اجاره خانه در نقطه جوش

تابستان و فصل داغ اجاره‌ خانه، امسال حرارت بیش‌تری نسبت به سال‌های گذشته دارد و آنگونه که داده‌های رسمی نشان می‌دهد افزایش اجاره بها به بیش‌ترین میزان در یک دهه گذشته رسیده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، هر چند که سیاستگذاران با تعیین سقف افزایش اجاره بها و تعیین جریمه‌های سنگین برای مالکانی که این سقف را رعایت نمی‌کنند، سعی در کاهش التهاب بازار اجاره مسکن را دارند اما آمارهای رسمی نشان می‌دهد که این سیاست را نیز باید در کنار سایر سیاست‌های شکست خورده مسکن بایگانی کرد.
آنگونه که داده‌های رسمی مرکز آمار نشان می‌دهد، تورم نقطه به نقطه اجاره خانه در اولین ماه تابستان نسبت به خرداد ماه جهش حدود ۴ درصدی را ثبت کرده است. بر این اساس میانگین اجاره خانه در کل کشور در تیر ماه امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته افزایش بیش از ۴۲ درصدی را تجربه کرده که البته این رقم در مناطق شهری به ویژه کلان شهرها بسیار بیش‌تر خواهد بود. همچنین این میزان افزایش بر اساس داده‌های رسمی بالاترین تورم نقطه به نقطه اجاره بها در یک دهه گذشته محسوب می‌شود.
افزایش شدید اجاره خانه در حالی است که بر اساس مصوبه شورای عالی مسکن سقف مجاز افزایش اجاره‌بها در سال جاری برای تهران ۲۵ درصد و برای سایر شهرها ۲۰ درصد تصویب شده بود.
همچنین بر اساس طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی مجلس، در صورت عدم رعایت نرخ افزایش اجاره بهای سالانه توسط موجر علاوه بر کاهش مال‌الاجاره به میزان تایید شده از سوی شورای عالی مسکن، موجر مشمول جریمه‌ای تا حداکثر ۴۰ درصد مبلغ اجاره سالانه می‌شود.اما حالا داده‌های رسمی نیز نشان می‌دهد که هیچ کدام از این قوانین نتوانسته اسب سرکش اجاره خانه را رام کند.
نکته مهم این است که هزینه اجاره سهم بالایی در هزینه خانوارهای کم‌ درآمد دارد. به گونه ای که اجاره خانه حدود ۴۰ درصد از هزینه‌های ماهانه پایین‌ترین دهک درآمدی را شامل می‌شود. موضوعی که باعث شده از یکسو خانوارهای کم درآمد به حاشیه شهرهای بزرگ رانده شوند و از سوی دیگر میزان افزایش اجاره خانه‌های کوچک متراژ، افزایش بیش‌تری را ثبت کنند.

اخبار برگزیدهمسکن
شناسه : 365386
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا