چه کسی مقصر است؟؛

داستان یک میلیارد دلاری که آب رفت

داستان منابع ارزی بلوکه شده ایران در کره جنوبی تقریبا به پایان رسیده است. اما یک میلیارد دلار از ۷ میلیاردی که قرار بود به دست ایران برسد، آب رفته است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، حواشی و البته نقاط مبهم آزادسازی دلار بلوکه شده ایران در کره جنوبی همچنان ادامه دارد؛ از نحوه دسترسی ایران به منابع ارزی تا اینکه آیا این موضوع مقدمه‌ای برای دستیابی به توافق بزرگ‌تر است با خیر؟، پرسش‌هایی است که احتمالا تا چند وقت آینده بتوان به آن‌ها پاسخ داد.

در این میان طی دو روز گذشته، میزان منابع ارزی آزاده شده، مهم‌ترین موضوعی است که در رسانه‌ها مطرح شده است؛ در حالی که پیش از این گفته می‌شد منابع ارزی بلوکه شده ایران در کره جنوبی ۷ میلیارد دلار است که اکنون این رقم ۶ میلیارد دلار عنوان می‌شود

یک میلیارد ایران کجا رفت؟

آنگونه که محمدرضا فرزین، رییس کل بانک مرکزی عنوان کرده ۷ میلیارد دلار منابع ارزی ایران در سال‌های پایانی دهه ۹۰ به صورت پول ملی کره جنوبی به بانک‌های این کشور واریز شد که نه تنها در این سال‌ها سودی به آن تعلق نگرفت بلکه به دلیل کاهش برابری وون به دلار، ارزش منابع ارزی ایران حدود یک میلیارد دلار کاهش یافته است.

آمارها نیز نشان می‌دهد اگر سال ۹۷ و خروج آمریکا از برجام را معیار قرار دهیم،‌ ارزش پول کره جنوبی در برابر دلار حدود ۱۷ درصد کاهش پیدا کرده است.

همتی مقصر آب شدن یک میلیارد دلار است؟

در این شرایط برخی رسانه‌ها انگشت اتهام را به سمت عبدالناصر همتی، رئیس کل اسبق بانک مرکزی گرفته اند و بر این باورند که اهمال بانک مرکزی در آن زمان برای تبدیل دارایی‌های ایران به ارزهای معتبر باعث چنین زیانی شده است.

البته همتی در پاسخ به این انتقادات گفته است که کاهش ارزش یک میلیارد دلاری منابع ارزی ایران در دو سال گذشته و زمانی که دولت سیزدهم مشغول خبر درمانی بود اتفاق افتاده است.

بررسی آمارها نیز نشان می‌دهد که بیش‌ترین کاهش ارزش وون در دو سال گذشته اتفاق افتاده است.

بدون در نظر گرفتن این جدال‌های سیاسی و اینکه مقصر کاهش ارزش دارایی‌هایی کشور چه کسی است، مسئله مهم تحریم‌های اقتصادی است؛ تحریم‌هایی است که فازغ از اینکه چه کسی در قدرت است، هزینه‌های گزافی را به اقتصاد کشور تحمیل می‌کند و بازنده اصلی این شرایط، خانوارهای ایرانی هستند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 368059
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

  1. یک کشتی کره ای را با کمک دزدان شریف سومالیایی منفجر یا غارت کنید تا دل مردم ایران خنک شود ای مدیران بی عرضه از همه حتی طالبان الهام و ..‌‌برای ما شاخ و شونه می کشند چی شد عزت ایرانی ها همه را خراب کردید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا