عضو هیات‌مدیره انجمن بیمارستان‌های خصوصی کشور؛

فاجعه کمبود تخت بیمارستانی نزدیک است

یکی از معضلات حوزه سلامت، کمبود محسوس تخت‌های بیمارستانی است، معضلی که به گفته دکتر علی فتاحی، عضوهیات‌مدیره انجمن بیمارستان‌های خصوصی در سال‌های آینده به فاجعه‌ای تمام عیار تبدیل خواهد شد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، دکتر علی فتاحی در گفتگو با جهان صنعت گفت: طی ۵ سال گذشته حوزه اقتصاد سلامت با چالش‌های جدی روبه‌رو شده است که بی‌شک چنین اتفاقی پتانسیل‌های حوزه سلامت را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. در صورت ادامه این روند و بی‌توجهی مسوولان عالی‌رتبه دولت، متاسفانه باید گفت که آینده تاریکی برای حوزه سلامت متصور هستیم.

باید بدانیم که در حال حاضر استانداردهای جهانی تخت بیمارستانی ۳ تخت به ازای هر هزار نفر است، اما در ایران این عدد ۱.۵ تخت به ازای هزار است. از سوی دیگر به گفته مسوولان، هم اکنون ۱۴۰ هزار تخت در کشور وجود دارد که براساس اعلام وزارت بهداشت دست‌کم حدود ۵۰ هزار تخت فرسوده‌اند. در عین حال حدود ۱۲۰ هزار تخت بیمارستانی نیز در بخش‌های دولتی و خصوصی کم داریم.

این در حالی است که بعید می‌دانم در صورت ادامه این روند و بی‌توجهی‌ها به نظام سلامت، طی سال‌های آینده حتی بتوان یک تخت بیمارستانی توسط بخش خصوصی اضافه کرد، زیرا هزینه راه‌اندازی یک تخت بیمارستانی هم‌اکنون بیش از ۱۲ میلیارد تومان است.

 سرمایه‌گذاری در این بخش برای سرمایه‌گذاران خصوصی به هیچ عنوان توجیه اقتصادی ندارد. اگر یک سرمایه‌گذار ۱۲ میلیارد تومان خود را در بانک بگذارد روزانه ۵ میلیون تومان درآمد خواهد داشت، در حالی که درآمد این تخت بیمارستانی در خوش‌بینانه‌ترین شرایط، روزانه ۲.۵ میلیون تومان خواهد بود.

به همین دلیل هیچ سرمایه‌گذار خصوصی‌ای حاضر به همکاری با بیمارستان‌های خصوصی نیست. در عین حال معتقدم معضلات اقتصادی حوزه سلامت از سال ۹۸ تاکنون بیشتر شده است. در این مدت حتی کلنگ احداث یک بیمارستان خصوصی هم به زمین نخورده است. چنین امری برای کشوری که هنوز در حوزه سلامت حرف اول را در منطقه می‌زند، فاجعه است.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیده
شناسه : 369192
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا