بازار سهام در انتظار مذاکرات نیویورک است؛

سیگنال آمریکایی بورس

بازار سهام در وضعیت مبهمی قرار دارد و گزارش‌های پیش بینی بورس بر خلاف هفته‌های گذشته با عدم قطعیت‌ بیش‌تری همراه هستند.

به گزارش جهان صنعت نیوز، اگر چند هفته گذشته، گزارش‌های پیش بینی بورس بر عواملی همچون آزادسازی قیمت خودرو، نرخ خوراک پتروشیمی و یا تغییر تسعیر قیمت ارز تاکید می‌کردند اما از ابتدای هفته دوباره وزنه متغیرهای سیاسی افزایش پیدا کرده است.

در شرایطی که هیات ایرانی همراه با رییس‌جمهور برای شرکت در مجمع عمومی سالیانه سازمان ملل در نیویورک حضور دارند بسیاری منتظر مخابره اخبار مهم از مذاکرات سیاسی در حاشیه این اجلاس هستند. مذاکراتی که نشانه‌های آن در روزهای گذشته با آزادی تعدادی از زندانیان سیاسی خود را نشان داد که حالا برخی از ادامه این روند در دیدارهای مقامات در نیویورک می‌گویند.

سیگنال قیمت دلار سیاسی به بورس

 اما به‌طور طبیعی انجام گفت‌و‌گو و مذاکرات سیاسی تاثیر اولیه خود را در بازارهای داخلی می‌گذارد، به خصوص بازار سهام که نگاه ویژه‌ای به این مذاکرات دارد. در صورتی که خبرهای مثبتی از اجلاس سازمان ملل و مذاکرات در حاشیه برنامه‌های آن منتشر شود اثر کوتاه‌مدت آن ریزش محدود در قیمت دلار است.

 مساله‌ای که مستقیما بورس و شرایط معاملات را تحت تاثیر قرار می‌دهد و سیگنال ارزی در بورس به عنوان یک ترمز عمل خواهد کرد. چرا‌که فعالان بازار و معامله‌گران با انتظارات منفی و ریزش قیمت به استقبال نیمه دوم سال می‌روند و دلار به عنوان یک عنصر حیاتی از انتظارات پیشین که در اوایل سال ۱۴۰۲ تا رقم‌های بالای ۶۰ هزار تومان هم پیش‌بینی می‌شد فاصله معناداری پیدا خواهد کرد.

تاثیر دوگانه توافق بر بازار سهام

اما طبیعتا اخبار مثبت از مذاکرات جدای از تاثیرات در بازار ارز در بلند‌مدت اطمینان را در معاملات بورس ایجاد خواهد کرد و فضای کلی را به سمت صعودی و مثبت تغییر می‌دهد. اتفاقی که در اوایل شهریور‌ماه امسال شروع شد و دو هفته ابتدایی با سرعت نسبتا خوبی شاخص و بورس مثبت شد. هر چند در ادامه تا حدودی روند کلی بازار معکوس شد و به سمت اصلاح نسبی حرکت کرد و شاخص در محدوده مرز ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی ایستاد. «جهان‌صنعت» در گفت‌و‌گو با کارشناس ارشد بازار سرمایه به تاثیر ابعاد مختلف سفر رییس‌جمهور به نیویورک و تاثیرات مذاکرات سیاسی در حاشیه این اجلاس بر بورس پرداخته است.

منتظر شوک ارزی باشیم؟

فردین آقا‌بزرگی کارشناس‌ ارشد بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: انجام مذاکرات و دستاوردهای آن برای دو طرف وجوه مختلفی دارد که در یک بازه کوتاه‌مدت طبیعتا یک شوک ارزی به دنبال خواهد داشت، که الان هم در همین وضعیت قرار داریم.

او افزود: یعنی مرتبا دلار در محدوده ۵۰ هزار تومانی بالا و پایین می‌رود و تغییر محسوسی ندارد. شاید خود این نوعی شوک ارزی به بازار سرمایه باشد، چراکه نرخ ارز معاملاتی و عملیاتی ما برای اقلام وارداتی اعم از کالاهای لوکس، الکترونیکی، لوازم خانگی و خودرو همگی بالای ۶۰ هزار تومان است‌ اما اینکه در این نقطه مانده و فریز شده شاید یکی از نمودهای آن احتمال حصول توافقات باشد. این یک بعد قضیه است. یعنی یک تاثیر منفی یا ثبات در بازار ارز دارد که باعث خواهد شد نرخ ارز نیمایی در دو ماه پیش که ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان بوده الان به ۳۸ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.

جنبه مثبت توافق بر بورس

آقا‌بزرگی تصریح کرد:‌ تطبیق این دو موضوع بر حاشیه سود و درآمد حاصل از فروش شرکت‌ها و صنایع به‌خصوص کامودیتی و صادرات‌محورها تاثیر مثبت و مضاعفی خواهد داشت. اما اگر چنانچه دسترسی ایران به اقتصاد بین‌الملل و گردش منابع ارزی در سطح بین‌الملل حاصل شود، اعم از هزینه تولید مثل هزینه تامین مواد اولیه ماشین‌آلات و تاسیساتی که تا پیش از این با یک هزینه مضاعفی تهیه می‌کردیم تغییر خواهد کرد. یعنی این کاهش قیمت تمام شده باعث افزایش حاشیه سود و بهره‌وری شرکت‌ها خواهد شد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه افزود: البته این فرضیه که الان در مورد آن صحبت می‌کنیم با فرض حصول توافقات است. اما تجربه گذشته نشان می‌دهد بازار سرمایه آینده‌نگر است، برخلاف امور مالی و حسابداری و فضای کسب‌وکار در حوزه مالی که گذشته‌نگر هستند. از این رو بازار سرمایه آینده‌نگر است. برآیند این نگاه‌ها خودش را در بازار نشان می‌دهد. اگر قرار باشد اتفاقی بیفتد، پیشاپیش همه این مفروضات را لحاظ می‌کنند. با توجه به این شرایط الان قیمت دلار را با نرخ برابری «تتر» و سایت‌هایی که به صورت آزاد گزارش می‌کنند در محدوده ۵۰ هزار تومان می‌بینیم. شاخص‌مان هم فعلا درجا می‌زند و کمی پایین و کمی بالا می‌آید. هنوز قابلیت اتکا به صحبت‌های شفاهی که چه از طرف داخلی یا چه کشورهای دیگر انجام می‌شود مثل آزادسازی ۶ میلیارد دلار و آزادی زندانیان آنچنان اثر ملموس و خاصی تا این لحظه نداشته است. در غیر این صورت ما باید شاهد تغییرات و تاثیرات قابل توجه تری در بازار ارز و سرمایه بودیم.

پیش بینی بورس؛ مبهم و گنگ

 او عنوان کرد: در مرور زمان محتمل‌ترین حالتی که در پیش خواهیم داشت وجود یک حالت ابهام و گنگی است که به سمت جلو حرکت می‌کند. این‌گونه نیست که بعد از اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل یک روبانی را پاره کنیم و از این مقطع این فاصله پشت سر گذاشته می‌شود. این شرایط کماکان ادامه خواهد داشت.

او یادآور شد: اوایل دهه ۹۰ حدود ۱۰۰ میلیارد دلار با توجه به مذاکراتی که صورت گرفت آزاد شد اما تاثیر ملموسی بر وضعیت اقتصادی و معیشت مردم مشاهده نشد. شاید تکرار همین موضوع و تسری دادن آن به آینده همان وضعیتی باشد که ۱۰ سال پیش هم رخ داد که رشد اقتصادی‌مان تقریبا صفر بوده است. لذا اثر ملموس و خاصی ندارد.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 376286
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

  1. خداوکیلی‌دوباره‌چه‌کلکی‌درکاره؟خیلی‌داریدازبورس‌تبلیغ‌میکنید.درصورتی‌که‌من‌هنوز‌به‌غیراز‌درجازدن‌تواین‌چندهفته‌چیزی‌ندیدم..دوباره‌قصد‌خالی‌کردن‌جیب‌است‌یا‌…..
    من‌چندساله‌هنوز زیانم‌جبران‌نشده..وجدانن‌بیخیال‌بوس‌بشید..دیگه‌دست‌ازسرش‌بردارید..هرچند‌که‌بهترین‌جااست..برای بعضی‌هااااااا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا