عضو هیات‌مدیره انجمن بیمارستان‌های خصوصی کشور مطرح کرد؛

بحران مهاجرت پزشکان در آینده نزدیک

یکی از معضلات نظام سلامت که بارها از سوی کارشناسان مطرح شده،‌ مهاجرت پزشکان است. موضوعی که در صورت تداوم می‌تواند در سال‌های آینده به یک بحران جدی برای کشور بدل شود.

به گزارش جهان صنعت نیوز، دکتر علی فتاحی، استاد دانشگاه و عضوهیات‌مدیره انجمن بیمارستان‌های خصوصی در گفتگو با جهان صنعت بیان کرد: در ۵ سال آینده دچار کمبود شدید نیروهای تخصصی و فوق‌تخصصی خواهیم شد. در حال حاضر مهاجرت پزشکان معضلات جدی برای حوزه سلامت به دنبال داشته است؛ به گونه‌ای که از ۲۷ کشور منطقه رتبه بیست نیروی انسانی را داریم.

 بالاترین استاندارد نیروی انسانی در منطقه ۵۰ به ازای ۱۰ هزار نفر جمعیت است، اما نرم ایران ۷.۱۱ به ۱۰ هزار است.

دکتر فتاحی در خصوص ارزیابی خود از علل مهاجرت معکوس متخصصان و فوق‌تخصصان ایرانی گفت: این موضوع را می‌توان با مقایسه دو شاخص اقتصادی بیان کرد. در حال حاضر ویزیت یک پزشک در کشورهای اروپایی و حتی کشورهای همسایه ۵۰ تا ۲۰۰ دلار است. این در حالی است که ویزیت یک پزشک در ایران ۳ دلار است. بنابراین هر پزشکی که شرایط مهاجرت برایش مهیا شود، قطعا از ایران می‌رود. چه‌بسا طی دو سال اخیر آمار مهاجرت پزشکان رشد چشمگیری داشته است. حال آنکه موج مهاجرت فوق‌تخصص‌های پزشکی که بی‌شک از سرمایه‌های اصلی کشور هستند، زیبنده نیست.

همچنین دکتر فتاحی در پاسخ به این پرسش که برخی از مسوولان بر این عقیده‌اند که درآمد کشورهای دیگر دلاری است و نباید تعرفه پزشکان ایران را با آنها مقایسه کرد، بیان کرد: باید توجه کرد که زمانی هزینه‌های زندگی در ایران کمتر از کشورهای اروپایی بود. اما امروزه هزینه‌های یک زندگی حداقلی دلاری است و درآمدها ریالی محاسبه می‌شود.

عضوهیات‌مدیره انجمن بیمارستان‌های خصوصی ادامه داد: به نظرم هزینه‌های زندگی در ایران کمتر از کشورهای دیگر نیست. وقتی کشورهای همسایه برای جذب پزشکان ایرانی خدمات رفاهی مانند مسکن، ویزیت ۲۰۰ دلاری برای هر بیمار و بسیاری از مزایای دیگر را ارائه می‌دهند، مهاجرت پزشکی که در هزینه‌های زندگی خود مانده و حتی ممکن است مطب خود را هم جمع کرده باشد به هیچ عنوان دور از ذهن نخواهد بود.

دکتر فتاحی ادامه داد: از سال ۹۵ انجمن صنفی کارفرمایی بیمارستان‌های خصوصی شاخص‌های زیادی از جمله اقتصادی را بررسی کرده است. طبق آمارهای بانک مرکزی از سال ۹۵ تا ۱۴۰۱ تورم سالانه کشور ۴۳۰ درصد بوده است، بنابراین زندگی پزشک ۴۳۰ درصد گران شده، اما ویزیت تنها ۲۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است و این شرایط یعنی زندگی پزشک از لحاظ معیشتی به حدود صفر رسیده است. این در حالی است که درآمد خدمات جراحی و بستری در بیمارستان‌ها ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است، یعنی در واقع زندگی یک پزشک در سال‌های ذکر شده ۴۳۰ درصد گران شده، در حالی که درآمد او در مطب ۲۰۰ درصد و در درآمدهای بیمارستانی و جراحی ۴۰درصد رشد داشته است، به همین دلایل پزشکان زیادی به شغل‌های دوم رو آورده‌اند یا حتی تعدادی از آنها پزشکی را رها کرده‌اند.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیده
شناسه : 369475
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

  1. در مملکت ایران اسلامی وقتی شخصی پیدا می‌شود که اصلا رنگ جبهه را به خود ندیده ولی از مراجع مربوطه جهانبازی اخذ کرده بوسیله همین سهمیه فرزند بیسوادش وارد عرصه دانشگاه وپژشکی شده وهمه جا حق تقدم دارد باید پژشک متخصص فرار را بر قرار ترجیح بدهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا