گرم ترین نقطه جهان امروز در ایران ثبت شد!

 دمای ۷۳.۵ درجه ای در ریگ یلان ثبت شده و این گرما مزیتی بی نظیر برای حوزه گردشگری استان است.

 
 

به گزارش جهان صنعت نیوز، هادی شاه‌وردی صبح شنبه در جمع خبرنگاران بیان کرد: طبق نتایج نهایی تحقیقات علمی، گرم‌ترین نقطه در بیابان لوت خراسان جنوبی با ثبت زمینی دمای ۷۳.۵ (هفتاد و سه و نیم) درجه‌ای به ثبت رسید.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی افزود: گروهی از محققین دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی کشور با همکاری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، پایگاه میراث جهانی بیابان لوت و اداره‌کل میراث‌فرهنگی خراسان جنوبی تیرماه سال گذشته در اولین رویداد ثبت زمینی دمای سطح زمین در ایران، به ثبت زمینی داده‌های هواشناسی در قسمتی از بیابان لوت واقع استان پرداختند و دمای سطح زمین در بیابان لوت به عنوان داغ‌ترین نقطه زمین توسط گروهی ۱۰ نفره به‌صورت ۲۴ ساعت اندازه‌گیری شد.

شاه‌وردی بیان کرد: پس از بررسی‌های نهایی برداشت‌های اولیه و پژوهش‌های متعدد اکنون مشخص شد گرم‌ترین نقطه کره زمین در ریگ یلان روستای دهسلم شهرستان مرزی نهبندان خراسان جنوبی واقع است.

وی گفت: بر اساس نتایج نهایی بدست آمده بیشینه دمای ثبت شده در بین نقاط مورد آزمون ۵۰/۷۳ (هفتاد و سه و نیم) است که در ساعت ۱۲:۳۰ بعدازظهر روز ۲۶ تیرماه ۱۴۰۱ ثبت شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی گفت: قبل از انجام این پروژه، گرم‌ترین نقطه زمین بر اساس تصاویر ماهوره‌ای مشخص شده در ایران منطقه گندم بریان شهداد در استان کرمان گزارش شده بود که بر اساس مطالعات و پژوهش‌های علمی جدید گرم‌ترین نقطه زمین در خراسان جنوبی است.

شاه‌وردی اذعان کرد: ثبت گرم‌ترین نقطه زمین در خراسان جنوبی می‌تواند منشأ توسعه استان در زمینه گردشگری و جذب توریست باشد چراکه بیابان لوت خراسان جنوبی علاوه بر گرم‌ترین نقطه زمین، بلندترین تپه‌های ماسه‌ای جهان را دارد و در حاشیه این دمای بالا، تمدن و زندگی، نیز در روستای دهسلم وجود دارد./دنیای اقتصاد

عمومی
شناسه : 367665
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

  1. خیلی مسخره هست که گرمای بیش از حد گردشگر جذب کنه.چهار سال دیگه همین گرما باعث متروکه شدن نمیه جنوبی کشور میشه وکشاورزی از بین میره.مگه یه کشاورز چقد میتونه دووم بیاره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا