پدیده ال‌نینو وارد ایران می شود؟

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور با تاکید بر این‌که "ال‌نینو" اثر مستقیم بر ایران ندارد، گفت: نباید بیخودی مردم را نگران کنیم.

به گزارش جهان صنعت نیوز، احد وظیفه در خصوص اثرگذاری پدیده “ال‌نینو” بر آب و هوای کشورمان اظهار کرد: قرار نیست ال‌نینو به ایران بیاید. این پدیده در اقیانوس آرام شکل می‌گیرد که تقریباً ۲۰ هزار کیلومتر با کشورمان فاصله دارد.

وی ادامه داد: با وقوع پدیده ال‌نینو در برخی مناطق دنیا پدیده‌های ترسالی و در برخی مناطق خشکسالی روی می‌دهد. از جمله مناطقی که تحت تاثیر این پدیده قرار می‌گیرد شمال استرالیا، فیلیپین، اندونزی، چین و … هستند که اثر مشخص خشکسالی در آنها به وقوع می‌پیوندد.

وی با یادآوری این‌که در بازه زمانی ۳ تا ۷ سال یکبار دما از نرمال بالاتر رفته و یکبار از نرمال پایین می‌رود، افزود: طی سال منتهی به پایان سال گذشته، پدیده لانینا باعث شد تا بارش‌های پاییزی ایران از نرمال کمتر باشد.

وی با تاکید بر این‌که ال‌نینو از غرب تا شرق اقیانوس آرام را دچار تغییر دما می‌کند، تصریح کرد: تغییر گردش جوی،‌ آب و هوای مناطق مختلف را تغییر می‌دهد و ما از این منطقه فاصله دوری داریم. واقعیت این است که تاثیرات ال نینو به دلیل فاصله‌ای که با آن داریم مانند مناطق نزدیک به آن نیست.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور اضافه کرد:‌ال‌نینو در جنوب غرب آمریکا باعث بهبود خیلی خوب بارش‌ها می شود و پیش‌بینی‌ها در این رابطه ۸۰ تا ۹۰ درصد محقق می‌شود.

وظیفه با بیان این‌که ال‌نینو  مانند مناطق مجاور آن اثر مستقیمی بر آب و هوای ایران ندارد، اظهار کرد:‌ پدیده‌هایی مانند ال‌نینو که بزرگ‌مقیاس هستند می‌توان برای آب‌وهوا ۶ ماه تا یکسال آینده پیش‌بینی کرد. اما برای پدیده‌هایی مانند جریان نائو (NAO) پیش‌بینی تنها برای ۱۵ روز امکان‌پذیر است. یا در رابطه با طوفان‌های تندری پیش‌بینی ۳۰ تا ۶۰ روزه ممکن است.

وی گفت: در رابطه با اثرگذاری ال‌نینو هم ناگزیریم برای پاییز و زمستان پیش‌رو پیش‌بینی کنیم. با توجه به این‌که بی‌هنجاری دمای اقیانوس آرام افزایش می‌یابد، شکی نیست که وارد دوره ال‌نینو خواهیم شد. اما باید به این نکته توجه شود که ایران با منطقه ال‌نینو به‌اصطلاح دورپیوند است.

وی یادآور شد:‌ بر اساس بررسی که انجام داده‌ایم طی ۵۰ سال اخیر ۱۱ دوره ال‌نینو و لانینا روی داده است؛ به‌طور نسبی در زمان وقوع ال‌نینو بارش‌ها در ایران به‌طور متوسط برای جنوب و جنوب غرب نرمال و بالاتر از نرمال بوده است. در لانینا هم بارش‌ها همواره کمتر از نرمال بوده است.

وی همچنین با تاکید بر این‌که از همین الان نمی‌توانیم در خصوص وقع سیل به‌عنوان یکی از اثرات ال‌نینو پیش‌بینی کنیم، تصریح کرد: اگر بارش‌ها در دمای پایین باشد به احتمال زیاد بارش‌ها در مناطق کوهستانی به‌صورت برف است که منجر به‌وقوع سیل نمی‌شود. اما اگر همان بارندگی در دمای پایین روی دهد در بارش‌های بیش از نرمال شاهد وقوع پدیده سیلاب خواهیم بود. از سوی دیگر با توجه به ضعیف شدن پوشش در کوهستان ها با بارش‌های متوسط نیز احتمال وقوع سیلاب زیاد است.

وی بیان کرد:‌ بر اساس تجربه احتمال وقوع سیل طی امسال نسبت به سال گذشته بیشتر است و بارش‌ها در نیمه دوم پاییز و نیمه اول زمستان نرمال و بالاتر از نرمال خواهد بود.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور اظهار کرد:‌ با توجه به احتمال بارش‌های نرمال و فراتر از نرمال در پاییز، احتمال وقوع سیل وجود دارد. اما نباید بیخودی در مردم ایجاد نگرانی کنیم و باید با اطلاعات و داده‌هایی که در اختیار داریم پدیده‌هایی مانند سیل را مدیریت کرده و بهترین بهره را از آن ببریم. باید اقدامات پیشگیرانه برای حفظ آب ناشی از بارندگی‌ها داشته باشیم چراکه سطح آبهای زیرزمینی کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

تسنیم

عمومیمحیط زیست
شناسه : 374487
لینک کوتاه :

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا