دبیر فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی کشاورزی؛

سیاه و سفید حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

دبیر فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی-کشاورزی گفت: صنایع غذایی و کشاورزی موافق سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی نبودند و به این نتیجه رسیده‌ بودیم که باید دلار، تک‌نرخی باشد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، محسن نقاشی،‌ دبیر فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی-کشاورزی در گفتگو با جهان صنعت نیوز گفت: باید توجه داشت که رویه ارز چند‌نرخی که طی سال‌های گذشته و در دولت‌های مختلف شکل‌ گرفته‌ است، در هیچ جای دنیا معمول نیست و یک سیاست شکست خورده ‌است. به عنوان تولیدکننده موافق بودیم که ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود، چرا‌که سودی عاید تولیدکننده نمی‌شد و عملا این ارز به افرادی می‌رسید که دارای رانت بودند. در این شرایط حتی اگر مواد اولیه و محصولی هم وارد می‌شد، این مواد اولیه با نرخ دلار آزاد به‌دست تولیدکننده می‌رسید. به جرات می‌توان گفت که هیچ تولیدکننده‌ای وجود نداشت که مواد اولیه مورد نیاز خود را با ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کرده باشد. تنها اقلامی همانند شکر و روغن در برخی مواقع با ارز ترجیحی به دست تولیدکننده می‌رسید. در این موارد هم شاهد توزیع عادلانه نبودیم و خیلی از واحدهای تولیدی با کمبود روغن روبه‌رو بودند و قادر به تهیه روغن نبودند.

نقاشی ادامه داد: در نتیجه این شرایط موافق حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بودیم، چرا‌که تکلیف تولیدکننده مشخص می‌شد؛ مواد اولیه را با قیمت روز بازار تحویل می‌گرفت و محصول را با قیمت روز بازار عرضه می‌کرد. اما این اتفاق عملا نیفتاد، چرا‌که متاسفانه هیچ برنامه‌ریزی برای دوره پس از حذف ارز ترجیحی و جایگزین آن انجام نشده بود، به عنوان مثال اگر هزینه ماهانه روغن یک واحد تولیدی پیش از حذف ارز ترجیحی ۱۰۰ میلیارد تومان بود، این رقم پس از حذف ارز ترجیحی به حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و فشار عجیبی را به واحدهای تولیدی صنایع غذایی وارد کرد. متاسفانه بانک‌ها هم با بسیاری از واحدهای تولیدی همکاری نکردند و اغلب این واحدها به دلیل نداشتن سرمایه در گردش، تعطیل شدند. در حال حاضر نیز بانک‌ها هیچ همکاری‌ای با واحدهای تولیدی نمی‌کنند و تنها تولیدکنندگان بزرگ و پرقدرت توانسته‌اند پابرجا باشند. حتی تولیدکنندگانی را می‌شناسم که برای تهیه مواد اولیه ناچار به فروش املاک شخصی خود شدند.

اقتصاد کلانصنعت و معدنکشاورزیویدئو
شناسه : 373962
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

  1. کنسرو ماهی ۱۰۰هزار تومن چه مرگشونه مصرف کننده چکار کنه وقتی تولید کننده فقط بفکر سود خودشه وایلو طایفش تو اروپا مشغول خوشگدرانی هستن وپول ریالو دلار میکنن تو اروپا تفریح میکنن قدیم یه مرغدار توقع یه درامد معمولی برای خانوادش داشت واگر خارجم ساکن بود ریال از دلار قوی تر بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا