روند کاهش رشد نقدینگی ادامه پیدا می‌کند؛

دیوار سخت پول

بر اساس آمارهایی که به تازگی رئیس کل بانک مرکزی ارائه داده، رشد نقدینگی در اولین ماه تابستان نیز روند نزولی خود را حفظ کرده است؛ اما این روند کاهشی تا کجا ادامه پیدا خواهد کرد؟

به گزارش جهان صنعت نیوز، آنگونه که محمدرضا فرزین که در نشست مشترک رسانه‌ای مسوولان اقتصادی دولت بیان کرده، نرخ رشد نقطه به نقطه نقدینگی در تیرماه امسال به ۲۷.۵ درصد رسیده است.

بنابراین از یکسو همچنان روند نزولی نرخ رشد نقدینگی ادامه دارد و از سوی دیگر نرخ رشد نقدینگی به کم‌ترین میزان از شهریور ماه سال ۱۳۹۸ رسیده است.

اما آیا این روند کاهش رشد نقدینگی ادامه دار خواهد بود؟

برای پاسخ به این پرسش ابتدا باید روند پایه پولی را نیز در نظر گرفت؛ آنگونه که رئیس کل بانک مرکزی در نشست روز چهارشنبه بیان کرده، نرخ رشد ضریب فزاینده به حدود منفی ۹.۸ درصد رسیده است. بنابراین می‌توان تخمین زد که ضریب فزاینده در تیر ماه امسال حدود ۷.۲۵ واحد و در نتیجه رشد پایه پولی نیز در محدوده ۴۱.۵ درصد بوده است.

بر این اساس هرچند روند صعودی نرخ رشد پایه پولی متوقف شده اما همچنان فاصله معنادار میان نرخ رشد پایه پولی و نقدینگی باقی مانده است. موضوعی که شاید در ماه‌ها بعدی خود را در افزایش رشد نقدینگی نشان دهد.

از سوی دیگر،‌ بر اساس آمارهای بانک مرکزی، میانگین بلندمدت رشد نقدینگی در محدوده ۲۵ درصد قرار دارد. بنابراین نرخ رشد نقدینگی به محدوده مهم و البته سختی رسیده که برای کاهش به زیر این محدوده، احتمالا بانک مرکزی نیاز به تشدید سیاست‌های انقباضی داد. موضعی که با توجه به شرایط اقتصاد ایران می‌تواند منجر به تشدید رکود اقتصادی شود.

حالا باید دید که در این شرایط آیا روند کاهش نرخ رشد نقدینگی ادامه‌دار خواهد بود یا خیر؟

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانویدئو
شناسه : 367231
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا