رکود شدید معاملات در بازار سهام؛

بورس پس از مجامع جان می‌گیرد؟

بورس نه جانی برای صعود دارد و نه توانی برای نزول و فعلا شاخص کل در اطراف سطح دو میلیون واحدی در نوسان است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، در جریان معاملات روز یکشنبه نیز شاخص کل بورس با کاهش ۶۱۹۱ واحدی تا ارتفاع یک میلیون و ۹۷۶ هزار واحدی پایین آمد. نگاهی به روند معاملات نشان می‌دهد تا ساعت ۱۲ یکشنبه شاخص کل روند باثباتی را تجربه می‌کرد، اما با بازگشایی نماد شبندر، شاخص کل با کاهش همراه شد.

شبندر با ۴۵۰۰، فارس با ۲۰۰۰ و شتران با ۱۵۰۰ واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. به نظر می‌رسد همچنان بازار تحت تاثیر افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها قرار دارد. در نقطه مقابل رمپنا با ۱۴۰۰، حکشتی با ۸۹۰ و وبملت با ۸۸۰ واحد از کاهش پیش‌تر شاخص کل جلوگیری کردند.

شاخص هم‌وزن برخلاف شاخص کل توانست با افزایش بیش از ۲هزار واحدی سطح ۷۰۰ هزار واحدی را پس بگیرد. مثبت شدن شاخص هم‌وزن می‌تواند یک نکته امیدوارکننده برای بازار در روزهای آینده محسوب شود.

رکود معاملات با چاشنی مجامع

ارزش معاملات خرد (سهام و حق تقدم) بازار سهام روز یکشنبه برابر با ۳ هزار و ۴۵۳ میلیارد تومان بود که نسبت به روز شنبه بیش از ۱۱ درصد کاهش یافت. در دو روز ابتدایی معاملات این هفته ارزش معاملات خرد به زیر ۴ هزار میلیارد تومان سقوط کرده است که نشان از رکود عمیق بازار سهام دارد. البته مجامع عمومی سالیانه نیز به عاملی برای تشدید فضای رکودی بازار مبدل شده است. در میان نمادهای معامله‌شده در بازار روز یکشنبه، پالایش نفت تهران (شتران) با ۱۶۰ میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات خرد را به خود اختصاص داد. پس از آن، پالایش نفت تبریز (شبریز) با ۹۶، بانک آینده (وآیند) با ۷۱ و پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۶۹ میلیارد تومان در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

در میان صنایع نیز «خودرو و ساخت قطعات» با ۴۱۰،‌ «فرآورده‌های نفتی» با ۳۵۹ و «محصولات شیمیایی» با ۳۰۳ میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات خرد را ثبت کردند.

فرار ادامه‌دار حقیقی‌ها

در بازار روز گذشته بازهم شاهد خروج پول حقیقی بودیم و در جریان معاملات حقیقی‌های بازار بیش از ۱۸۵ میلیارد تومان از بازار خارج کردند. هر چند این عدد نسبت به روز شنبه کاهش داشت، اما طی چند هفته گذشته،‌ خروج پول حقیقی مشخصه ثابت بورس بوده ‌است؛ موضوعی که نشان از بی‌اعتمادی گسترده سهامداران خرد نسبت به شرایط بازار سهام دارد.

بانک آینده (وآیند) در معاملات روز یکشنبه شاهد خروج بیش از ۵۰ میلیارد تومان پول حقیقی بود تا از این حیث رکورددار باشد. پس از بانک آینده، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۲۳، پرداخت الکترونیک پاسارگارد (پی‌پاد) با ۱۲ و پتروشیمی نوری (نوری) با ۱۱ میلیارد تومان در رتبه‌های بعدی خروج پول حقیقی قرار داشتند.
در میان صنایع نیز «بانک‌ها و موسسات اعتباری» با نزدیک به ۷۸ میلیارد تومان بیشترین خروج پول حقیقی را در بازار روز یکشنبه ثبت کردند. «فرآورده‌های نفتی» با ۳۱، «محصولات شیمیایی» با ۱۹ و «خودرو و ساخت قطعات» با ۱۷ میلیارد تومان در رتبه‌های بعدی خروج پول حقیقی قرار داشتند.

شوک نرخ خوراک تمام می‌شود

روند معاملات بازار سهام نشان می‌دهد که بورس همچنان در شوک افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها قرار دارد. هر چند برخی اخبار ضدونقیض درباره لغو این مصوبه در بازار روز یکشنبه دست به دست شد، اما هیج یک از نهادهای رسمی این موضوع را تایید نکرد.

با این وجود هر چه جلوتر می‌رویم به نظر می‌رسد اثر این خبر کاهش پیدا می‌‌کند و از کاهش‌های شدید و احساسی شاخص کل خبری نیست. از سوی دیگر، رشد شاخص هم‌وزن این امیدواری را ایجاد کرده است که شاهد بازگشت تقاضا به نمادهای کوچک‌تر باشیم، اما این نکته غیرقابل انکار است که بورس تهران براساس معاملات نمادهای بزرگ و پیشرو حرکت می‌کند و تا زمانی که شاهد بهبود تقاضا در صنایع لیدر بازار نباشیم،‌ انتظار برای بازگشت بورس به روند صعودی دور از انتظار است.

در این میان برخی بر این باورند که پس از پایان فصل مجامع و همچنین انتشار گزارش‌های سه‌ماهه می‌توان انتظار داشت که بازار با رونق نسبی همراه شود.

اعتماد حلقه مفقوده بازار

کسری بودجه دولت به قدری زیاد است که مسوولان اقتصادی به قیمت از بین بردن انگیزه سرمایه‌گذاری در بسیاری از حوزه‌ها و زیر پا گذاشتن حقوق و منافع سهامداران، دست به اتخاذ تصمیمات اشتباه یکی پس از دیگری می‌زنند، با این رویکرد که بتوانند بخشی از کسری بودجه فعلی را جبران کنند. برآیند این تصمیمات نادرست در بازار هفته گذشته نمود پیدا کرد و معاملات بورس از ابتدای هفته، منفی آغاز شد و هر چند در روزهای پایانی، مثبت‌های بازار، جانی دوباره به سهامداران بخشید، اما دیری نپایید خبر افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به هفت هزار تومان، فعالان این حوزه را دوباره با چالش مواجه کرد.

بازار سرمایه جولانگاه تصمیمات غیرکارشناسی سیاستگذاران شده و تغییرات بی‌حساب‌ و کتاب دیگری همچون افزایش نرخ گاز، افزایش ۴ برابری نرخ عوارض صادراتی محصولات خام و نیمه‌خام معدنی و فولادی از نیم درصد به ۲ درصد، تغییـر مکرر قوانین مربوط بـه فروش یـا عـدم فـروش خـودرو در بـورس کالا، تغییـر قوانین مربوط بـه تسعیر ارز و… نیز در کرختی بازار بی‌تاثیر نبوده است.

همه متغیرها نمایانگر جذابیت بازار سرمایه و پررنگ بودن فرصت خرید برای سهامداران هستند. به‌شرط آنکه دولت به بی‌اعتمادی مردم دامن نزند. بزرگ‌ترین ریسک بازار سرمایه در حال حاضر ریسک تصمیمات خلق‌الساعه دولت است. سهامداران حرفه‌ای واقفند که در حال حاضر بهای بسیاری از سهم‌ها از سال ۹۹ نیز کمتر است و در این بازه زمانی بهای دلار و تورم افزایش چشمگیری داشته است.

محرک‌های صعودی بورس

طی دو روز گذشته انتشار صورت‌های مالی ۳ ماهه فصل بهار شرکت‌ها خبر از وضعیت بسیار مناسبی برای کلیت شرکت‌های بورسی داد که نشان می‌دهد بازار سهام فارغ از مسائلی که از خارج بازار به آن شوک‌های منفی و سنگینی وارد می‌کند، در داخل خود در حال تجربه و شرایط خوبی است و برگشت آرامش به بازار می‌تواند به چشم‌انداز خوبی برای قیمت سهام منجر شود.

صورت‌های مالی شرکت‌های موجود در گروه‌های مختلفی از جمله بانکی، دارویی، سیمانی، پلاستیک، خودروسازان تجاری و… نشان دادند که با وجود تلاطم‌های اقتصادی بسیار و سیاستگذاری‌هایی که اغلب مانع از سودآوری منطقی شرکت‌ها می‌شود، شرکت‌ها توانسته‌اند عملکرد خوبی از خود به نمایش بگذارند و چشم‌انداز مناسبی را از آینده خود ترسیم کنند. اگرچه در این بین برخی گروه‌ها همچون صنعت پالایشی با کاهش سودآوری همراه بود که البته از قبل نیز توسط کارشناسان پیش‌بینی شده بود.

در یک بازار منطقی و به دور از هیجان، انتشار این گزارش‌ها می‌توانست موجب شکل‌گیری یک روند صعودی قدرتمند شود که کلیت بازار سرمایه را با خود همراه کند و خبری از ریزش‌هایی همچون روز گذشته نباشد، اما چنین شرایطی تجربه نشد. با این حال به نظر می‌رسد با برگشت ثبات به بورس می‌توان انتظار داشت که این محرک‌ها اثرگذاری خود را به نمایش بگذارند و با بازگشایی نمادها پس از برگزاری مجامع شاهد بهبود نسبی در معاملات باشیم.

بررسی تکنیکالی شاخص بورس تهران

همانگونه که اشاره شد شاخص کل کمی از فشارهای فروش روزهای گذشته خود فاصله گرفته بود و حتی شایعه برگشت شاخص به سمت اعداد و ارقام بالاتر در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شد، اما شاخص در جریان معاملات روز گذشته و تا قبل از شروع نیم ساعت پایانی بدون تغییری خاص در همان محدوده‌های روزهای گذشته ایستاده بود تا اینکه نماد شبندر بازگشایی شد.

از منظر تکنیکالی شاخص کل بورس تهران با وجود نوسانات چند روز اخیر همچنان در محدوده سطح حمایتی خط میانی کانال صعودی قرار دارد و از منظر موج‌شماری و امواج الیوت در محدوده ۱۶۱ درصد موج ‌کوتاه‌مدت اصلاحی خود قرار دارد.

اگر افت ۱۰ درصدی روز گذشته نماد شبندر و تاثیر منفی سنگین آن روی بازار را در نظر نگیریم، شاخص کل همچنان بر مفروضات قبلی ایستاده است، اما با درنظرگرفتن افت شاخص در نیم ساعت پایانی این امکان ممکن است به وجود بیاید که طبق سنت دیرینه بازار، شاخص کل برای نیمه اول بازار روز دوشنبه رخ سرخ‌رنگی را به خود بگیرد. باید دید که این میزان افت احتمالی چقدر خواهد بود و آیا اهالی بازار باز هم قصد دارند با فشار عرضه، شاخص کل و ارزش بازار را به سمت اعداد پایین‌تر سوق دهند؟

شاخص هم‌وزن تا پیش از انتشار نامه و تغییرات ایجادشده برای نرخ خوراک گاز و سوخت صنایع در محدوده‌های ۲۳ درصدی موج فیبوناچی خود در حال معامله بود و حتی برای روزهایی توانست از پس میانگین ۵۵روزه خود برآید و از این سطح به‌عنوان سطح حمایتی استفاده کند، اما با انتشار اخبار مختلف درخصوص وضعیت نرخ خوراک گاز از این شاخص نیز عقب نشست و تا محدوده‌های ۳۸ درصدی موج قبلی خود اصلاح کرد و به اعداد کمتر از ۷۰۰ هزارواحدی رسید، اما در جریان معاملات چند روز شاخص هم‌وزن دوباره خود را بالاتر از ۷۰۰ هزار واحدی می‌بیند.

جهان صنعت

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 363632
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا