دلارها به خانه برگشتند؛ آزاد سازی منابع ارزی بلوکه شده چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

با آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده ایران در کره جنوبی، دو پرسش مطرح می‌شود؛ اولاً به طور کلی میزان منابع ارزی بلوکه شده ایران در سایر کشورها چقدر است و ثانیاً آزادسازی این منابع چه تاثیری بر اقتصاد کشور دارد؟

به گزارش جهان صنعت نیوز، پس از سال‌ها بالاخره دولت بایدن با انتقال ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدودشده ایران در کره‌جنوبی موافقت کرد و آن‌طور که فرزین، رئیس کل بانک مرکزی گفته، ۲۷ شهریورماه ۵ میلیارد و ۵۷۳ میلیون یورو به حساب ۶ بانک‌ ایرانی در قطر واریز شده است.

در این میان دو پرسش مهم مطرح می‌شود؟ اولاً به طور کلی میزان منابع ارزی بلوکه شده ایران در سایر کشورها چقدر است و ثانیاً آزادسازی این منابع چه تاثیری بر اقتصاد کشور دارد؟

طبق برآوردهای غیررسمی طی سال‌های گذشته ۳۶ میلیارد دلار از منابع ارزی ایران در کشورهای مختلف مسدود شده بود که البته در این زمینه تخمین‌ها متفاوت است و گاه ارقامی همچون ۱۰۰ میلیارد دلار در برخی رسانه‌ها گزارش شده، اما به ‌طور دقیق مشخص نیست میزان منابع ارزی بلوکه‌‌شده ایران چه میزان است. با این وجود کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرده مبالغ بلوکه‌شده زیادی در سایر کشورها نداریم.

در خصوص اثر آزادسازی این منابع نیز تقریبا کارشناسان نظر یکسانی دارند؛ به عنوان مثال آنگونه که محمدرضا نجفی‌منش، رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی به «جهان‌صنعت» گفته: قبلا دولت معادل ریالی این مبالغ را از بانک مرکزی گرفته و در واقع پولی به دست دولت نمی‌رسد. از سوی دیگر، برای هزینه‌کرد این مبالغ محدودیتی اعمال شده و ایران تنها می‌تواند این مبالغ را برای کالاهای غیرتحریمی همچون غذا و دارو خرج کند

عباس آرگون عضو انجمن مدیران صنایع نیر بر این باور است که این منابع قبلا خرج شده و از این منابع نمی‌توان استفاده مجدد کرد و درآمد جدیدی برای دولت نیست.

با این وجود نکته مهم این است که این منابع می‌تواند تقویت‌کننده بانک مرکزی در کنترل بازار ارز باشد و نیازهای ارزی کشور را تامین کند. منتها در این بین بیم آن می‌رود که دولت با به دست گرفتن این ارزها همچون دولت‌های گذشته، با تسهیل شرایط واردات، صنعت کشور را دچار چالش کند.

اقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 376320
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا