آدرس اشتباه دولت و مجلس برای کاهش قیمت مسکن؛

قفل سیمانی مسکن ملی!

این روزها بحث خروج سیمان و فولاد از بورس کالا داغ شده‌است؛ در حقیقت برخی از دولتمردان و نماینگان مجلس مشکل مسکن ملی را در قیمت بالای نهاده‌های ساختمانی می‌دانند.

به گزارش جهان صنعت نیوز،رییس‌جمهوری در جلسه شورای عالی مسکن خواستار آن شد تا برای موفقیت طرح نهضت ملی مسکن، دستگاه‌های اجرایی به کاهش هزینه‌های ساخت کمک کنند و در این رابطه دستور کاهش قیمت سیمان و فولاد را صادر کرد.

همچنین وزیر راه‌وشهرسازی تاکید کرده بود که یکی از عوامل افزایش قیمت مسکن، گرانی مصالح ساختمانی است و خروج سیمان و فولاد از بورس کالا را در کنترل و کاهش قیمت مسکن امری مهم دانست.

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز با حمایت از سخنان وزیر راه و شهرسازی، اعلام کرد که مسکن در گروی سیمان است و باید آزاد شود!

در حقیقت دولت و مجلس می‌گوید در سازوکار بورس کالا، عملا امکانی برای کاهش گسترده قیمت‌ها وجود ندارد. بنابراین از این ایده حمایت می‌شود که بهتر است سیمان از بورس کالا خارج شود. حالا وزارتخانه‌های راه‌و‌شهرسازی، اقتصاد و… باید جزئیات برنامه زمانبندی شده خود درخصوص اجرایی شدن دستور رییسی را اعلام کنند.

اما واقعا قیمت سیمان تا چه اندازه بر افزایش هزینه ساخت مسکن موثر است؟

نکته مهم این است که سهم سیمان در مقایسه با دیگر مصالح ساختمانی در هزینه ساخت بسیار ناچیز است. آنگونه که دبیر انجمن سیمان به «جهان‌صنعت» گفته، سیمان ۲ درصد در هزینه ساخت مسکن بدون زمین نقش دارد و این سهم با در نظر گرفتن زمین به نیم درصد می‌رسد

نکته دیگر این است که با مازاد قابل توجه سیمان در کشور روبرو هستیم و در حالی نیاز داخلی سیمان ۶۰ میلیون تن است که حدود ۸۸ میلیون تن ظرفیت تولید داریم.

به باور فعالان صنعت سیمان، صحبت‌های مطرح شده از سوی دولت و مجلس، بر اساس تحلیل کارشناسانه صورت نگرفته و نشان می‌دهد که یا از قیمت سیمان و نقش آن در هزینه تمام شده مسکن اطلاعی ندارند یا بنا دارند که آدرس غلط به جامعه داده شود. چرا که از یکسو تولید‌کننده هیچ‌گونه نقشی در قیمت‌ها ندارد و اصولا وزارت صمت میزان عرضه را تعیین می‌کند و از سوی دیگر، عرضه‌ سیمان در اغلب موارد بیشتر از میزان تقاضا بوده و بسیاری از شرکت‌ها با قیمت پایه سیمان‌شان را به فروش می‌رسانند.

اخبار برگزیدهصنعت و معدنمسکن
شناسه : 377962
لینک کوتاه :

۳ دیدگاه

  1. خدایی قیمت سیمان خوبه و نسبت به دنیا پایین تره و اگه قیمت پایین‌تر بیاد برشکست میکنن و بعد تعطیل میشن و بعدش کمبود ایجاد میشه ولی قیمت میلگرد خیلی بالاست چون قیمت صادراتی و داخل یکیه در حالی که هزینه ها در خارج بیشتره مثل کارگر و درضمن میلگرد هزینه خیلی بیشتری داره نسبت به سیمان در سازه های بتنی

  2. جهان صنعت نیوز لطفا پیگیری کنید!
    چطور ممکنه هزینۀ ساخت و تکمیل وجه تهران ۲۴۰ و ۲۸۰ میلیون باشه و برای تکمیل وجه شهرستان زنجان علی رغم اینکه بایستی خیلی کمتر از شهرستان تهران باشه، ۵۲۰ ، ۵۴۰ و ۶۰۰ میلیون تومان بخان؟!!!!!!!!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا