هسته سخت تورم؛

دو تهدیدی که می‌تواند جلوی کاهش تورم را بگیرد

مرکز آمار دیروز، اطلاعات مربوط به تورم تیر ماه را منتشر کرد؛ اعداد و ارقامی که نشان از روند کاهشی تورم دارد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، آنگونه که گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد، تورم نقطه‌به‌نقطه در تیر ماه امسال با کاهش ۳.۲ واحد درصدی نسبت به ماه گذشته پس از یک سال به زیر ۴۰ درصد رسید. تورم‌سالانه نیز هر چند همچنان در سطح بالای ۴۷ درصدی قرار دارد اما در اولین ماه تابستان روند نزولی به خود گرفته است.

مهم ترین دلیل روند نزولی تورم را می‌توان ثبات نسبی بازار ارز، کاهش رشد نقدینگی و در نتیجه محدود شدن تقاضا و عبور از شوک افزایش قیمت مواد غذایی و البته کاهش التهابات سیاسی دانست.

اما مهم‌ترین پرسش این است که آیا روند کاهشی تورم ادامه پیدا خواهد کرد و تورم‌نقطه‌به‌نقطه در پایان سال به سطح هدف ۳۰ درصدی بانک مرکزی خواهد رسید؟

سرعت‌گیر کاهش تورم

ابتدا باید در نظر داشت که میانگین تورم بلندمدت اقتصاد ایران در محدوده ۳۰ درصد قرار دارد؛ این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که کاهش تورم تا سطح میانگین بلندمدت تقریبا دشواری چندانی نخواهد داشت.

 به بیان دیگر در صورتی که سایر عوامل همانند بازار ارز با نوسان جدی همراه نباشد،‌ احتمالا دستیابی به هدف تورمی مورد نظر بانک مرکزی ممکن خواهد بود. در حقیقت چالش جدی سیاستگذاران اقتصادی کاهش‌تورم به زیر سطح ۳۰ درصدی است که سیاست‌های انقباضی جدی‌تری را می‌طلبد. موضوعی که با توجه به شرایط اقتصاد ایران، می‌تواند منجر به تشدید رکود اقتصادی شود.

اما در این میان نباید به تحولات سیاسی بی توجه بود. واقعیت این است که بخش مهمی از کاهش تورم ناشی از تعدیل نسبی قیمت دلار به واسطه اخبار برجامی است و اخبار مثبت طی چند وقت گذشته منجر به تعدیل انتظارات منفی شده است. در این شرایط هر خبر منفی در اینباره می‌تواند دوباره شیب افزایش قیمت‌ها را تندتر کند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 364254
لینک کوتاه :

۳ دیدگاه

  1. باسلام توای این دیار واین مملکت یکنفرپیداکنید که بفکر بقه پایین باشه تورم وبدبختی ووووووبرای طبقه پایین هست سرمایدار همیشه حتاوقتی خوابه سرمایش بالامیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا