نمودی از عدم بهره‌وری در صنعت خودروسازی؛

استخدام تضمینی در خودروسازان!

بررسی آمارها نشان می‌دهد که نیروی انسانی در صنعت خودروسازی ایران به طور قابل توجهی بیش از استانداردهای جهانی است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، یکی از انتقادات همیشگی به خودروسازان، تعداد زیاد نیروی انسانی آن‌ها بوده است و برخی از کارشناسان بخشی از زیان‌ده بودن تولید خودرو در ایران را ناشی از همین موضوع عنوان می‌کنند.

بر اساس گزارش تحقیق و تفحص مجلس دهم از صنعت خودرو، بیش از ۱۲ درصد بهای تمام‌‌شده خودرو مربوط به هزینه‌های حقوق و دستمزد است که حدود سه ‌برابر استانداردهای جهانی ارزیابی می‌شود.

طبق صورت‌های مالی سال ۱۴۰۰، تعداد کل پرسنل قراردادی، رسمی و همچنین کارکنان شرکت‌‌های خدماتی در گروه صنعتی ایران‌خودرو و کل شرکت‌های تابعه حدود ۵۶ هزار نفر بوده است. با توجه به تولید حدود ۴۵۱ هزار دستگاه خودرو در آن سال، به ازای هر یک نفر شاغل تنها تعداد ۸ خودرو تولید شده است.

بررسی صورت‌های مالی سال ۱۴۰۰ سایپا نیز نشان می‌دهد که در مجموع اعم از پرسنل رسمی، قراردادی و کارکنان شرکت‌های خدماتی حدود ۴۴ هزار نفر در این گروه خودروسازی اشتغال داشته‌اند. بنابراین با مقایسه تولید این شرکت با تعداد پرسنل می‌توان گفت در سال ۱۴۰۰ به ازای هر یک نفر تنها، ۷ دستگاه خودرو تولید شده است.

این اعداد و ارقام برای خودروسازان داخلی در حالی است که این تعداد در شرق آسیا ۴۷ تا ۶۶ دستگاه و در سطح جهان حدود ۳۰ دستگاه به ازای هر نفر است.

در این شرایط یک عضو هیات‌رییسه مجلس در اظهارنظری گفته است خودروسازی کشور ۲۵ هزار نیروی مازاد دارد که توسط دولتی‌ها، مجلس و افراد با نفوذ به این صنعت تحمیل شده است.
بنابراین می‌توان گفت بخشی از زیان انباشته هنگفت خودروسازان در این سال‌ها، ریشه در نیروهای مازاد و اعمال سیاست قیمت‌گذاری دستوری دارد؛ نیروهایی که مدیران خودروسازی به دلیل دولتی بودن، معمولا در مقابل ورود آنها مقاومت نمی‌‌کنند.

پیشنهاد ویژهخودرو
شناسه : 374507
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا