پیش از دو هفته صعود؛

بورس دوباره ریزشی شد؟

بازار سهام بر خلاف اغلب گزارش‌های پیش بینی بورس، ابتدای هفته را نزولی آغاز کرد. اما افت روز شنبه را باید آغاز روند نزولی در نظر گرفت؟

به گزارش جهان صنعت نیوز، روز شنبه بعد از گذشت دو هفته سبزپوشی بورس، بازار سرمایه سمت و سوی نزولی به خود گرفت و شاخص کل با ۲۱ هزار واحد ریزش مواجه شد. از نگاه برخی از کارشناسان این ریزش خلاف انتظارها و گزارش‌های پیش بینی بورس بود. اما از نگاه برخی دیگر از تحلیلگران نمی‌توان افت دیروز را به عنوان ریزش تلقی کرد و بعد از بیش از ۱۵ روز مثبت بازار این اتفاق نوعی اصلاح در بورس به حساب می‌آمد.

بررسی معاملات دیروز بورس نشان می‌دهد که پس از روند صعودی دو هفته‌ای بازار سرمایه، شاخص‌های بورس با کاهش ارتفاع نسبتا شدیدی روبه‌رو شدند. به‌طوری که شاخص کل حدود یک درصد و شاخص هم‌وزن ۱.۳۲ درصد افت کرد.

در حالی که معاملات میدان فردوسی خبر از رشد قیمت دلار می‌دهند، بازار سرمایه در کمال ناباوری پس از صعود حدود ۱۵ روزه خود گارد نزولی گرفت. در رسانه‌ها نیز خبر خاصی که بازار را منفی کند وجود ندارد و مبدا این موج نزولی همچنان ناپیداست. موضوعی که می‌توان آن را تا حدودی مرتبط دانست، احتمال افزایش قیمت خودرو است. به این ترتیب می‌توان گفت با احتمال مطرح شده، پول از بورس خارج و وارد بازار خودرو شده است.

چرا بورس نزول کرد؟

در این باره حسن حسین‌نیا، کارشناس بازار سهام در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: هفته گذشته بورس کاملا مثبت بود و شاهد رشد ارزش معاملات بودیم و روزهای خوبی را هم پیش‌بینی می‌کردیم. اما روز شنبه برخلاف گزارش‌های پیش‌ بینی بورس‌ و آنچه که انتظار می‌رفت شاهد افت بازار سهام بودیم و عملا نزدیک به ۹۰۰ میلیارد تومان خروج نقدینگی اشخاص حقیقی از سهام صندوق‌های سهامی داشتیم و یک افت ارزش معاملات را تجربه کردیم و در مجموع فروشنده‌های حقیقی بیشتر در بازار خودنمایی می‌کردند.

او ادامه داد: این اتفاق بیشتر تحت تاثیر عوامل روانی مثل ریسک‌های سیاسی که در کشورهای همسایه وجود داشت، بود. متاسفانه این اتفاقات بلافاصله در بازار تاثیر می‌گذارد، لذا شاهد تاثیر این مساله بودیم. تا حدودی هم این تاثیرات را در قیمت دلار غیررسمی مشاهده کردیم، ولی واکنش خاصی در ازار وجود نداشت، اما در بورس شاهد پیش‌واکنش نسبت به این مساله بودیم.

حسین‌نیا تصریح کرد: در کنار این موضوع، یکی از مسائلی که شاید هنوز سهامداران را مردد نگه‌داشته است انتظار برای نهایی شدن تغییرات و افزایش قیمتی که قرار است توسط شورای رقابت اعلام شود.

بازار سهام منتظر قیمت خودرو

حدود یک هفته است که طبق گفته دبیر انجمن خودروسازان باید افزایش قیمت‌های احتمالی اعلام شود. این موضوع هم بازار را تا حدودی دچار تردید کرده که قرار است چه تاثیری بر بورس گذاشته شود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: جمیع شرایطی که با آن مواجه بودیم مثل افزایش نرخ‌های کامودیتی و همچنین محصولات پتروشیمی از جمله اوره در دنیا ما را با این پیش‌فرض مواجه کرد که احتمالا شروع خوبی را در بازار خواهیم داشت، ولی ریسک شرایط و اخبار سیاسی که در منطقه به وجود آمد، اصلی‌ترین عامل برای منفی شدن بازار در روز شنبه بود. احتمالا این مساله امروز تغییر ‌کند و می‌توانیم در این هفته شاهد روزهای خوبی برای بازار باشیم، چون از نظر بنیادی اتفاق منفی برای بازار رخ نداده است.

پیش بینی بورس؛ ریزش یا اصلاح؟

علی بخشنده، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» عنوان کرد: ‌با توجه به اینکه یک هفته مثبت را در بازار داشتیم، وضعیت دیروز بیشتر شبیه یک اصلاح بوده و نمی‌توان به آن عنوان ریزش را اطلاق کرد. وقتی شاخص ۲۰ روز پشت‌سر هم مثبت می‌شود به نوعی خطرناک است، لذا اتفاق روز شنبه بیشتر یک اصلاح بوده تا ریزش.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 373884
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا