عضو هیات‌مدیره انجمن بیمارستان‌های خصوصی کشور؛

آینده تاریک حوزه سلامت

دکتر علی فتاحی استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و عضوهیات‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایی بیمارستان‌های خصوصی کشور معتقد است که با توجه به مشکلات فراوان و حل‌نشده بیمارستان‌های دولتی و خصوصی، آینده حوزه سلامت در صورت بی‌توجهی دولت، مجلس و سایر دست‌اندرکاران مربوطه، تاریک خواهد بود.

به گزارش جهان صنعت نیوز، «مشکلات اقتصادی حوزه سلامت در حالی از سال‌ها پیش شروع و روی هم انباشته شده که با صراحت می‌توان گفت از سال ۹۸ این روند نه‌تنها بهبود نیافته، بلکه تشدید هم شده است. وضعیت به قدری وخیم است که واکنش‌های مختلف مدیران و دست‌اندرکاران بخش خصوصی را در پی دارد. بسیاری از روسای بیمارستان‌های خصوصی از کمبود نیروی انسانی متخصص و متبحر و تجهیزات گلایه دارند. به عقیده بسیاری از آنها در سال‌های اخیر به دلایلی از جمله زیان‌دهی و مطالبات انباشته‌شده، دیگر هیچ سرمایه‌گذاری حاضر به تاسیس یک بیمارستان یا تهیه تخت و دیگر تجهیزات پزشکی بیمارستان نیست. در حال حاضر با کمبود ۱۲۰ هزار تخت بیمارستانی در بخش‌های دولتی و خصوصی روبه‌رو هستیم! حال آنکه هزینه ساخت و تجهیز یک تخت بیمارستانی در شرایط کنونی حدود ۱۲ میلیارد تومان برآورد می‌شود. بنابراین بی‌توجهی به رفع اورژانسی مشکل کمبود تخت‌های بیمارستانی، در آینده معضلات جدی‌تری را در حوزه سلامت ایجاد خواهد کرد. این در حالی است که امروز طبق آمارهای رسمی وزارت بهداشت ۵۰ هزار تخت مورد استفاده در بیمارستان‌های کشور نیز فرسوده هستند و متاسفانه در آینده نزدیک هم به دلیل مشکلات اقتصادی حداقل در بخش خصوصی جایگزین نخواهند شد.
از سوی دیگر طبق آمارهای رسمی بانک مرکزی، تورم کشور از سال ۹۵ تا ۱۴۰۱ به حدود ۴۳۰ درصد رسیده، اما تعرفه‌های پزشکی در جزء حرفه‌ای تنها ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است. بنابراین امروزه زندگی بخش قابل‌توجهی از پزشکان از لحاظ معیشتی نزدیک به صفر شده است. حال آنکه صرف‌نظر از مشکلات اقتصادی، هنوز مسائل مربوط به تعرفه‌های پزشکی حل نشده و پرداختی بیمه‌های تکمیلی نیز روی هم جمع شده است.»؛ اینها چکیده‌ای از اظهارات دکتر علی فتاحی استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مدیرعامل بیمارستان عرفان سعادت‌آباد و عضوهیات‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایی بیمارستان‌های خصوصی کشور است که در گفت‌و‌گوی اختصاصی با «جهان‌صنعت» مطرح شد. وی که پیش‌تر معاون درمان سازمان تامین اجتماعی، مدیرعامل بیمارستان میلاد، عضو هیات‌مدیره سازمان نظام پزشکی تهران و نخستین دادستان انتظامی سازمان نظام پزشکی تهران نیز بوده است با توجه به مشکلات فراوان و حل‌نشده بیمارستان‌های دولتی و خصوصی، آینده حوزه سلامت در کشور را در صورت بی‌توجهی دولت، مجلس و سایر دست‌اندرکاران مربوطه، تاریک می‌داند.

برای مطالعه مشروح این گفت‌وگو کلیک کنید

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیده
شناسه : 369999
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

  1. کارشناسان سلامت تا زمانی که مسئول هستند نه انتقاد می‌کنند و نه قدم های ماندگار برمیدارم ولی وقتی دیگر در راس کار نیستند به منتقدانی سرسخت و ریزبین تبدیل می‌شوند ، شگفتی بسیار دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا