باقری: تضمین لازم را از آمریکا دریافت کرده‌ایم

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با بیان اینکه فرآیند آزادسازی چند میلیارد دلار از دارایی‌های ایران آغاز شد، گفت: تضمین‌ لازم برای پایبندی آمریکا به تعهدات خود را دریافت کرده‌‌ایم و آزادی چند ایرانی بازداشت شده در این چارچوب است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران (پنجشنبه) ۱۹ مرداد ماه در پی انتشار اخباری مبنی بر آزادسازی بخشی از دارایی‌های ایران اعلام کرد: فرآیند آزادسازی چند میلیارد دلار از دارایی‌های ایران که چند سال است به‌ طور غیرقانونی توسط آمریکا توقیف شده، آغاز شد. ایران تضمین‌ لازم برای پایبندی آمریکا به تعهدات خود را دریافت کرده‌است.

وی افزود: آزادی چند ایرانی که به‌طور غیرقانونی در آمریکا بازداشت شده بودند در این چارچوب است.

روزنامه نیویورک‌تایمز پیش از این گزارش داد که پنج زندانی آمریکایی در ازای آزادی ایرانیانی که به دلیل نقض تحریم‌ها مجرم شناخته شده‌اند، از زندان آزاد خواهند شد. این روزنامه همچنین مدعی شد حدود ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های نفتی ایران نیز آزاد خواهند شد.

منابع آگاه هم در این ارتباط گفتند منابع ایران در حال انتقال به حساب‌هایی در قطر است و در خصوص تبدیل آن از واحد «وون» (پول کره جنوبی) به یورو توافق صورت گرفته است.

این منابع همچنین تصریح کرده‌اند خروج زندانیان آمریکایی بعد از انتقال قطعی منابع ارزی به حسابی در بانک مرکزی قطر صورت خواهد گرفت. در این توافق همچنین مقرر شده تعدادی از زندانیان ایرانی در آمریکا هم آزاد می‌شوند.

آزادسازی دارایی‌های ایران پس از آن صورت گرفت که علی باقری به عمان و حسین امیرعبداللهیان نیز سفری به ژاپن داشتند.

حسین امیرعبداللهیان نیز روز سه‌شنبه ۱۷ مرداد ماه در اظهاراتی درباره تبادل زندانیان با بیان اینکه تبادل زندانیان یک مسأله انسانی است و هیچ پیش شرطی برای آن نداریم، گفت: به طرف‌های واسط اعلام کرده‌ایم که آمادگی داریم در چارچوب مورد توافق تبادل زندانیان را انجام دهیم.

منبع: فارس

سیاسی
شناسه : 367345
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

  1. برجامیون عزیز این دولت با «مذاکره غیر مستقیم» در زمانی که بهترین موشک‌های سوپر و هایپر سونیک رو هوا می‌کنه و در حالی‌که اورانیوم رو تا ۶۰ درصد یعنی سطحی که فقط دارندگان بمب‌اتم تا حالا بهش دست یافته‌اند غنی می‌کنه و هم‌زمان سوریه رو به‌عنوان حافظ منافع ایران به اتحادیه عرب برمی‌گردونه ؛ در چنین شرایطی خیلی بیشتر از برجام شما پول‌های بلوکه شده رو آزاد کرد. یادتون باشه جان کری با لحنی تحقیرآمیز گفت بعد برجام تنها ۳ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران آزاد شد.

    وقتشه به جای لج‌بازی بشینید یکم فکر کنید ببینید «زبان واقعی دنیا» چطوریه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا