی یک‌ماهه در فروردین‌ماه، تا امروز تداوم یافته و از اردیبهشت تا امروز شقه گوسفندی ۱۰۰هزار تومان و گوشت تفکیک‌شده دست‌کم ۲۰۰هزار تومان گران‌تر شده است.

واکنش‌ها نسبت به واردات

در شرایطی که فعالان بازار دلیل افزایش شدید قیمت گوشت را کاهش عرضه دام تولید داخلی به بازار عنوان می‌کنند. معتقدند دولت باید با افزایش واردات و کنترل قیمت گوشت‌ از فشار بیشتر بر مصرف‌کنندگان جلوگیری کند، تولیدکنندگان همچنان مصرانه بر این اعتقادند که کشور نیازی به واردات ندارد.

افشین صدر دادرس، مدیرعامل اتحادیه دام سبک هفته گذشته دلیل رشد قیمت گوشت را تداوم قاچاق دام و نبود نظارت بر بازار دانست و اعلام کرد که نتیجه واردات، خروج ارز از کشور است و تأثیری بر قیمت‌ها ندارد. قاچاق و کاهش عرضه دام، چیزی است که رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی تهران نیز آن را عامل گرانی گوشت می‌داند.

به‌گفته علی‌اصغر ملکی، عرضه دام سبک به کشتارگاه‌ها از اردیبهشت به‌شدت کاهش داشته و تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند دام خود را به کشورهای همسایه قاچاق کنند.

قیمت دام زنده سبک در آستانه عید قربان با جهشی ۲۰هزار تومانی مواجه شد.  از کیلویی ۱۸۰هزار تومان به ۲۰۰هزار تومان رسید.

قیمت دام زنده در میادین شهرداری هم که تا پیش از عید قربان کیلویی ۱۷۰هزار تومان بود، امروز به ۱۹۰هزار تومان رسیده است. برخی از فعالان بازار بر این اعتقاد بودند که با عبور از عید قربان، عرضه افزایش و قیمت‌ها کمتر می‌شود اما این اتفاق نیفتاد.

منبع: همشهری

کشاورزی
شناسه : 363556
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا