فتح الفتوح جدید گمرک

رییس کل گمرک گفت: گمرک در تلاش است تا با استفاده از تبصره (3) ماده (24) قانون امور گمرکی حداکثر مهلت را برای واردکنندگان این کشنده‌ها در نظر بگیریم تا متروکه نشوند. همچنین در حال مذاکره هستیم تا بتوانیم از ترخیص درصدی برای کامیون های وارداتی استفاده کنیم. همچنین وی اظهارکرد: نکته دیگری که وجود داشت و برای صاحبان کشنده ها ایجاد نگرانی کرده بود، زمان مبنای محاسبه گذشت سه سال از عمر کشنده بود و تصمیم بر این شد که بجای زمان ارایه اظهارنامه، زمان ورود کشنده ها به کشوربه عنوان مبنا قرار بگیرد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، محمد رضوانی‌فر، رییس کل گمرک ایران با اشاره به اینکه برخی موانع ترخیص ۴هزار کشنده موجود در گمرک رفع شده و تنها مسئله تخصیص ارز باقی مانده است، گفت: بانک مرکزی نیز قول ویژه‌ای در تخصیص ارز به صاحبان کشنده‌ها داده است.

رضوانی‌فر در ادامه سخنان خود عنوان نموده اند ۴هزار دستگاه کشنده از مجموع کل کشنده های وارداتی تا کنون بدون تعیین تکلیف باقی مانده است که یا اظهار نشده و یا اینکه اظهار شده اما مجوز تخصیص ارز، مجوز استاندارد یا راهداری را دریافت نکرده‌اند و گمرک در تلاش است تا با استفاده از تبصره (۳) ماده (۲۴) قانون امور گمرکی حداکثر مهلت را برای واردکنندگان این کشنده ها در نظر بگیریم تا متروکه نشوند.

رییس کل گمرک در ادامه سخنان خود عنوان نمودند در حال مذاکره هستیم تا بتوانیم از ترخیص درصدی برای کامیون‌های وارداتی استفاده کنیم.

همچنین وی اظهارکرد: نکته دیگری که وجود داشت و برای صاحبان کشنده ها ایجاد نگرانی کرده بود، زمان مبنای محاسبه گذشت سه سال از عمر کشنده بود و تصمیم بر این شد که بجای زمان ارایه اظهارنامه، زمان ورود کشنده ها به کشوربه عنوان مبنا قرار بگیرد.

اولا: بر اساس ماده (۲۴) قانون امور گمرکی مدت مجاز نگهداری کالا در انبارهای گمرکی از تاریخ تحویل کالا به این اماکن سه ماه است و در صورت تقاضای کتبی صاحبان کالا یا شرکت های حمل به تشخیص گمرک و با پرداخت هزینه انبارداری حداکثر دو ماه دیگر قابل تمدید است.

همچنین در تبصره (۳) این ماده آمده است تا زمانی که کالا به انتظار اعلام نظر قطعی گمرک در انبارهای گمرکی متوقف گردد کالا متروکه نمی شود.

از سوی دیگر در ماده (۷۴) آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی آمده است: مدت مجاز نگهداری کالاهایی که دارای اختلاف گمرکی می باشد در انبارهای گمرکی از تاریخ ابلاغ نظر قطعی گمرک یا ابلاغ رای قطعی مراجع رسیدگی به اختلافات گمرکی سه ماه است.

ثانیا :براساس بند(ث) تبصره(۳۰) قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور با تایید و تشخیص سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، کامیون های مورد نیاز که استاندارهای روز را دارا بوده و عمر کمتر از سه سال داشته باشند مشروط به وجود خدمات پس از فروش مجاز به ورود است. همچنین براساس ماده (۱۱) آیین نامه اجرایی قانون مقرارت صادرات و واردات کالاهای که شرط ورود آنها در جهت محدودیت تغییر می کند در صورت انطباق با یکی ازشرایط ذیل و با رعایت و با رعایت مقرارت قبل از ممنوعیت توسط دولت یا تغییر شرایط  ورود و یا افزایش سود بلزرگانی قابل ترخیص خواهد بود.

ثالثا : باتوجه به مکاتبات انجام شده در سال ۱۴۰۰ مجوز راهداری و اسقاط کامیون های وارداتی به پس از ترخیص از گمرک و قبل از شماره گذاری مو کول شد. همچنین در خصوص تاخیر در صدور مجوز استاندارد و خدمات پس از فروش گمرک ایران مکلف به اجرای مصوبه پنجاه و چهارم هیات مقرارت زدایی بوده ومسئولیت تاخیر و رسوب کالا بیش از یک هفته متوجه سازمان مجوز دهنده است.همچنین ترخیص درصدی بر اساس تصمیمات ستاد تنظیم بازار و شورای عالی اقتصادی امکان پذیر بوده و  برای کالاهای همگن وارداتی است که ۹۰ درصد کالاهای مشمول بدون ارایه کد ساتا ترخیص می گردند و ۱۰ درصد باقی مانده کالا تا ارایه کد ساتا باقی خواهند ماند. 

لذا با توجه به مستندات قانونی گفته شده مدت زمان نگهدای کالا در گمرک مطابق ماده ۲۴ قانون امور گمرکی پس از درخواست ذینفع حداکثر (۵) ماه است و تبصره ۳ ماده ۲۴ قانون امور گمرکی مربوط به موارد و موضوعات اختلافی مابین صاحبان کالا و گمرک ازجمله تفاوت تعرفه و ارزش و یا اختلافات مقرارتی است و بر همین اساس در ماده ۷۴ آیین نامه قانون امور گمرکی نیز مدت زمان نگهداری کالا  که دارای اختلاف گمرکی می باشند از زمان تاریخ ابلاغ نظر قطعی گمرک سه ماه پیش بینی شده است و ماده (۷۴) آیین نامه در راستای تبصره ۳ ماده ۲۴ قانون امور گمرکی تبین شده است و در مواردی که موضوع اختلافی وجود نداشته باشد حداکثر مدت مجاز نگهداری کالا مطابق متن قانون حداکثر ۵ ماه خواهد بود و استناد رییس کل گمرک به تبصره ۳ ماده ۲۴ جهت  افزایش مدت زمان نگهداری کالا بیش از حداکثر (۵) ماه  فاقد وجاهت قانونی است.

همچنین  درخصوص اینکه ایشان عنوان نموده اند، تصمیم بر این شد که بجای زمان ارایه اظهارنامه، زمان ورود کشنده‌ها به کشور به عنوان مبنا قرار بگیرد؛ لازم به توضیح است که از ابتدای ترخیص این کشنده‌ها مطابق ماده (۱۱) قانون امور گمرکی و بندهای ذیل آن تاریخ ورود کامیون ها مبنای رعایت سه سال ساخت این کامیون ها موضوع بند (ث) تبصره (۳۰) قانون یاد شده با لحاظ نمودن بندهای ذیل ماده (۱۱) قانون مقرارت صادرات و واردات  بوده و این موضوع جدیدی نیست.

همچنین در خصوص ترخیص درصدی کامیون های وارداتی که رییس کل گمرک به آن اشاره نموده است عموما برای هر یک دستگاه کامیون یک اظهارنامه گمرکی تنظیم می گردد و همانگونه که گفته شد ترخیص درصدی مربوط به کالاهای همگن است و ترخیص ۹۰ درصدی یک دستگاه کامیون  و نگهداری ۱۰ درصد آن تا ارایه کد ساتا غیر عملی است. 

همچنین در حصوص تاخیر در صدور مجوز استاندارد و یا خدمات پس از فروش نمایندگی های مجاز مورد اشاره رییس کل گمرک آیا پیگیری عدم الزام پاسخ به استعلامات گمرک ظرف ۷ روز کاری و اجرای  بند (۱) ب  و تبصره ذیل  فرایند تسهیل امور گمرکی  مصوبات پنجاه و چهارمین نشست هیات مقرارت زدایی  بعهده گمرک ایران نیست و این بخودی خود نوعی ترک فعل محسوب نمی گردد.

لذا موارد اعلامی رییس کل گمرک تحت عنوان تسهیلات و حل موضوع کامیون های وارداتی رسوبی ناشی از عدم استفاده از مشاوران فنی مناسب در ستاد گمرک ایران است و یا یک شواف خبری و تبلیغات خبری بیش نیست.

اخبار برگزیدهصنعت و معدن
شناسه : 368596
لینک کوتاه :

۳ دیدگاه

  1. کامیون و ماشین آلات سنگین بازوی اقتصادهر کشور است و باعث آبادی و بیابان زدایی آن منطقه میشه لطفا تلاش کنید کنید نوسازی با قیمت پایین اتفاق بیفته و بتونیم از نیروی انسانی جوان و پرتلاش برای عمران کشور چه در سطح کشاورزی یا صنعتی استفاده کنیم

    1. سلام
      ۱_ برای رونق معاملات تجاری چه واردات و چه صادرات شایسته است دولت لیست کالا و اقلام و ماشین آلات از هرنوع و حجم بصورت مسافری و تجاری کانتری و باری تعدادی خودرو سبک و سنگین ابلاغ و در اختیار گمرکات و مردم قرار دهد
      ۲_ نرخ عوارض کالا واردات وصادرات ۴ ٪ باشد
      ۳_ برای کالای واردات و صادرات که بصورت تهاتر مبادله می شود عوارض ۲٪ باشد
      ۴_ کالای که وارد بندر و گمرک می شود تشریفات ترهیص آن آسان و کمتر از ۱۵ تا ۴۵ روز ترخیص گردد
      ۵_ برای کالاهای ماشین آلات قبل واردات مجوز های صمت و هر مجوز اخذ گردد یعنی شرکت وارد کننده مستندات از کشور مبدا ارائه کند و مطابق آن مجوز واردات صادر شود که کالا وماشین در بندر و گمرک انبار نشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا