عربستان با چین هسته‌ای می‌شود؟

روزنامه وال استریت ژورنال امروز(جمعه) نوشت که عربستان در حال بررسی پیشنهاد چین برای ساخت نیروگاه هسته ای در این کشور است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، این روزنامه به نقل از «مقامات آگاه سعودی» نوشت: شرکت ملی اتمی چین که یک شرکت دولتی است و تحت عنوان «CNNC» شناخته می شود. این شرکت پیشنهادی را برای احداث نیروگاه هسته ای در منطقه الشرقیه و نزدیکی مرزهای با قطر و امارات به ما ارائه کرده است.

این روزنامه در ادامه نوشت: این مقامات عربستان اذعان کرده اند که طرح این قضیه با چین ابزاری برای ترغیب جو بایدن جهت کوتاه آمدن از خواسته های مربوط به منع گسترش سلاح هسته ای است.»

عربستان سعودی قبلا از آمریکا برای راه اندازی برنامه هسته ای خود و احداث یک نیروگاه هسته ای در خاک خود به عنوان بخشی از معامله عادی سازی روابط احتمالی با اسرائیل درخواست همکاری کرده بود .

مقامات آمریکایی در گذشته گفته بودند که تنها در صورتی فناوری هسته ای را به اشتراک می گذارند که چنین توافقی از غنی سازی اورانیوم و بازفرآوری پلوتونیوم تولید شده در رآکتورها که دو مسیر ساخت سلاح هسته ای است، مانع شود.

وال استریت ژورنال در ادامه نوشت: وزارت امور خارجه چین نیز اعلام کرده است که پکن به همکاری با ریاض در زمینه انرژی هسته ای غیرنظامی همراه با پایبندی به قوانین بین المللی جهت منع انتشار سلاح هسته ای ادامه خواهد داد.

منبع: شفقنا

سیاسی
شناسه : 370589
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا