تلنگر؛ آقای خاندوزی، در گمرک ایران چه می‌گذرد؟

مدیران گمرک و وزیر اقتصاد به عنوان بالاترین مسوول مقام در گمرک ایران به‌رغم هشدارها، شخصی را که پیش از این به دلیل تخلفات گسترده از سمت مدیرکلی یکی از مناطق گمرکی عزل شده بود را در منطقه دیگری از این نهاد به کار گرفته‌اند.

به گزارش جهان صنعت نیوز، در داستان رانت‌سازی و رانتخواری که بخشی از فساد به حساب می‌آید در بیشتر و شاید در اکثریت قریب به همه موارد، موسسه‌ها و دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی نقش اول را دارند. بخشی از این ایفای نقش به مقررات و قانون برمی‌گردد و اطلاعاتی که از این مسیر به رانت‌جویان می‌رسد و بخشی هم به ناتوانی مدیران در برابر وسوسه گرفتن بخشی از رانت داده‌شده به اشخاص.

برای اینکه سرچشمه‌های رانت خشک شود باید دست و پای دولت از حضور در تصدیگری در اقتصاد بریده شود. برای اینکه وسوسه‌های استفاده از مقام و موقعیت در میان مدیران برانگیخته نشود، علاوه بر شایسته‌سالاری در انتخاب مدیران پاکدست باید ژرفا و گستره نظارت را افزایش داد. علاوه بر این، اگر مدیری به هر دلیل در بخشی از اداره یا سازمان تخلف و مدیر بالادستی را نسبت به تخلف او آگاه کرد، مصلحت و ضرورت این است که او را در جای دیگر به کار نگیرند.

شوربختانه این روش و راهبرد از سوی برخی مدیران ارشد به دلایل گوناگون از جمله بی‌توجهی به گزارش‌ها و نبودن مدیران ورزیده نادیده گرفته می‌شود. یکی از این موارد متاسفانه از سوی مدیران گمرک رخ داده است و وزیر اقتصاد به عنوان بالاترین مسوول مقام در گمرک ایران به‌رغم هشدارها، کار را ساده گرفته است و شخصی را که پیش از این در یکی از مناطق گمرکی، به دلیل کارنامه مردودی به ویژه در توزیع رانت داشته است را در منطقه دیگری از این نهاد به کار گرفته‌اند.

این شخص که در سال ۱۳۹۹ در سمت مدیرکلی گمرک البرز بود و به دلیل تخلفات گسترده از سمت مدیرکلی گمرک یادشده عزل و خانه‌نشین شد و متاسفانه علی‌رغم مستندات متقن و با مماشات اداره بازرسی و ارسال گزارش من غیرحق به اداره تخلفات فقط با یک توبیخ درج در پرونده تخلفات ایشان لاپوشانی شد و بعد از دو سال خانه‌نشینی اینک مجددا به عرصه مدیریت مهم‌ترین و بزرگ‌ترین گمرک هوایی کشور بازگشته است. در سال ۹۸ تا ۹۹ موارد متعددی تخلف در گمرک البرز در زمان تصدی ایشان به وقوع پیوست که به ذکر بخشی از موارد تخلفاتی گمرک البرز در زمان تصدی ایشان همراه با مستندات ضمیمه خواهیم پرداخت.

۱- ترخیص نهاده‌های دامی بدون مجوز جهاد کشاورزی که به عدم‌تعادل بازار این کالای مهم در تامین غذای شهروندان شده و به گروه انگشت‌شماری سود غیرمتعارف رسانده و در زمان وقوع نیز مدارک این تخلف آشکار شده است؛ یکی از موارد تخلف مدیری است که از جایی عزل‌شده و حالا به یک محل مهم‌تر آمده است.

۲- ترخیص حجم زیادی لنز و عدسی عینک بدون مجوز ثبت‌سفارش و با رویه بند یک ماده ۳۸ قانون امور گمرکی که مربوط به ترخیص نمونه‌های واحد‌های تولیدی است نه کالای مصرفی که گمرک البرز در مدت مدیرکلی ایشان به دفعات و بدون اخذ مجوز ثبت‌سفارش با استفاده از رویه بند یک ماده ۳۸ قانون مقررات صادرات و واردات جهت کالاهای مصرفی لنز چشمی و عدسی عینک مجوز ترخیص صادر کرده که از دیگر تخلف‌های فرد متخلف بوده است.

۳- ترخیص لیفتراک در جوف کانتینر کاغذ و بدون مجوز ثبت‌سفارش و با استفاده از رویه بند یک ماده ۳۸ غیر‌مرتبط، در زمان مدیریت، سرپرست فعلی گمرک فرودگاه امام‌(ره) از دیگر تخلف‌های وی به حساب می‌آید.

با توجه به عدم‌پذیرش بی‌چون‌وچرای بخشنامه مغایر قانون حوزه معاون فنی گمرک ایران توسط گمرک فرودگاه حضرت امام(ره) در اردیبهشت‌ماه سال جاری و انتصاب سرپرست جدید این گمرک با عملکرد نامناسب در استفاده از رویه بند یک ماده ۳۸ در گذشته در گمرک البرز، انتصاب نامبرده به سرپرستی گمرک فرودگاه حضرت امام (ره) جای بسی تعمل و تفکر داشته و ضرورت ورود نهادهای نظارتی و جلوگیری از این روند انتصابات در گمرک ایران از اهم واجبات در دولت فساد‌ستیز رییس‌جمهوری محترم دولت سیزدهم است.

یادآور می‌شویم اسناد و مدارک کامل تخلف‌ها در دفتر روزنامه موجود است و این نوشته کوتاه مزید اطلاع وزیر اقتصاد و دارایی منتشر می‌شود تا وی نسبت به این وضعیت توجه بیشتری داشته باشد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 372685
لینک کوتاه :

۳ دیدگاه

  1. خاندوزی با سوء مدیریت خودش و همچنین با گماشتن فردی تر از خودش به ریاست بورس ، باعث نابودی بورس و وارد کردن ضرر و زیان هنگفتی به سهامداران حقیقی شدند. بورسی که موتور محرکه ی اقتصاد کشور هست را نابود کردند. نه مجلس ، نه سازمان بازرسی کل کشور، نه دستگاه قضا و نه هیچ کس دیگر هم به عاملین و مسببین سقوط بورس از جمله خاندوزی و عشقی و … نه مؤاخذه ای ، نه سوالی ، نه محاکمه ای ، نه مجازاتی و نه …. خاندوزی هم از این فرصت استفاده کرده و همچنان به ناکارآمدی خودش ادامه خواهد داد!!!!!!!!!!!

  2. تهمت نزنید،،من خودم از رئسی و وزیرش بیزارم،،ولی ندانسته چرا حرمت مدیری مثل …را می‌شکنید ،،بابت عملکرد مثبت یا منفی ایشان اول باید به ارباب رجوعان و کارخانجات و بازرگانان مراجعه کنید و نظر خواهی کنید،،،من چند ساله ایشان را ندیدم ولی هر گمرکی رفته ،انجا کارها راه افتاده..ایشان دربین اهل تخصص گمرک به شرافت ،شجاعت ،و تلاش زبانزد هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا