کاهش نگران کننده ارزش معاملات خرد؛

بورس و یک پرسش؛ بازار سهام چه زمانی صعودی می‌شود؟

بازار سهام بالاخره سبز رنگ شد. اما آیا معاملات روز دوشنبه به معنای این است که می‌توان پیش بینی بورس را بر پایان روند نزولی استوار کرد؟

به گزارش جهان صنعت نیوز،تب عرضه در سومین روز معاملاتی بورس تهران در حالی فروکش کرد که به نظر می‌رسد خبری که در مورد تعدیل نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به گوش سهامداران رسید، مهم‌ترین دلیل برگشت بازار سرمایه در روز دوشنبه باشد، اما موضوع اصلی این است که آیا این مساله در واقعیت عملی خواهد شد یا خیر  و پیش بینی بورس در روزهای آینده چگونه خواهد بود؟

از طرفی سایه تصمیمات یک‌شبه بر سر بازار سرمایه سنگینی می‌کند؛ به‌گونه‌ای که اگر این نرخ خوراک پتروشیمی‌ها نیز به قبل بازگردد، بی‌اعتمادی سهامداران به بازار سرمایه همچنان مانع صعود قدرتمند بورس خواهد بود.

سوال اصلی این است که بازگشت اعتماد و روند صعودی به بورس تهران چه زمانی محقق می‌شود؟

کاهش نگران‌کننده ارزش معاملات خرد در بورس

پیام الیاس‌کردی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» می‌گوید: پس از ریزش‌های عجیب و غریب بورس تهران در دو ماه و نیم گذشته، بازار در دو روز اخیر شرایط بهتری را تجربه می‌کند. اما نکته مهم‌تر این است که ارزش معاملات خرد به چه میزان رسیده که بازار تا اندازه‌ای مثبت شده است.

وی با تاکید بر اینکه در بازاری که کم‌حجم است قاعدتا نه مثبت‌ها ارزشی دارد و نه منفی‌ها، ادامه داد: کلیت بازار سرمایه در حال حاضر به ظاهر متعادل است. ولی ارزش معاملات خرد روز دوشنبه ۲ مردادماه به ۴ هزار و ۳۱۴ میلیارد تومان رسید. این در حالی است که ارزش معالات خرد در دو ماه گذشته فراتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان بود.

سهامداران حقوقی برای فروش صف بستند

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه هنوز هم حقوقی‌ها در صف فروش سهام هستند، گفت: فروش گسترده سهامداران حقوقی در بورس تهران از یک طرف و انتشار اخبار ضد‌و‌نقیض از طرف دیگر موجب شده بورس در سرگردانی به سر ببرد، به‌طوری که مدام شاهد تایید و تکذیب اخبار هستیم.

الیاس‌کردی روی سخن خود را به سهامداران خرد کرد و ادامه داد: اگر سهامداران خرد می‌خواهند در بازار برای کوتاه‌مدت و میان‌مدت سرمایه‌گذاری کنند، اجازه بدهند این آتش‌ها بخوابد و آب‌ها از آسیاب بیفتد و شرایط آرام شود، آن زمان وارد بازار شوند. زیرا اگر دیرتر وارد بازار سرمایه شوند نتیجه بهتری خواهند گرفت.

اعتمادی که بورس از دست داد

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بورس به تعادل رسیده است، گفت: هرچند روند شاخص کل بورس کمی مثبت است، ولی هر تقاضایی با عرضه پاسخ داده می‌شود. به‌طور مثال، سهم‌هایی داریم که بازار را با رنج مثبت آغاز می‌کنند ولی در انتهای بازار دوباره به قیمت قبل بازمی‌گردند. بنابراین اتفاق ویژه‌ای در روزهای یکشنبه و دوشنبه نیفتاده و در این میان، فقط شاخص کل مثبت شده است.

الیاس‌کردی افزود: سایه ریسک‌ها و افت قیمت دلار بر سر بازار سرمایه سنگینی می‌کند، به‌طور مثال در مورد صنایع یک‌شبه خبری می‌آید و مدام تایید و تکذیب می‌شود. این رویه دوگانه بازار سرمایه را نابود می‌کند. در پی این تصمیمات، بازار سرگردان شده و نمی‌تواند در میان سهامداران خرد اعتمادسازی کند.

عواقب تلخ تصمیمات دولتی برای تولید و بورس

این کارشناس بازار سرمایه با طرح این سوال که «آیا می‌توانیم پیش‌بینی کنیم تصمیمی که در مورد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها گرفته شد در مورد نرخ برق صنایع، مالیات و عوارض آنها گرفته نشود» گفت: قاعدتا نمی‌توانیم این موارد را پیش‌بینی کنیم. چشم سهامداران خرد از تصمیم‌گیری‌های لحظه‌ای ترسیده است.

الیاس‌کردی در پاسخ به سوال «جهان‌صنعت» مبنی بر اینکه مقصر حال و روز اخیر بازار سرمایه کیست؟ گفت: به نظر می‌رسد سیستم فکری اقتصادی بر کشور حاکم شده که فکر می‌کند احتمالا با بالا بردن نرخ خوراک پتروشیمی‌ها یا نرخ مولفه‌های تولید می‌تواند درآمد کسب کند، در صورتی که نمی‌داند با این کار، احتمال اینکه تولید بخوابد خیلی خیلی زیاد است.

پیش بینی بورس؛ بازار چه زمانی برمی‌گردد؟

«چه زمانی رونق به بورس تهران بازمی‌گردد؟» الیاس کردی در این مورد گفت: برای یافتن پاسخ این سوال، تکلیف چند موضوع باید مشخص شود؛ اولا قاعدتا باید زمان بگذرد تا بورس به تعادل برسد. نکته دوم این است که رکود در تمام بازارهای دارایی از جمله دلار، خودرو و مسکن حکمفرما شده و نمی‌توانیم خرده بگیریم که چرا بازار سرمایه متفاوت از سایر بازارها رفتار می‌کند.

 به‌طور مثال بازدهی دلار، طلا و سکه منفی شده است. در طرف دیگرگ، گرچه در بازار مسکن اصلاح قیمتی نداریم ولی شاهد رکود عجیب و غریبی در بازار هستیم. اینکه فکر کنیم بورس باید رفتار متفاوتی نسبت به سایر بازارها انجام دهد دور از انتظار است.

الیاس کردی افزود: قیمت‌گذاری دستوری، تصمیمات شبانه و چهارشنبه‌های سیاه بورس در سال‌های گذشته، دوباره بلای جان بازار سرمایه شده و این بلا تا جایی ادامه پیدا کرده که بورس را به این حال‌و‌روز انداخته است.

بازدهی بازار سهام در مقایسه با سایر بازارها

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، اگر دلار جامپی داشته باشد قاعدتا بورس را حرکت خواهد داد. بازار سرمایه با حرکت صعودی دلار، احتمالا برای مدتی نظاره‌گر قیمت دلار خواهد بود و زمانی که از افزایش دلار مطمئن شد حرکت صعودی خود را آغاز خواهد کرد.

الیاس کردی در پاسخ به این سوال که چرا به جای سرمایه‌گذاری در بورس به سراغ دلار یا طلا نرویم، گفت: قاعدتا بازار سرمایه به خاطر حالت «بیش‌واکنشی» که دارد، در روند صعودی شما را نسبت به سایر بازارها جلوتر می‌اندازد.

این در حالی است که در دوران ریزش‌ها نیز سهامداران را عقب‌تر می‌برد، اما وقتی بازار سرمایه صعود می‌کند از بازارهای موازی در بازدهی بهتر عمل می‌کند.

چشم‌انداز بورس در بلندمدت

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: بازار سرمایه جذاب است؛ برای سرمایه‌هایی که می‌خواهند در یک‌سال‌و‌نیم آینده بازدهی خوبی را کسب کنند، اما در مقابل برای سهامداران کوتاه و میان‌مدت جذابیتی نخواهد داشت و من مطمئنم به خاطر حالت بیش‌واکنش می‌تواند خیلی از سهامداران را خوشحال نگه دارد و شرایط خوبی را حاصل کند.

الیاس کردی با نیم‌نگاهی به ریزش‌های بورس در سال‌های گذشته ادامه داد: نیم‌نگاهی به خاطره ریزش بورس در سال‌های ۱۳۹۲ یا ۱۳۹۹ یا همین اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ نشان می‌دهد معامله‌گران خرد هر بالایی را فرصت فروش می‌بینند؛ یعنی حتی اگر بازار هم بخواهد برگردد سهامداران خرد در هر صعود کوچکی فروشنده می‌شوند و دوباره فشار فروش ایجاد می‌کنند. دلیل آن نیز خاطره و حس بدی است که نسبت به بازار پیدا کرده‌اند.

نشانه‌های صعود در بازار سهام

این کارشناس بازار سرمایه با ذکر یک مثال گفت: در بهمن ماه ۱۴۰۱ بورس حدود ۴۰ درصد صعود کرد و به یک‌باره وارد روند اصلاح شد، اما طولی نکشید که دوباره به مدار صعودی بازگشت. این مثال نمونه‌ای است که نشان می‌دهد باید زمان بگذرد تا خاطره بد ریزش از ذهن‌ها پاک شود.

الیاس کردی در مورد اینکه چقدر طول می‌کشد تا خاطره بد ریزش از ذهن‌ها پاک شود، گفت: دو نشانه صعود در بازار سرمایه باید مشخص شود؛ یکی اینکه ببینیم بازار کجا درجا می‌زند تا نشانه پایان نزولی بودن بور

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 363812
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

  1. سلام اقای الیاس خان شما که میگید بازار طلا و دلار مسکن تاثیر داره چرا اون موقع که دلار از ده هزار تومان شد ۶۰ هزار تومان بازاد هر روز افت داشت چرا زمانی که میلگرد و ماشین خونه ایقد گرون شد بازار ریزش میکرد اقا مردم دیگه همه فهمیدن که فقط سایه دزدی و دست تو جیب مردم داره ای بلا رو رو سرشون میاره شما اگه تونستید رانت و رانت خواری دزدی رو جمع کنید بتزتر هم خوب میشه اقا بخدا دیگه بسه بسه بسه😟😟😟😟😟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا