مبنای حقوق بازنشستگی کارکنان دولت، میانگین دو سال آخر

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه از حذف پیشنهاد دولت درباره محاسبه حقوق بازنشستگی بر اساس میانگین ۵ سال آخر در لایحه برنامه هفتم توسعه خبر داد و گفت: میانگین حقوق ۲ سال آخر کارکنان دولت براساس مصوبه کمیسیون تلفیق مبنای بازنشستگی آنها خواهد بود.

به گزارش جهان صنعت نیوز، محسن زنگنه گفت: یکی از مواد بسیار مهم لایحه برنامه هفتم توسعه، ماده ۲۹ این لایحه بود. در این ماده باید درباره وضعیت صندوق‌های بازنشستگی و اصلاحاتی که در زمینه صندوق‌ها و همچنین سنجه های حوزه بازنشستگی وجود داشت تصمیم گیری می‌شد.

وی افزود: نگاه مجلس بر این اساس است که در ۵ سال آینده از هرگونه اقدامی که بخواهد فشاری بر اقشار جامعه وارد کند جلوگیری شود.

زنگنه: مجلس تلاش می‌کند این مصوبات را به نفع مردم اصلاح کند. از این رو اگر قرار است اقدام سختی رخ دهد این اقدام سخت باید در حوزه شرکت‌های دولتی و مجموعه‌های وابسته به دولت باشد. بنابراین کمیسیون امروز با برخی از موادی که به نحوی حقوق مکتسبه بازنشستگان را تغییر و یا مورد کاهش قرار می داد، مخالفت کرد.

وی با اشاره به پیشنهاد دولت در لایحه برنامه پیرو نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی بر اساس میانگین ۵ سال آخر تاکید کرد: کمیسیون با حذف ماده واحده مذکور موافقت کرد تا وضعیت فعلی درباره محاسبه حقوق بازنشستگی براساس میانگین دو سال آخر برقرار باشد.

زنگنه با اشاره به پیشنهاد دولت در زمینه تغییرات پیرو سن بازنشستگی بیان کرد: این مسئله پس از بحث و بررسی مراعا ماند و به کمیته زیربط خود بازگشت تا به صورت دقیق‌تری مورد بررسی قرار گیرد.

کاهش سهم دولت از پرداخت حق بیمه

وی با اشاره به بررسی موضوع کاهش سهم دولت از پرداخت حق بیمه، گفت: در این ماده سهم دولت از پرداخت حق بیمه کاهش و در عوض سهم بیمه شده افزایش پیدا کرده بود که این موضوع هم با اخطار قانون اساسی که داده شد، از لایحه فوق حذف شد.

زنگنه در ادامه تاکید کرد: همچنین کمیسیون درباره وضعیت مشاغل سخت و زیان آور مصوب کرد که ۵۰ درصد از عنوان شغل‌های گروه ب که با ماهیت سخت و زیان آور، بیش از حد متوسط برای هر سال یک و نیم سال تا حداکثر ده سال ارفاق در نظر گرفته شود. بنابراین همان قانون فعلی در رابطه با این افراد پابرجا خواهد ماند. اما در مورد ۵۰ درصد از عنوان شغل‌های که کمتر از حد متوسط هستند کمیسیون مصوب کرد که برای هر سال یک و سه دهم سال و حداکثر هفت سال در نظر گرفته شود. همچنین کمیسیون مصوب کرد برای کلیه عناوین شغلی گروه‌های الف با صفت محیط سخت و زیان آور برای هر سال یک و دو دهم و حداکثر ۵ سال لحاظ شود.

وی تاکید کرد: همچنین کمیسیون مصوب کرد دوران تحصیل و ایام کارآموزی که به صورت تعهد خدمت و یا آموزش بدو خدمت قبل از استخدام و ماموریت آموزشی حین خدمت که منجر به اخذ مدرک تحصیلی رسمی توسط کارمندان دستگاه اجرایی می شود، مشمول سنوات بازنشستگی نباشد.

زنگنه ادامه داد: همچنین برای موارد قبل از این قانون ، در صورتی سنوات بازنشستگی لحاظ می‌شود که کسور بازنشستگی آن به طور کامل توسط بیمه شده و یا دستگاهی که باید آن را پرداخت کند، پرداخت شود. البته ایثارگران مشمول قوانین خاص خودشان هستند بنابراین تاکنون موادی که در کمیسیون در بخش مربوط به بازنشستگان تصویب شده بسیاری از نگرانی‌هایی که بازنشستگان داشتند را برطرف می‌کند.

بهبود وضعیت صندوق‌های بازنشستگی با اصلاح ساختار مدیریتی

وی تاکید کرد: ما به دنبال این هستیم تا بتوانیم ،ضمن اینکه از جمعیت شاغل و آماده به کار کشور بهره‌ مند شویم، حقوق مکتسبه کارمندان ، کارگران و بازنشستگان آینده کشور را رعایت کنیم.

زنگنه گفت: ممکن است این ایراد به نحوه کار کمیسیون وارد شود که موادی که در کمیسیون حذف شد، عملاً بر روی بهبود ناترازی صندوق‌های بازنشستگی تاثیرگذار باشد. لذا براساس محاسبه‌ صورت گرفته، سهم این بندها و این مواد در کاهش ناترازی صندوق‌های بازنشستگی بسیار ناچیز بوده است. در مقابل این مواد می‌توانست سرمایه اجتماعی در کشور را دچار مشکل کرده و بازنشستگان عزیز را نگران کند.

وی تاکید کرد: بنده معتقدم اگر ما قصد داریم تصمیم سختی بگیریم که به بهبود وضعیت صندوق‌های بازنشستگی منتهی شود، نباید این تصمیم سخت به حقوق مکتسبه کارمندان، کارگران و بازنشستگان اصابت کند. بلکه به نظر بنده این تصمیم سخت باید بر مبنای اصلاح ساختارهای مدیریتی و یک تصمیم جدی درباره گماردن انسان‌های شایسته بر راس صندوق‌هایی باشد که باید فعالیت اقتصادی بهتری داشته باشند. این در حالی است که متاسفانه اکثر صندوق‌های بازنشستگی وضعیت خوبی ندارند.

وی بیان کرد: اگر ما قصد داریم تصمیم جدی برای صندوق‌ها بگیریم ابتدا باید این تصمیم در حوزه اصلاح ساختاری و همچنین اصلاح شیوه‌های تعیین مدیران این صندوق‌ها باشد.

منبع: خانه ملت

اجتماعی و فرهنگی
شناسه : 366442
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

  1. در بند “ر” ماده ۲۹ اصلاح صندوقهای بازنشستگی لایحه دولت آمده است که اگر کسی زودتر از ۳۰ سال بخواهد بازنشسته شود به ازای هر سال زودتر دوسال از سنواتش کمتر می شود یعنی اگر کسی با ۲۵ سال بخواهد بازنشسته شود ۱۵ روز حقوق میدهند که این واقعا راهزنی در روز روشن است در کجای دنیا چنین چیزی وجود دارد که ۲۵ سال حق بازنشستگی کم کنی و ۱۵ روز حقوق بدی؟ مگه ما مسئول ورشکستگی صندوقهای بیمه هستیم؟ صندوقها باید عرضه داشته باشند که پولها را سرمایه گذاری کنند و سود آوری داشته باشند. چرا زمانیکه صندوقها غارت میشدند به فکر صندوقها نبودید؟ چرا زمانیکه پنج سال بخشودگی می دادید به فکر نبودید؟ انموقع که ۲۵ ساله ها را با ۳۰ روز حقوق و پرداخت تمام مزایا و پاداش(حتی پرداخت سهم بیمه مستخدم) بازنشسته کردید به فکر نبودید حالا می خواهید ۲۵ ساله ها را با ۱۵ روز حقوق بازنشسته کنید.زهی اندکی تفکر و عدالت!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا