رقیب گروه ۷ یا منتظر سرنوشت جنبش عدم تعهد؛

دو روی سکه بریکس

این روزها تحلیل‌های متفاوتی از بریکس ارائه می‌شود؛ برخی آن را رقیب گروه ۷ می‌دانند و برخی دیگر، سرنوشتی همچون جنبش عدم تعهد برای آن متصورند.

به گزارش جهان صنعت نیوز، برخی گروه بریکس را با جنبش عدم تعهد که در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ میلادی پا گرفت مقایسه می‌کنند. جنبشی که خواستار توازن در نظام بین‌الملل و توزیع منابع اقتصاد جهانی فارغ از دو بلوک شرق و غرب بود اما در نهایت تبدیل به اهرمی برای شرق و به ویژه شوروی و چین در برابر غرب شد.

دقیقا همین موضوع برای گروه بریکس نیز مطرح می‌شود و از آن به عنوان رقیبی برای گروه ۷ که می‌تواند هژمونی قدرت‌های غربی و آمریکا را زیر سوال ببرد، یاد می‌شود.

عدم تعهد علاوه بر اینکه فاقد یک برنامه مسنجم بود، ترکیب نامتجانسی را با حضور کوبای کمونیست، عربستان سنتی، یمن فقیر، کویت ثروتمند، رژیم نظامی اندونزی و دموکراسی هند تشکیل می‌داد؛ به طوری که در نگاه اول نه‌تنها اشتراک خاصی میان آنها دیده نمی‌شد، بلکه برخی از آنها مانند هند و پاکستان، دشمنان دیرینه نیز محسوب می‌شدند.

برخی از کارشناسان ترکیب کنونی بریکس را با جنبش عدم تعهد مقایسه می‌کنند؛ جایی که همزمان با ترکیب نامتقارن کشورهای عضو، هنوز پس از ۱۵ اجلاس رسمی برنامه‌ای منسجم و رسمی برای مقابله با نفوذ غرب و رقابت با گروه ۷ از سوی آنها اعلام نشده است.

با این حال آن‌طور که برخی از تحلیلگران درخصوص واگرایی و نامنسجم بودن بریکس صحبت می‌کنند، این بلوک سیاسی- اقتصادی فاقد مزیت‌ها و مولفه‌های قدرت جهانی نیست.

بر اساس گزارش موسسه تحقیقات استراتژیک و بین‌المللی آمریکا با اضافه شدن ایران، اتیوپی، الجزایر، عربستان، امارات و آرژانتین به این بلوک، بریکس اکنون نه‌تنها به عنوان یک وزنه ژئوپلیتیکی در مقابل گروه ۷ قرار گرفته، بلکه به دنبال دست یافتن به سازوکارهایی جهت کاهش وابستگی به غرب است.

آرژانتین، چین و برزیل به عنوان سه عضو گروه بریکس، در جمع ۵ تولیدکننده بزرگ لیتیوم جهان قرار دارند.

علاوه با الحاق ۶ عضو جدید به بریکس، این گروه دارای ۷۲ درصد از خاک‌های کمیاب دنیا خواهد شد و ۷۵ درصد از منگنز، ۵۰ درصد گرافیت، ۲۸ درصد نیکل و ۱۰ درصد از مس جهان را بدون احتساب ایران از آن خود خواهند کرد.

همچنین با اضافه شدن ایران، عربستان و امارات به گروه بریکس، ۴۲ درصد از عرضه جهانی نفت به این بلوک تعلق خواهد گرفت. علاوه بر این هر چند که فاصله گرفتن از دلار برای اعضای گروه بریکس چندان قابلیت تحقق ندارد، اما مطرح شدن تجارت با ارزهای ملی موضوعی مهم است که نشان می‌دهد این گروه در حال بررسی راه‌هایی به منظور کاهش وابستگی به سیستم‌های مالی غربی است.

اخبار برگزیدهسیاسیویدئو
شناسه : 372608
لینک کوتاه :

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا