آمریکا: زندانیان از زندان اوین به حبس خانگی منتقل شده اند / ایران: تضمین لازم را از آمریکا گرفتیم

سخنگوی شورای امنیت ملی دولت جو بایدن اعلام کرد که زندانیان دو تابعیتی در ایران از زندان اوین به حبس خانگی منتقل شده اند و مذاکرات برای آزادی نهایی آنها ادامه دارد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، آدرین واتسون سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی اعلام کرد: ما تایید می کنیم که ایران پنج آمریکایی را که به صورت غیر قانونی بازداشت شده بودند. از زندان آزاد کرده و آنها را در حبس خانگی قرار داده است. اگرچه این اقدامی دلگرم‌کننده است، اما این شهروندان آمریکایی از جمله سیامک نمازی، مراد طاهباز، عماد شرقی و دو آمریکایی که نخواسته اند نامشان فاش شود، در وهله اول هرگز نباید بازداشت می‌شدند.

این مقام دولت جو بایدن افزود: ما به نظارت دقیق بر وضعیت آنها ادامه خواهیم داد. البته تا زمانی که همه آنها به خانه بازنگردند به تلاش های خود ادامه خواهیم داد.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا اضافه کرد: تا آن زمان، مذاکرات برای آزادی نهایی آنها همچنان ادامه دارد. این مذاکرات حساس است. بنابراین، ما جزئیات کمی در مورد وضعیت حبس خانگی آنها یا تلاش هایمان برای تامین آزادی آنها خواهیم داشت.

اولین قدم برای آزادی نهایی آنها

پیش از این، شبکه خبری سی ان ان آمریکا به نقل از مشاور حقوقی یکی از زندانیان دو تابعیتی در ایران اعلام کرد. چهار زندانی دو تابعیتی از زندان اوین به حبس خانگی در هتلی منتقل شده اند.

شبکه خبری سی ان ان آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی اعلام کرد: با توجه به اظهارات یک وکیل، چهار آمریکایی که به صورت غیر قانونی در ایران بازداشت شده بودند. اکنون از زندان اوین آزاد شده و در حصر خانگی قرار گرفته اند. این یک نشانه امیدوار کننده از آزادی آنها پس از سالها حبس است.

کریستین امانپور مجری مشهور شبکه سی ان ان آمریکا به نقل از جرد گنسر، مشاور حقوقی سیامک نمازی گفت: «انتقال گروگان‌های آمریکایی از زندان اوین توسط ایران به حبس خانگی تحول مهمی است. اگرچه من امیدوارم که این اولین قدم برای آزادی نهایی آنها باشد، این در بهترین حالت آغاز پایان است و نه بیشتر.»

آمریکا و ایران به توافقی دست یافته اند

بر اساس این گزارش، سه زندانی دو تابعیتی ایرانی – آمریکایی شامل سیامک نمازی، عماد شرقی، مراد طاهباز، و چهارمین فرد که نامش مشخص نیست. از زندان اوین تهران منتقل شدند. پیش‌بینی می‌شود که در هتلی تحت مراقبت مقامات ایرانی نگهداری شوند. دولت بایدن در حال مذاکره برای آزادی آنها از ایران است.

سی ان ان اعلام کرد گنسر که در اظهار نظر محتاط است، افزود: ” هیچ تضمینی در مورد آنچه از این به بعد اتفاق می افتد وجود ندارد.”

در پی این خبر ، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز روز پنجشنبه به وقت محلی در گزارشی مدعی شد که آمریکا و ایران به توافقی دست یافته اند که بر اساس آن در ازای دسترسی تهران به ۶ میلیارد دلار از دارایی های مسدود شده خود برای مقاصد بشردوستانه و آزادی چندین ایرانی زندانی توسط آمریکا، تهران پنج زندانی آمریکایی را آزاد خواهد کرد.

نیویورک تایمز نوشت: به گفته چند تن از مقامات آگاه از این توافق، آمریکا و ایران به توافقی دست یافته‌اند. تا در ازای چند ایرانی، پنج آمریکایی زندانی در ایران نیز آزاد شود. در نهایت ایران به حدود ۶ میلیارد دلار درآمد نفتی خود دسترسی پیدا کنند.

چهار زندانی دو تابعیتی از زندان اوین به هتلی در تهران منتقل شدند

به گفته وکیل یکی از زندانیان آمریکایی, پس از بیش از دو سال مذاکره در سکوت میان ایران و آمریکا، تهران پنج شهروند ایرانی آمریکایی دوتابعیتی را در حبس خانگی قرار داد.

جرد گنسر وکیل یکی از این زندانیان ادعا کرد: روز پنجشنبه چهار زندانی دو تابعیتی از زندان اوین به هتلی در تهران منتقل شدند. برای چند هفته در آنجا نگهداری خواهند شد تا اجازه سوار شدن آنها به هواپیما داده شود.

به گفته چند تن از افراد آشنا به این توافق، یک زندانی زن آمریکایی دیگر، پیش از این در حبس خانگی قرار داده شده بود. گنسر گفت که به آمریکایی ها گفته شده است که در هتل تحت مراقبت مقامات ایرانی خواهند بود.

مقامات دولت بایدن از اظهار نظر یا تایید جزئیات درباره آنچه ایران دریافت خواهد کرد، خودداری کردند. اما افراد آشنا به این توافق گفتند زمانی که آمریکایی ها اجازه بازگشت به آمریکا را پیدا کنند، دولت بایدن تعداد از اتباع ایرانی را که به دلیل نقض تحریم های ایران زندانی شده اند را آزاد خواهد کرد.

به گفته منابع آگاه، آمریکا همچنین نزدیک به ۶ میلیارد دلار از دارایی های ایران در کره جنوبی را به حسابی در بانک مرکزی قطر منتقل خواهد کرد. آنها افزودند که این حساب توسط دولت قطر کنترل و تنظیم می شود تا ایران تنها برای مقاصد بشردوستانه مانند دارو و غذا از آن استفاده کند.

فرآیند تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا آغاز شد

آقایان سیامک نمازی، مراد طاهباز و عماد شرقی از زندانیان محکوم شده، از زندان اوین به خارج از زندان منتقل شدند.

وی افزود: اتهام این افراد همکاری با دولت متخاصم آمریکا بود.

حجت کرمانی گفت: سیامک نمازی ٨ سال و مراد طاهباز ۶ سال و عماد شرقی ۴ سال از حبسشان را طی کرده بودند.

براساس این گزارش، سیامک نمازی سال ۹۵ به اتهام همکاری با دولت آمریکا به ۱۰ سال حبس محکوم شده بود.

مراد طاهباز نیز در سال ۹۶ به اتهام همکاری با دولت متخاصم امریکا به ۱۰ سال حبس محکوم شده بود.

عماد شرقی در سال ۱۳۹۹ نیز به جرم همکاری با دولت متخاصم امریکا به ۱۰ حبس محکوم شده بود.

براساس این گزارش، امروز روزنامه نیویورک تایمز مدعی شده مطابق با توافق حاصله میان ایران و آمریکا، پنج زندانی آمریکایی در ازای آزادی چند زندانی ایرانی و دسترسی تهران به ۶ میلیارد دلار برای اهداف بشردوستانه، اجازه ترک ایران را پیدا خواهند کرد.

تا وقتی که پولهای ایران کامل به قطر منتقل نشود، زندانیان امریکایی ازاد نمی شوند/ کاخ سفید: مذاکره برای آزادیِ نهایی زندانیان آمریکایی ادامه دارند

شورای امنیت ملی آمریکا: ما تاییدیه‌هایی دریافت کرده‌ایم مبنی‌بر اینکه ایران ۵ نفر از زندانیانی که به‌صورت ناعادلانه دستگیر شده بودند را از زندان آزاد کرده و آنها را تحت بازداشت خانگی قرار داده است.

تا زمانی که آنها به خانه‌شان در ایالات متحده بازگردند آرام و قرار نخواهیم داشت. تا آن زمان، مذاکرات برای آزادی نهایی آنها کماکان ادامه دارد.

بنابراین ما درباره وضعیت بازداشت خانگی آنها یا درباره تلاش‌هایمان برای اطمینان از آزادی آنها جزئیات ناچیزی برای ارائه دادن در اختیار داریم.

فرآیند اجرای توافق ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان و همچنین آزادسازی تمام پولهای بلوکه شده ایران در کره جنوبی آغاز شده است.

بر اساس این گزارش، در این فرآیند قرار است ابتدا پول‌های ایران در کره از واحد وون(واحد پول کره جنوبی) به یورو تبدیل شود که این مهم انجام شده و در ادامه بناست که به حسابی در قطر واریز شود تا در اختیار ایران قرار گیرد.

مبلغ پول‌های ایران در کره جنوبی که بناست آزاد شود ۶ میلیارد دلار است. پس از واریز این پول به حسابی در قطر، تبادل زندانیان نیز به انجام می‌رسد. تا وقتی که پولهای ایران کامل به قطر منتقل نشود، زندانیان امریکایی ازاد نمی شوند.

اولین واکنش رسمی ایران به تبادل زندانیان

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد:

خروج زندانیان دو تابعیتی را از زندان اوین تهران را تایید میکنم.

این خروج در چارچوب یک توافق با واسطه گری کشور ثالث صورت گرفته است تا طرفین ۵ زندانی مورد نظر را بطور متقابل آزاد کنند و مشمول بخشش قرار دهند.

در اجرای این توافق، قرار است وجوه (پول های) توقیف شده ایران در کره جنوبی آزاد و به کشور قطر منتقل شود.

واکنش رابرت مالی به آزادی ۵ زندانی آمریکایی در ایران

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که درحال حاضر در مرخصی اجباری به سر می‌برد روز پنج‌شنبه در صفحه شخصی خود در “ایکس” (توییتر سابق) نوشت: این اولین گام است. هر روزی آزادی‌شان از آن‌ها گرفته شود، یک روز اضافی است.

وی در ادامه نوشت: این برای سیامک، مراد، عماد، دو زندانی آزاده شده دیگر و عزیزان‌شان خبری خوش است که مدت‌ها در انتظارش بودند. می‌دانم که همکارانم تا زمان بازگشت آن‌ها به خانه استراحت نخواهند کرد.

رابرت مالی به عنوان فرستاده ریاست جمهوری در امور ایران در وزارت امور خارجه آمریکا مستقر بود و کارنامه او شامل تلاش برای احیای مجدد توافق هسته‌ای با ایران و همچنین مذاکرات بر سر آزادی حداقل سه شهروند آمریکایی زندانی در ایران بود. مالی از نزدیک با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه و شورای امنیت ملی کاخ سفید که بخش خاورمیانه آن توسط برت مک گورک رهبری می‌شود، هماهنگی داشت.

مجوز امنیتی‌ رابرت مالی در ماه گذشته به حالت تعلیق درآمده و اکنون در مرخصی اجباری و بدون حقوق‌ است. به گفته منابع خبری FBI در حال بررسی نحوه رسیدگی راب مالی به اطلاعات طبقه‌بندی شده است.

نمایندگی ایران در سازمان ملل توافق با آمریکا را تایید کرد

نمایندگی ایران در سازمان ملل روز پنج‌شنبه در رابطه با اخبار منتشر شده به شبکه سی‌بی‌اس گفت: به عنوان بخشی از توافق همکاری بشردوستانه که با میانجی‌گری یک دولت ثالث حاصل شده است، ایران و آمریکا پذیرفته‌اند که متقابلا پنج زندانی را آزاد و آن‌ها عفو کنند. جا به جایی امروز آن‌ها گام ابتدایی حائز اهمیتی در جهت اجرای توافق است.

همچنین خبرنگار سی بی اس نوشت که اگر توافق پیش برود این زندانیان احتمالا در ماه سپتامبر (شهریور – مهر) به کشورهای خود بازگردند.

دفتر نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز در واکنش به خبر توافق در شبکه اجتماعی «ایکس» (توییتر سابق) نوشت: ما از اخبار امروز مبنی بر آزادی پنج شهروند آمریکایی و انتقال آن‌ها به حصر خانگی در ایران استقبال می‌کنیم. تا زمانی که آن‌ها از ایران عزیمت نکنند و به عزیزان‌شان بپیوندند، استراحت نخواهیم کرد.

روزنامه نیویورک تایمز ساعاتی پیش مدعی شد که مطابق با توافق حاصله میان ایران و آمریکا، پنج زندانی آمریکایی در ازای آزادی چند زندانی ایرانی و دسترسی تهران به ۶ میلیارد دلار برای اهداف بشردوستانه، اجازه ترک ایران را پیدا خواهند کرد.

به نوشته نیویورک تایمز، در اولین قدم این توافق که پس از ۲ سال «مذاکره پنهانی ایران و آمریکا» حاصل شده است، ایران پنج زندانی ایرانی-آمریکایی را از زندان آزاد و آن‌ها را در هتلی نگه‌ می‌دارد.

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز پنج‌شنبه با اشاره به گزارش اخیر نیویورک تایمز گفت: با اینکه این گامی دلگرم‌کننده است، این شهروندان آمریکایی – سیامک نمازی، مراد طاهباز، عماد شرقی و دو آمریکایی که درحال حاضر می‌خواهند ناشناس بمانند – نباید در وهله اول دستگیر می‌شدند.

وی در ادامه گفت: ما از نزدیک‌ترین حالت ممکن به بررسی شرایط آن‌ها ادامه خواهیم داد. ما صدالبته تا زمانی که همگی آن‌ها به وطن در آمریکا بازنگردند، استراحت نخواهیم کرد.

این مقام آمریکایی گفت که مذاکرات درخصوص آزاد نهایی آن‌ها همچنان درجریان است. وی تاکید کرد که این گفت‌وگوها حساس می‌باشند.

واتسون گفت: به همین خاطر ما اطلاعات کمی برای ارائه کردن درخصوص حصر خانگی آن‌ها و تلاش‌های‌مان برای تضمین آزادی‌شان داریم.

نمازی در سال ۱۳۹۵ به جرم جاسوسی و همکاری با دولت آمریکا، شرقی در سال ۱۳۹۹ به جرم جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات نظامی و طاهباز در سال ۱۳۹۸ به جرم جاسوسی از مراکز حساس نظامی در پوشش محیط زیستی، هر کدام به ۱۰ سال حبس محکوم شده بودند.

سی‌ان‌ان: توافق تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا جدا از مذاکرات هسته‌ای است

به نقل از سی ان ان، یک منبع مطلع درخصوص توافق اخیر ایران و آمریکا مبنی بر آزادی زندانیان گفت که این توافق با مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای ایران مجزا است.

وی تاکید کرد که آزادی نهایی آمریکایی‌ها «شاید بتواند به تسهیل مذاکرات در دیگر حوزه‌ها کمک کند».

این منبع همچنین گفت که بایدن از اولین روز آمدن به دفتر ریاست‌جمهوری خود تمرکز خود را بر روی این مسئله گذاشته بود.

وی گفت: فکر می‌کنم که سوابقش نشانگر تمرکز شدید وی بر بازگرداندن آمریکایی‌ها به وطن باشد؛ البته تحت شرایطی که باور کنیم در جهت منافع‌مان باشد. ما باور داریم که آن چه تنظیم شده در جهت منافع‌مان است.

روزنامه نیویورک تایمز ساعاتی پیش مدعی شد که مطابق با توافق حاصله میان ایران و آمریکا، پنج زندانی آمریکایی در ازای آزادی چند زندانی ایرانی و دسترسی تهران به ۶ میلیارد دلار برای اهداف بشردوستانه، اجازه ترک ایران را پیدا خواهند کرد.

به نوشته نیویورک تایمز، در اولین قدم این توافق که پس از ۲ سال «مذاکره پنهانی ایران و آمریکا» حاصل شده است، ایران پنج زندانی ایرانی-آمریکایی را از زندان آزاد و آن‌ها را در هتلی نگه‌ می‌دارد.

نمایندگی ایران در سازمان ملل در رابطه با اخبار منتشر شده به شبکه سی‌بی‌اس گفت: به عنوان بخشی از توافق همکاری بشردوستانه که با میانجی‌گری یک دولت ثالث حاصل شده است، ایران و آمریکا پذیرفته‌اند که متقابلا پنج زندانی را آزاد و آن‌ها عفو کنند. جا به جایی امروز آن‌ها گام ابتدایی حائز اهمیتی در جهت اجرای توافق است.

همچنین خبرنگار سی بی اس نوشت که اگر توافق پیش برود این زندانیان احتمالا در ماه سپتامبر (شهریور – مهر) به کشورهای خود بازگردند.

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز با اشاره به گزارش اخیر نیویورک تایمز گفت: با اینکه این گامی دلگرم‌کننده است، این شهروندان آمریکایی – سیامک نمازی، مراد طاهباز، عماد شرقی و دو آمریکایی که درحال حاضر می‌خواهند ناشناس بمانند – نباید در وهله اول دستگیر می‌شدند.

وی در ادامه گفت: ما از نزدیک‌ترین حالت ممکن به بررسی شرایط آن‌ها ادامه خواهیم داد. ما صدالبته تا زمانی که همگی آن‌ها به وطن در آمریکا بازنگردند، استراحت نخواهیم کرد.

این مقام آمریکایی گفت که مذاکرات درخصوص آزاد نهایی آن‌ها همچنان درجریان است. وی تاکید کرد که این گفت‌وگوها حساس می‌باشند.

نمازی در سال ۱۳۹۵ به جرم جاسوسی و همکاری با دولت آمریکا، شرقی در سال ۱۳۹۹ به جرم جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات نظامی و طاهباز در سال ۱۳۹۸ به جرم جاسوسی از مراکز حساس نظامی در پوشش محیط زیستی، هر کدام به ۱۰ سال حبس محکوم شده بودند.

باقری: تضمین لازم را از آمریکا دریافت کرده‌ایم

علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران (پنجشنبه) ۱۹ مرداد ماه در پی انتشار اخباری مبنی بر آزادسازی بخشی از دارایی‌های ایران اعلام کرد: فرآیند آزادسازی چند میلیارد دلار از دارایی‌های ایران که چند سال است به‌ طور غیرقانونی توسط آمریکا توقیف شده، آغاز شد. ایران تضمین‌ لازم برای پایبندی آمریکا به تعهدات خود را دریافت کرده‌است.

وی افزود: آزادی چند ایرانی که به‌طور غیرقانونی در آمریکا بازداشت شده بودند در این چارچوب است.

روزنامه نیویورک‌تایمز پیش از این گزارش داد که پنج زندانی آمریکایی در ازای آزادی ایرانیانی که به دلیل نقض تحریم‌ها مجرم شناخته شده‌اند، از زندان آزاد خواهند شد. این روزنامه همچنین مدعی شد حدود ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های نفتی ایران نیز آزاد خواهند شد.

منابع آگاه هم در این ارتباط گفتند منابع ایران در حال انتقال به حساب‌هایی در قطر است و در خصوص تبدیل آن از واحد «وون» (پول کره جنوبی) به یورو توافق صورت گرفته است.

این منابع همچنین تصریح کرده‌اند خروج زندانیان آمریکایی بعد از انتقال قطعی منابع ارزی به حسابی در بانک مرکزی قطر صورت خواهد گرفت. در این توافق همچنین مقرر شده تعدادی از زندانیان ایرانی در آمریکا هم آزاد می‌شوند.

آزادسازی دارایی‌های ایران پس از آن صورت گرفت که علی باقری به عمان و حسین امیرعبداللهیان نیز سفری به ژاپن داشتند.

حسین امیرعبداللهیان نیز روز سه‌شنبه ۱۷ مرداد ماه در اظهاراتی درباره تبادل زندانیان با بیان اینکه تبادل زندانیان یک مسأله انسانی است و هیچ پیش شرطی برای آن نداریم، گفت: به طرف‌های واسط اعلام کرده‌ایم که آمادگی داریم در چارچوب مورد توافق تبادل زندانیان را انجام دهیم.

ادعای رویترز:زندانیان آمریکایی سپتامبر آینده ایران را ترک می‌کنند

خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی آگاه درباره شروط تحمیلی ایران برای آزادی زندانیان ایرانی – آمریکایی فاش ساخت که تهران در فرایند راستی آزمایی و در صورت آزاد شدن ۶ میلیارد دلار از دارایی مسدود شده خود در کره جنوبی، ۵ زندانی آمریکایی را آزاد خواهد کرد.

خبرگزاری رویترز ساعاتی پیش درباره جزئیات این توافقنامه بشردوستانه مبادله زندانیان میان تهران و واشنگتن مدعی شد که ایران در گام نخست بشردوستانه ۵ آمریکایی دربند در زندان اوین را از زندان به وضعیت حبس خانگی منتقل خواهد کرد.

به نوشته رویترز، در اولین قدم این توافق که پس از ۲ سال «مذاکره پنهانی ایران و آمریکا» حاصل شده است، ایران پنج زندانی ایرانی-آمریکایی را از زندان آزاد و آنان را در هتلی نگه می‌دارد.

خبرگزاری رویترز در ادامه مدعی شد که خروج زندانیان آمریکایی از ایران چند هفته به طول خواهد انجامید. این منابع به رویترز فاش ساختند که احتمالاً این زندانیان در ماه سپتامبر ایران را ترک خواهند کرد.

در خبری مرتبط، «جارید جینسر» وکیل ویژه سیامک نمازی اعلام کرد که مراد طاهباز، سیامک نمازی و عماد شرقی از جمله زندانیان آزاد شده توسط ایران خواهند بود. نام ۲ زندانی آزاد شده دیگر ذکر نشده است. برخی منابع خارجی مدعی شدند که یکی از ۲ زندانی ناشناس یک «دانشمند» و دیگری یک «تاجر» است.

از سویی دیگر، نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد خروج زندانیان دو تابعیتی را از زندان اوین تهران را تأیید کرد. این خروج در چارچوب یک توافق با واسطه گری کشور ثالث صورت گرفته است تا طرفین ۵ زندانی مورد نظر را بطور متقابل آزاد کنند و مشمول بخشش قرار دهند. در اجرای این توافق، قرار است وجوه (پول‌های) توقیف شده ایران در کره جنوبی آزاد و به کشور قطر منتقل شود.

«رقص به ساز ایران»؛ واکنش سناتور جمهوری‌خواه به توافق مبادله زندانی

«تام کاتن»، نماینده جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا در بیانیه‌ای در واکنش به توافق مبادله زندانیان میان ایران و آمریکا آن را «رقص بایدن به ساز ایران» تفسیر کرد و خواستار متوقف کردن آن شد.

تام کاتن در بیانیه‌ای نوشت: «در حالی که ما همیشه از آزادی گروگان‌های آمریکایی استقبال می‌کنیم اما اگر آنها بعد از پرداخت ۶ میلیارد دلار باج از سوی رئیس‌جمهور بایدن آزاد شوند این مماشات بزدلانه تنها آیت‌الله‌ها در ایران را به گرفتن گروگان‌های بیشتر و استفاده از این دستاوردهای شرورانه برای حمله به نظامیان ما، تأمین مالی تروریسم و مسلح کردن روسیه جسورتر خواهد کرد.»

وی در ادامه مدعی شده است: «این چرخه تا زمانی که رئیس‌جمهور بایدن رقص به ساز ایران را متوقف کند و به ستیزه‌جویی‌های آنها پاسخ قاطع و مصمم بدهد ادامه خواهد داشت.»

برخی منابع ایرانی ساعاتی قبل‌تر گزارش‌های قبل‌تر منتشرشده مبنی بر توافق تهران و واشنگتن برای مبادله زندانیان را تأیید کردند.

ابتدا روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داده بود پنج زندانی آمریکایی در ازای آزادی ایرانی‌هایی که به دلیل نقض تحریم‌ها مجرم شناخته شده‌اند از زندان آزاد خواهند شد.

این روزنامه همچنین به نقل از منابعی که اشاره‌ای به نام آنها نشده مدعی شده بود حدود ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های نفتی ایران نیز آزاد خواهند شد.

منابع ایران در حال انتقال به حساب‌هایی در قطر است و در خصوص تبدیل آن از واحد «وون» (پول کره جنوبی) به یورو توافق صورت گرفته است.

این منابع همچنین تصریح کرده‌اند خروج زندانیان آمریکایی بعد از انتقال قطعی منابع ارزی به حسابی در بانک مرکزی قطر صورت خواهد گرفت. در این توافق همچنین مقرر شده تعدادی از زندانیان ایرانی در آمریکا هم آزاد می‌شوند.

منابع مطلع از این توافق گفته‌اند کل منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی در این فرایند آزاد و صرف واردات کالاهای غیرتحریمی خواهد شد.

بر اساس این گزارش انجام این روند منوط به آن است که اولا، پول‌های بلوکه شده به حساب ایران در قطر واریز شود و ثانیا ایران راستی‌آزمایی کند که وجوه مزبور قابل برداشت است.

یکی از این منابع گفت: فعال شدن همزمان مسیر حقوقی و دیپلماسی عزتمندانه در به ثمر رسیدن این روند موثر بوده است.»

انتقاد شدید جمهوری‌خواهان از توافق دولت بایدن با ایران

مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در دوران دونالد ترامپ در اعتراض به توافق ایران و آمریکا در “ایکس” (توییتر سابق) نوشت که آزاد کردن ۶ میلیارد دلار برای اینکه “گروگان‌های آمریکایی بتوانند به نوع دیگری از زندان بروند، توافق افتضاحی است”.

وی در ادامه مدعی شد: ایران نباید از گروگان‌گیری آمریکایی‌ها منفعت ببرد.

نوت گینگریچ، رئیس جمهوری‌خواه اسبق مجلس نمایندگان آمریکا نیز در واکنش به این مسئله در “ایکس” نوشت: توافق بایدن برای پرداخت ۶ میلیارد دلار به ایران از طریق عراق و کره‌جنوبی برای آزادی ۵ گروگان آمریکایی اقدامی دیوانه‌وار است.

وی مدعی شد که این مسئله باعث می‌شود که ایران ۶ میلیارد دلار بر روی “تروریسم، موشک و تسلیحات هسته‌ای” خرج کند و این پیام را خواهد فرستاد که “دزدیدن آمریکایی‌ها می‌تواند بسیار سودمند باشد”.

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز با اشاره به گزارش اخیر نیویورک تایمز گفت: با اینکه این گامی دلگرم‌کننده است، این شهروندان آمریکایی – سیامک نمازی، مراد طاهباز، عماد شرقی و دو آمریکایی که درحال حاضر می‌خواهند ناشناس بمانند – نباید در وهله اول دستگیر می‌شدند

وی در ادامه گفت: ما از نزدیک‌ترین حالت ممکن به بررسی شرایط آن‌ها ادامه خواهیم داد. ما صدالبته تا زمانی که همگی آن‌ها به وطن در آمریکا بازنگردند، استراحت نخواهیم کرد.

این مقام آمریکایی گفت که مذاکرات درخصوص آزاد نهایی آن‌ها همچنان درجریان است. وی تاکید کرد که این گفت‌وگوها حساس می‌باشند.

وزارت خارجه: زندانیان مدنظر آمریکا همچنان در ایران حضور دارند

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب (پنجشنبه) ۱۹ مرداد ماه در مورد آزادسازی منابع توقیف شده ایرانی و آزادی تعدادی از زندانیانی که غیرقانونی توسط آمریکا بازداشت شده‌اند بیانیه‌ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: فرآیند آزادسازی چند میلیارد دلار از دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران که برای چند سال به‌طور غیرقانونی در کره جنوبی توسط آمریکا توقیف شده بود، آغاز شد. ایران تضمین‌ لازم برای پایبندی آمریکا به تعهدات خود در این خصوص را دریافت کرده‌ است.

این بیانیه می‌افزاید: آزادسازی و رفع محدودیت از منابع مالی جمهوری اسلامی ایران که غیرقانونی و به بهانه نگرانی بانک‌های خارجی از تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده مسدود شده یا استفاده از آنها سخت شده است، همواره در دستورکار وزارت امور خارجه قرار داشته است.

در این بیانیه آمده است: نحوه بهره‌برداری از منابع و دارایی‌های مالی رفع توقیف شده در اختیار جمهوری اسلامی ایران بوده و این منابع برای نیازهای مختلف کشور حسب تشخیص مراجع ذیصلاح هزینه خواهد شد.

این بیانیه می‌افزاید: علاوه بر آزادسازی منابع مالی که به صورت غیرقانونی توقیف شده بود، حمایت از حقوق ایرانیان در سرتاسر جهان جزو وظایف ذاتی وزارت امور خارجه است. در این چارچوب، آزادی تعدادی از زندانیان بی‌گناه ایرانی که طی سال‌های گذشته به طور غیرقانونی و با اتهام واهی د‌ور زدن تحریم های ظالمانه آمریکا، در این کشور دستگیر و زندانی شده‌اند، به طور جدید توسط دستگاه دیپلماسی پیگیری شده است. در این راستا، آزادی تعدادی از زندانیانی که به طور غیرقانونی توسط آمریکا بازداشت شده‌اند، بزودی محقق خواهد شد.
در این بیانیه عنوان شده است: زندانیان مدنظر آمریکا کماکان در ایران حضور دارند.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 367321
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا