افول اقتصاد چین آغاز شد؟؛

بحران بی‌اعتمادی نسل جوان

به نظر می‌رسد که اقتصاد چین پس از سه دهه رشد طلایی با یک مشکل جدی روبرو شده است؛ مشکلی که ریشه در سیاست‌های شی جین پینگ دارد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، سه دهه رشد طلایی اقتصاد چین، نه‌تنها بخش قابل ملاحظه‌ای از جمعیت این کشور را از فقر نجات داد، بلکه با پیدا شدن فرصت‌های جدید مانند امکان تحصیل در خارج، امید فزاینده‌ای در میان نسل جوان چینی ایجاد کرد. اما امروز پس از دورانی که به آن معجزه اقتصادی می‌گویند، ابرهای تیره‌ای بر سر متولدین دهه‌های ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ چین سایه افکنده است.

به گفته برخی از کارشناسان از زمان به قدرت رسیدن شی جین ‌پینگ در سال ۲۰۱۲، نه‌تنها اقتدارگرایی دولت افزایش یافته، بلکه به نظر می‌رسد از جنب‌و‌جوش اجتماعی سابق نیز کاسته شده است. از همه بدتر اینکه اقتصاد چین نیز در حال افول است و نرخ بیکاری برای افراد ۱۶ تا ۲۴ ساله این کشور به بیش از ۲۱ درصد رسیده است؛ امری که باعث شد تا مقامات دولتی جلوی انتشار آمارها را بگیرند.

اکونومیست در تازه‌ترین گزارش خود در صحبت با برخی از جوانان چینی آورده است: بسیاری از آنها هنوز به حزب کمونیست ایمان دارند و از درخواست‌های شی جین‌پینگ برای تقویت کشورشان حمایت می‌کنند. با این حال بسیاری از آنها حس اضطراب عمیقی دارند.

هر چند چین تنها کشوری نیست که جوانان در آنجا احساس ناامیدی می‌کنند و به عنوان مثال در آمریکا نیز حدود نیمی از جوانان ۱۸ تا ۳۴ ساله می‌گویند امید چندانی به آینده ندارند، اما مساله مهم این است که در چین نزدیک به ۳۶۰ میلیون نفر در بازه سنی ۱۸ تا ۳۴ سال قرار دارند. بنابراین مساله برای این کشور نه‌تنها بغرنج‌تر، بلکه چالش‌برانگیزتر نیز می‌شود.

هر چند بررسی‌ها نشان می‌دهد که چین فعلا پتانسیل ناآرامی‌های گسترده را ندارد، اما مساله مهم این است که شی‌ جین‌پینگ برای تحقق اهداف بلندپروازانه خود نیاز دارد تا جوانان ازدواج کنند، بچه‌دار شوند و نرخ منفی رشد جمعیتی کشور را معکوس کنند.

همچنین شی در حالی روی تولید فناورانه تمرکز کرده که از جوانان می‌خواهد بیشتر در کارخانجات مشغول به کار شوند؛ به خصوص کارخانجاتی که برای نیروهای مسلح رو به رشد چین مشغول فعالیت هستند. حتی برخی از شواهد نشان می‌دهد کارآفرینان حوزه فناوری از آنجا که بعضا به عنوان رقبای حزب شناخته می‌شوند، دچار محدودیت‌هایی شده‌اند.

در نتیجه این ناظران مدعی هستند هر چند اکثر جوانان چینی مایل به ادامه زندگی در داخل کشور هستند، اما وقتی شی، آرزوهای فردی آنها را فدای منافع حزبی می‌کند، نه‌تنها دورنمای آینده برای آنها تار می‌شود، بلکه ممکن است به نارضایتی‌های فزاینده دامن بزند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 369702
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا