ماجرای مردود شدن داوطلبان آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش چیست؟

اسامی نهایی آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش روز پنجشنبه اعلام شد، اما برخی از داوطلبان به این نتایج اعتراض کردند. آنها می‌گویند علی‌رغم کسب نمره بالاتر از حد نصاب اعلامی در دفترچه و کارنامه مردود شده‌اند. در همین مورد محمد وحیدی، نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس گفته وزارت آموزش و پرورش و سازمان اداری استخدامی باید خطای انسانی که رخ داده و دلخوری بسیاری که ایجاد شده را جبران کنند.

به گزارش جهان صنعت نیوز، اسامی نهایی پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش در روزهای اخیر اعلام شد، اما موجی از نارضایتی از سوی داوطلبان به دنبال داشت. داوطلبانی که می‌گویند علی‌رغم کسب نمره لازم، در لیست پذیرفته‌شدگان نامی از آنها نیست.

رضامراد صحرایی از روزی که برای وزات آموزش و پرورش رای اعتماد گرفت، بارها از تحول در مدارس و این وزارتخانه سخن گفته است. اما در وزارتخانه‌ای که به دست صحرایی سپرده شده آنچه به گوش می‌رسد جابه‌جایی‌هایی فله‌ای و حذف و اضافه‌های آموزشی جهت‌دار است.

همین هفته قبل بود که وزیر آموزش و پرورش از تحول در مدارس با تغییر ۲۰ هزار مدیر مدرسه گفت. جابه‌جایی‌هایی که محمد مهاجری، فعال اصولگرا آن را خالص‌سازی خواند. او در صفحه خود در ایکس (توییتر سابق) نوشت که به این سرعت ۲۰ هزار میز و نیمکت مدرسه قابل تغییر نبود. وزیر جرات دارد بگوید فرمان این خالص‌سازی را چه کسی به او داده است؟

در همین حال برگزاری آزمون استخدامی آموزگاری و جذب بازنشستگان در این وزارتخانه هم حواشی زیادی ایجاد کرده است. آزمونی که دواطلبان از برخوردهای سلیقه‌ای در ارزیابی و تناقضات محاسبه نمره قبولی آن می‌گویند.

ماجرای آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش

آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش ویژه رشته شغلی آموزگار ابتدایی و آموزگار استثنایی اردیبهشت‌ماه سال جاری برگزار شد. بیش از ۵۳۴ هزار نفر در این آزمون شرکت کردند. قرار بود در این آزمون استخدامی ۲۴ هزار و ۶۹۴ آموزگار ابتدایی، ۲۳۳۲ آموزگار استثنایی و ۹۹۲ آموزگار ویژه مناطق عشایری و مرزی جذب شوند. یعنی ظرفیت پذیرش این آزمون حدود ۲۸ هزار نفر اعلام شد.

این آزمون استخدامی شامل دو مرحله کتبی و ارزیابی تکمیلی می‌شد. داوطلبان باید در مرحله ارزیابی تکمیلی در مجموع از حداکثر امتیاز باید حداقل ۴۷۰ امتیاز را کسب می‌کردند. اسامی نهایی آزمون روز پنجشنبه اعلام شد، اما بسیاری از داوطلبان به این نتایج اعتراض کردند. آنها می‌گویند علی‌رغم کسب نمره لازم حتی بالاتر از حداقل امتیاز باز هم مردود شده‌اند.

مریم یکی از داوطلبانی که در این آزمون شرکت کرده است می‌گوید: «مرحله اول یعنی کتبی را قبول شدم، اما مرحله دوم را مردود اعلام کردند. در دفترچه و کارنامه آزمون استخدامی، نمره حد نصاب را ۴۷۰ را تعیین کرده بودند، اما به‌گونه‌ای دیگر نتایج را محاسبه کرده‌اند.»

او ادامه داد: «خودم و بسیاری از همکارانم بیشتر از نمره حد نصاب را کسب کردیم؛ اما قبول نشدیم. نمره خودم ۵۴۳ بود.»

مریم درباره شرایط کاری خود توضیح می‌دهد: «چند سال در مدارس غیرانتفاعی کار کردم. حالا هم به صورت قرارداد کار معین در مدارس دولتی تهران مشغول به کارم. در قرارداد ما آمده بود که تا پایان شهریورماه مشغول به کار باشیم. بعد از آن ادامه همکاری منوط به نتایج آزمون است.»

او می‌گوید: «شرایط آزمون مساوی نبود. دو شیفت کار می‌کردیم. من و بسیاری از همکارانم بعد از کار باید برای آزمون مطالعه می‌کردیم و آماده می‌شدیم. با همه اینها باز هم نمره لازم را گرفتم، اما در لیست قبولی‌ها اسمم را ثبت نکرده‌اند.»

سهیل یکی دیگر از داوطلبانی است که از ارومیه در این آزمون شرکت کرده است. او هم می‌گوید علی‌رغم کسب نمره لازم در لیست قبولی‌ها نبود. او می‌گوید: «قرار بود امتیاز بومی هم برای ما حساب شود، اما اینطور نشد. در ابتدا پیگیری که کردم گفتند امتیاز بومی را اضافه می‌کنیم، ولی بعد از انتشار نتایج دیدم که آن را هم حذف کرده‌اند.»

انتقاد داوطلبان به مراکز ارزیابی آزمون

نکته دیگری که برخی از داوطلبان این آزمون استخدامی در فضای مجازی و گروه‌های آموزشی عنوان می‌کنند، برخوردهای سلیقه‌ای در مرحله دوم و در مراکز ارزیابی است.

آنها می‌گویند برخی از افرادی که در این مراکز ارزیابی‌ها را انجام داده‌اند، بنا به میل و سلیقه خود امتیازات را رد کرده‌اند و همین موضوع شانس قبولی را از آنها گرفته است.

تناقضاتی در نمره کل نهایی آزمون استخدامی

نکته مهم حد نصاب مجموع امتیاز آزمون کتبی و ارزیابی است. تناقضاتی که در اطلاعیه‌های قبل از آزمون و در کارنامه آمده، موجب سردرگمی داوطلبان شده است.

در کارنامه نهایی آمده که مجموع امتیاز آزمون کتبی و ارزیابی تکمیلی در حیطه‌های عمومی، اختصاصی و تخصصی به ترتیب ۹۵، ۷۰ و ۴۰ و حدنصاب نمره کل نهایی ۴۷۰ است. در جدول کارنامه مریم، دواطلبی که با تجارت‌نیوز گفت‌وگو کرده، یک نمره کل نهایی آمده و یک حداقل نمره قبولی. نمره کل نهایی این داوطلب ۵۴۳ بود و حداقل نمره قبولی ۵۶۲ تعیین شده است.

خطای انسانی در آزمون

روز دوشنبه محمد وحیدی، نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز از وضعیت نتایج آزمون استخدامی آموزگاری و نارضایتی‌های داوطلبان گفت. (ایسنا)

وحیدی گفت طی سه روز اخیر نتایج این آزمون اعترضات زیادی را به دنبال داشته است. برخلاف اصول ۳، ۲۸ و ۳۰ قانون اساسی متاسفانه در مجموع سازمان اداری استخدامی کشور و همچنین وزارت آموزش و پرورش شرایط بسیار حساس نیاز به نیروی انسانی، احساس نمی‌شود.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس توضیح داد: «در نتایج اعلام‌شده اعتراضات به دو موضوع است؛ یکی محاسبه نمره حداقلی و دیگر اینکه ۶۰ درصد ارزیابی نتایج این آزمون به کانون‌های ارزیابی که مجموعه‌های انسانی هستند، سپرده شده است. وزارت آموزش و پرورش و سازمان اداری استخدامی باید خطای انسانی که رخ داده و دلخوری بسیاری که ایجاد شده را جبران کنند.»

پس از اعتراض داوطلبان و حواشی پیش آمده در این مورد، وزارت آموزش و پرورش در اطلاعیه‌ای اعلام کرد داوطلبانی که در ردیف قبولی نهایی آزمون قرار نگرفته‌اند و نسبت به عدم قبولی خود معترض هستند از روز یکشنبه، دوم مهرماه ۱۴۰۲ به مدت ۲۰ روز به سامانه اعتراض ارزیابی تکمیلی آموزگاران به نشانی http://http//jazb.sru.ac.ir//auth/login مراجعه و اعتراض خود را ثبت کنند./تجارت‌نیوز

 

اجتماعی و فرهنگی
شناسه : 377975
لینک کوتاه :

۲۷ دیدگاه

  1. سلام خواهش میکنم پیگیر نتایج نهایی آزمون آموزگاری باشید.چرا ما دوباره با نمره بالاتر از ۵۶۰دوباره بریم آزمون بدیم…تاکی وقت وپولمون به امید واهی هدر بدیم.لطفا به جای آزمون مجدد ما نمره بالایی ها را استخدام کنید…ارزیابان درحق خیلی هاظلم کردن نمرات خیلی کمتر اون چیزی هست که باید باشه.

  2. لطفا تارسیدن به نتیجه در رابطه با این موضوع مرتبا گزارش تهیه کنید چرا که در حق خیلی ها بی عدالتی اتفاق افتاده هیچ چیز به اندازه رسانه نمی تواند تاثیر گذار باشد

    1. بخدا قسم اگه به اعتراضات ازمون استخدامی اموزگاری عکس‌العمل نشان ندهید من خودم را جلو وزارت خانه اموزش وپرورش آتش میزنم که آقای صحرایی بداند یه نخبه کشوری با بیش از ۱۰۰مقاله وچاپ کتاب وتقدیرنامه چرا ارزیاب ها نباید امتیاز درستی بهش بدهن وسلیقه ای عمل کردن

  3. خب معلوم‌ است که بی عدالتی شده در استان اصفهان عمدا کسانی نمره بالا گرفتند‌را مردود کردند وبجای آنها طلبه های طرح امین و که نمره کمتر داشتند را قبول‌کردند

  4. با سلام بنده سه بار پشت سر هم برای مصاحبه دعوت میشم برای جذب یک نفر هم جزو سه نفر بودم،یعنی اگر در هر صورت اون دو نفر قبول نمی شدن من مشغول میشدم، نمیدونم نفری که گزینش میشه میاد به مصاحبه سال دیگه دوباره امتحان بده،روال آزمون کتبی هم هی تغییر میکنه، امسال هم رتبه هایی که در ۳۰نمره در کتبی پایین‌تر از من بودن قبول شدن ،ترتیب نمرات من هم،۱۵۳.۹۸،۳۹ بوده آخه اینقدر تفاوت این سلیقه نیست چیه مثل آزمونکتبی معیار ثابتی برای نمره نداره احساس ارزیاب جمع بندی میکنه گر چندآزمون کتبی هم صددر صد تخصصی نیست اونم جای بحث داره

  5. بی انصافی و بی عدالتی ارزیاب‌ها و سلیقه ای نمره دادن آنها حق بسیاری از داوطلبان استخدامی آموزگاری رو ضایع کرد.. آقای محترم وزیر آموزش و پرورش مسولیت این بی عدالتی بر گردن شماست.

  6. سازمان اموزش و پرورش دید مثبتی به معلمان ازاد ندارد و ملاک را فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان میداند چرا ازمونی برگزار میکنید که خروجی ازمون و مصاحبه استخدامی وجود ندارد از همان دانشگاه فرهنگیان نیرو بگیرد وقت و هزینه مردم را هدر ندهید

  7. تنها چیزی که رعایت نشده عدالت وقانون هستس . هم کسانی که ارزیابی کردن. ایاوافعا اطمینان دارند که درست کارشان راانجام دادندوایا خبردارند همکارانشان درجاهای دبگر چگونه امتیازداده اند.خطای انسانی در ابن مواردخیلی میتونه زیاد باشه وهمچنین برخوردسلیقه ای هم صورت .گرفته . اصلا شاید بعضی ها دراین شرایط که قرار گرفتن ممکنه کمی استرس باعث شده درست نقششون راایفا نکرده باشند چون به هرحال واژه ی امتحان خو دش استرس زاست. درثانی حالا اونایی که نمره ی حد نصاب رااوردن رابابدپذیرش کنند. چراجناب وزیر باوجود ابن افرادبرای بازنشسته ها فراخوان داده که اصلا دبگر کارایی وانگیزه ندارند وصرفابرای کمک به امرارمعاش خود وارداین عرصه میشوندونه ازتکنولوژی لازم برخوردارند ونه می توانند بانسل جوان ارتباط برقرارکنند‌ لذاازمسئولیین درخواست داریم به این مهم رسبدگی نموده وعدالت رااجراکنندتاباعث سرخوردگی این نیروهای جوان ومتعهدنشود.

  8. چه فایده من که چهار ساله کارنامه سبز میشم و امسال هم تو مصاحبه با اینکه امتیازم بالاتر از ۴۷۰ شد به ناحق رد شدم و دیگه روم نمیشه به خانواده بگم که باز امتحان میدم

  9. جناب وزیر تغییر و تحول در یک نهاد یا سازمان و وزارت خونه دستوری نیست یرای اینکه در اموزش تحول ایجاد کنید نیاز به زیرساخت و هزینه کردن است ، اینکه شما پشت میز نشسته و به نیروهای خسته ی وزارتخانه هم دستور بدین که اوضاع را سر و سامان دهند امری شدنی نیست ، جناب صحرایی بزرگوار کت و دربیارین و اساسی شرپع کنید

  10. آخه دارید دروغ میگید ..دوباره چندین نفر فامیل و آقازاده نمره نیاوردن دارید جایگزین‌میکنید..اگر هم خطای انسانی باشه باید اون‌انسان را اخراج کرد که با سرنوشت این همه جوان بازی نکنه …تاکی مسامحه کاری ؟تا کی زیر سبیلی خطای عواملتان را ندید میگیرید؟بخدا حدا هست و ایمان دارم چنان خشمش را برایتان فرود میاره که تا بحال ندیدی ….وجدانن این را اعلام کنید و حذف نکنید ..مگر اینکه شما هم عامل اونها باشید این اولین حرف منه کجاش تکراریه

  11. با سلام
    بنده معلم غیر انتفاعی با نه سال سابقه کار در مقطع ابتدایی هستم که در آزمون کتبی با نمره دویست و نود و چهار به مرحله ی مصاحبه راه یافتم قابل ذکر است که نمره تخصصی در آزمون کتبی نود و هشت درصد بوده است که خود نشانگر صلاحیت علمی بنده بوده و در ارزیابی تکمیلی مراحل را در سطح خیلی عالی گذراندم اما متاسفانه بعد از اعلام نتایج مردود نهایی شده ام .با وجود اینکه بالاترین امتیاز در منطقه خود را کسب کرده بودم و این چیزی جز بی عدالتی نیست .البته این دومین تجربه تلخ من بود چرا که سال قبل هم در آزمون استخدامی دبیری زبان بالاترین امتیاز را کسب کردم که پارسال هم با اختلاف سی و سه صدم درصد مردود شدم و به کل امیدم را از دست داده ام و حق خوری و بی عدالتی را با تمام وجود درک کردم چرا که با داشتن مسئولیت مادری و تدریس در مدارس غیر انتفاعی تمام توان خود را برای درس خواندن گذاشتم و این چنین بی رحمانه ناحقی شد و کسانی قبول شدند که نه تجربه ی کاری داشتند و امتیاز کتبی آنها نیز کمتر از بنده بود. کاش دولتمردانی که دم از عدالت خواهی می زنند وارد عمل شوند نه فقط شعار دهند

  12. سلام ترو به خدا تمام کارنامه سبزها رو قبول بکنید بجای این بازنشستها تا ملت دلخوش باشند متاسفانه دولت دهه شصتیها رو ول کرده تا الان استخدام نبوده الان که قبول شدیم نا امیدمان نکنید دیگه فرصت نداریم

  13. در هر استان ،ارزیابان کاملا سلیقه ای و بعضی موارد مغرضانه ارزیابی کرده آن، لطفا در آزمون های استخدامی یا مصاحبه را کاملا بر داشته یا به صورت تمرکزی و در تهران مصاحبه صورت گیرد ،مثلا در خوزستان ارزیابان نفرات غیر بومی را طوری مورد ارزیابی قرار داده که کلا از مراحل گزینش کنار گذاشته شده اند

  14. خب آخرش چی شد؟ اعتراض کاری پیش میبره؟ آینده شغلی ما رو دادند دست چند تا ارزیاب که هیچ تجربه ای از این نوع مصاحبه نداشتند و از زندگی ما رو ساقط کردند برای خودم و کسانی که الکی مردود شدند متاسفم

  15. با سلام خدمت آقای صحرایی آغاز سال تحصیلی رو تبریک عرض میکنم
    آقای صحرایی لطفا به فکر نیروهای غیرانتفاعی باشید چند سال هست که تدریس می‌کنند و مسلط به برنامه درسی هستند لطفا آنها را جذب کنید همه نیروهای دیگر جذب شده اند یا در حال جذب هستند لطفا به فکر باشید چشم انتظار هستند

  16. چیزی که من به شخصه متوجه شدم با رد شدن در این ازمون بخاطر مصاحبه کاملا سلیقه ای این هس که حتی یک درصد سواد و تخصص مهم نیست برای ارزیاب ها و مدیران مسئول ۔۔مگه میشه من با مدرک فوق لیسانس،منی که حتی یک روز بدون مطالعه خوابم نمیبره۔بیش از صد کتاب مطالعه کردم و میکنم صلاحیت نداشته باشم اما بازنشسته به کار بگیرن و نهضتی بی سواد و ایثارگری که فرزندش ده ساله نگاه به یه کتاب نکرده

  17. با پارتی بازی و بی عدالتی یه سریها رو قبول کردن باید تمام کسانی که پارتی بازی کردن رو حذف کنن و همون شخصی هم باعث شده پارتی بازی بشه اخراج کنن اینجوری میخواین به بچهای مردم علم و فرهنگ وهنر نشان بدین وقتی افراد لایق حذف بشن یه مشت بی سواد به آموزش پرورش ورود میکنن چه نتیجه ای میده وزیر جدید کلان چند ماهه همه چیز رو نابود کرد

  18. سلام و عرض ادب
    شما رو به خدا به اخلاق به انسانیت به شرف قسم تون میدم ؛ بقول مولایم حسین ع اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید؛ یه نفر فقط یه نفر که صدای مارو میشنوه و میتونه جایی بیان کنه پیگیر باشه ؛
    یک دهه شصتی مجرد و ۴۰ ساله که آخرین فرصت شو اینجوری ازش گرفتین درحالی که نمره اش خیلی بالا تر از ۴۷۰ شده آخه چرا؟؟؟؟ به من بگید گناهم چی بوده که فرصت تاهل نداشتیم که شما امتیاز های ۳۰ و ۴۰ نمره ای به متاهل ها بدین؟؟؟ آیا چون یه متاهل زندگی داره همسر و فرزند داره او نیازمنده حمایته یا یه آدم تنها و بی پشتوانه که پدری پیر و مادری زمین گیر داره؟؟؟؟؟؟ چرا همیشه یاد گرفتین مظلوم و بی پناه رو لگد مال کنید فقیه رو فقیر تر کنید و ثروتمند رو ثروتمند تر ؟؟؟؟؟؟؟مگه این کمبود معلم برای سهم همون دهه شصتی های بدبخت نبود که دقیقا ده سال جذب نکردین ک تلنبار شد رو هم ؟؟؟ همین شماها اگر سن رو بجای الان ده سال پیشن تا ۴۰ سالگی میکردین ماها هم چندین بار جای شرکت کردن داشتیم ؛ من با سابقه کار با بچه ها با نمره نهایی بسیار بالاتر از حد نصاب اونم با درنظر گرفتن نمرات سلیقه ای ارزیابان که قطعا کمتر از اونچه شایسته بوده مد نظر قرار دادن باید بیام اینجا گریه کنم سفره دلمو وا کنم که چیه چیه حق مو اینجوری بدین یا نه ؟؟؟ اینه اون شان انسانی که برای یک تحصیلکرده در یک‌مملکت آباد اسلامی قابل قبوله؟؟؟؟ دارید با جوان هاتون چیکار میکنید ؟؟؟ آخه یکم فکر کنید مید امتیاز میدیم به متاهل ها خب مجرد بدون شغل چجوری متاهل بشه؟؟؟؟ شما به مجرد شغل بده که بتونه ازدواج کنه دیگه آخه روشن تر ازین مسئله ای داریم مگه؟؟؟؟ بخدا که این دنیا ارزش ظلم و ستم نداره ؛ اساتید تا فرصت جبران هست جبران کنید . امید بخدا

    1. سلام و عرض و ادب
      به نظر من این نوع مصاحبه نمیتونه معیار خوبی برای اجرای عدالت باشه چون ملاک مشخصی ندارد و تا حدود زیادی سلیقه‌ای می باشد به نظر بنده هر کسی نمره کتبی بالا نسبت به رقبا میاره حتما بار علمی داشته و شایستگی بالا دارد
      شاید کسی که نمره علمی بالا کسب می‌کنه جایی قبلاً تدریس نکرده باشد که بیان خوبی داشته باشد.سر زبون خوب و بیان بالا موقع مصاحبه مثلاً اجرای طرح درس لزوما نشانه داشتن بار علمی و شایستگی زیاد نمی باشد کما اینکه نهضتی ها،حق التدریس ها وطلبه ها یه گام از جدیدی ها از نظر سر و زبان و بیان جلوترنددر اینصورت حق متقاضیان پربار و دارای نمره علمی بالا که نشان از شایستگی آنها دارد خورده میشه واین با اجرای عدالت سازگار نیست!

  19. با سلام و عرض و ادب
    به نظر من این نوع مصاحبه خیلی نمیتونه معیار خوبی برای اجرای عدالت باشه چون ملاک مشخصی برای نمره دادن ندارد و تا حدود زیادی سلیقه‌ای می باشد
    کسی که نمره علمی بالاتری نسبت به رقبا میاره حتما شایستگی و بار علمی بالاتری داشته
    کسانی که سر و زبان و بیان خوبی دارند نشانه شایستگی بالاتر آنها نیست کما اینکه نهضتی ها،حق التدریسی ها و طلبه ها که از این ویژگی برخوردار هستند نشانه برتری آنها نیست وگرنه نمره علمی بالاتری کسب میکردند ولذا با اجرای عدالت سازگار نیست.
    بنده دو جا کارنامه سبز داشتم و چون در اولویت اولم نمره مصاحبه خیلی کم دادند در اولویت دوم هم که نمره علمی خیلی بالاتری نسبت به نمره معیار داشتم قبول نشدم.

  20. ما اطمینان داریم مصاحبه رو گذاشتید تا بتونید کسایی که میخواید قبول کنید بهترین نمره های کتبی استخدام میشدن چه احتیاجی به مصاحبه بود مثل کنکور اول فکر کردیم با مصاحبه میخواید با اخلاق ها رو انتخاب کنید حالا که قبولی ها رو دیدیم بعضی هاشون بسیار تند اخلاق بودند در گروه متوجه شدیم مصاحبه حتی این یه کار رو هم انجام نداده مصاحبه باعث فساد و تخلف و پارتی است از سال بعد مصاحبه برداشته بشه پانصد تومن همون اول گرفته بشه و امسال برای جبران تخلفات سلیقه ای ارزیاب ها نمرات بالای ۴۷۰ حداقل خودتان رو قبول نهایی کنید

  21. سلام
    برا من دیگه خیلی مسخره است
    در تکمیل ظرفیت نمره های نهایی پایین تر از من قبول شدن در همون کد محل ولی من قبول نشدم چون نمره کتبی که ۴۰ درصد نمره بود با اون برداشتن
    من مصاحبه ام خوب بود کتبی کم بودم یعنی تجربه مهم نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا