یک نماینده مجلس مطرح کرد؛

تشکیل وزارت بازرگانی قطعا خلاف برنامه ششم توسعه است

یک نماینده مجلس گفت: اگر لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس به سرانجام هم برسد، باز هم در مرحله بررسی در شورای نگهبان دچار مشکل می شود.

به گزارش جهان صنعت نیوز، محمدحسن آصفری نماینده اراک در مجلس شورای اسلامی با تشریح دلیل مخالفتش با تشکیل وزارت بازرگانی گفت: امروز مشکل اصلی اقتصاد کشور تفکیک وزارت صمت و تشکیل وزارت بازرگانی نیست. چرا که در گذشته نیز این وزارتخانه ها ازهم جدا بودند و همین شرایط اقتصادی غیرقابل قبول در کشور برقرار بود. بدون شک الان هم با تفکیک مجددا بخش بازرگانی از وزارت صمت قرار نیست اتفاق خاصی برای اقتصاد ما بیفتد. 

وی افزود: ما باید امروز در حوزه تجارت یک گام بزرگ برداریم و بتوانیم با ایجاد گشایش هایی درحوزه سیاست خارجی، مسیرهای جدیدی را برای گسترش تجارت با سایر کشورها به وجود بیاوریم. 

آصفری خاطرنشان کرد: وزارت بازرگانی بیشتر به سمت بازار خارجی و به تعبیر دقیقتر واردات محصولات خارجی سوق پیدا می کند و همین مسئله موجب بروز مشکلات برای تولیدکنندگان می شود. اگر ما عنوان و شرح وظایف وزارت بازرگانی را «توسعه تجارت با محوریت صادرات» می گذاشتیم، می توانست موثرتر باشد. 

نماینده اراک در مجلس ادامه داد: ضمن اینکه در قانون برنامه ششم توسعه به صراحت عنوان شده است که تغییر ساختار دولت نیاز به دو سوم آرای نمایندگان مجلس دارد و این اقدام هیئت رئیسه مجلس بدون شک خلاف آیین نامه بود و به همین جهت به نظر می رسد حتی اگر لایحه بازرگانی در مجلس به سرانجام هم برسد، باز هم در مرحله بررسی در شورای نگهبان دچار مشکل می شود. 

وی گفت: واقعیت این است که جدای از هزینه هایی که ایجاد ساختارجدید در دولت برای کشور خواهد داشت مطمئناً تشکیل وزارت بازرگانی با شرح وظایفی که برای آن تعیین کرده اند نمی تواند گشایشی در حوزه اقتصادی و کاهش قیمت کالاهای اساسی در بر داشته باشد. بویژه اینکه مشاهده می شود دولت هیچ برنامه جدیدی برای تغییر در ساختارهای سابق در حوزه تجارت و بازرگانی در لایحه خود نیاورده است. 

آصفری یادآور شد: ما در سالهای گذشته اقدام به انتزاع بخشی از مسئولیت های وزارت صمت کردیم و آن را به وزارت کشاورزی واگذار کردیم حالا مجددا می خواهیم این اختیارات را از وزارت کشاورزی بگیریم و آن را به وزارت بازرگانی بدهیم که بدون شک این اقدام موجب سردرگمی تجار وتولیدکنندگان خواهد شد. 

اخبار برگزیدهسیاسیصنعت و معدن
شناسه : 363845
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا