منتظر افزایش رسمی قیمت؛

چرا سایپا شاهین های تولیدی را تحویل نمی‌دهد؟

شاهین که بهترین خودروی سایپا محسوب می‌شود، این روزها با عرضه قطره چکانی سایپا همراه شده است؛ آنگونه که به نظر می‌رسد این موضوع ناشی از این است که احتمالا سایپا منتظر افزایش قیمت شاهین است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، بررسی گزارش عملکرد ماهانه سایپا در مرداد نشان می دهد تنها ۲۶ درصد از شاهین‌های تولیدی برای مشتریان فاکتور شده‌است. این در حالی است که بسیاری از متقاضیان خودروش شاهین در سامانه یکپارچه خودرو نسبت به تاخیر سایپا در ارسال دعوتنامه‌ها تکمیل وجه اعتراض دارند. موضوعی که به نظر می رسد ریشه در افزایش قیمت شاهین داشته باشد.

همین موضوع باعث شده که قیمت شاهین در بازار آزاد با افزایش روبرو شود. این در حالی است که روند کلی بازار خودرو طی چند وقت گذشته کاهشی بوده است.

تولید و فروش شاهین با هم آب رفت

بررسی اطلاعات منتشر شده سایپا در سامانه کدال نشان می‌دهد که نه تنها فروش شاهین نسبت به تولید کاهش پیدا کرده بلکه تیراژ تولیدی و میزان فروش این خودرو نیز با افت همراه بوده است.

سایپا در مرداد ماه حدود ۲۵۷۰ دستگاه شاهین تولید کرده که از یکسو نسبت به تیر کاهش بیش از ۵۰ درصدی را نشان می‌دهد و از سوی دیگر، کم‌ترین میزان تولید این خودرو طی ۵ ماه ابتدایی امسال محسوب می‌شود.

همچنین سایپا در ماه میانی تابستان تنها ۶۹۰ دستگاه شاهین فروخته که نسبت به تیر کاهش حدود ۸۶ درصدی را نشان می‌دهد.

سایپا منتظر افزایش قیمت شاهین است

آنگونه که به نظر می‌رسد،‌ سایپا منتظر افزایش قیمت شاهین از سوی شورای رقابت و سازمان حمایت است. چرا که از ابتدای تیر ماه به این خودرو چند فاکتور مهم استاندارد همانند سامانه کنترل پایداری الکتریکی و سامانه کنترل شروع حرکت اضافه شده که همین موضوع منجر به افزایش هزینه تولید و در نهایت قیمت کارخانه شاهین می‌شود.

حتی سایپا قیمت شاهین های تحویلی را به صورت غیر رسمی افزایش داده است؛ به گونه‌ای که آن طور که از سوی مالکان این خودرو گفته می شود، سایپا هزینه اضافی را برای نمونه ارتقا یافته شاهین دنده ای تیپ G از مشتریان دریافت نکرده است. اما سود تاخیر (که حدود ۱۵ میلیون تومان بوده است) را به مشتریان پرداخت نکرده و آن را به جای هزینه استانداردهای جدید نزد خود نگه داشته است.

حالا باید دید در نهایت قیمت کارخانه ای شاهین چگونه تعیین خواهد شد. در حال حاضر برای شاهین دنده ای تیپ G جدید با رنگ سفید، قیمت ۵۹۰ تا ۶۰۵ میلیون تومان در بازار آزاد اعلام می شود. البته باید گفت که هنوز قیمت معامله ای شاهین جی با سامانه کنترل پایداری الکتریکی به صورت دقیق مشخص نشده است و فعلاً دلالان قیمت بیشتری را برای این خودرو نسبت به نمونه های قبلی در نظر گرفته اند.

اخبار برگزیدهخودرو
شناسه : 377690
لینک کوتاه :

۳ دیدگاه

  1. سایپا آذر ۱۴۰۱ شاهین با موعد تحویل اردیبهشت شاهینG پیش فروش کرد و اردیبهشت ماه تکمیل وجه شد الان با ۵ماخیر همچنان خودرو در مرحله تخصیص مونده و فاکتور نمیشه.مثل من زیاده که فاکتور نشده.ما دردمونو به کی بگیم.اپراتورای سایپا هم جواب قانع کننده نمی دهند.چرا اینقدر با اعصاب مردم بازی میشه.سایپا فقط برای پول گرفتن سر موعد عمل می کنه تحویل الله اعلم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا