اختلاف ۳.۵ درصدی؛ دعوای سیمانی و فولادی ژنرال‌های اقتصادی

تیم اقتصادی به فرماندهی معاون اول رئیس جمهور کاملا با یکدیگر هماهنگ هستند؛ این صحبتی است که ابراهیم رئیسی در ابتدای آغاز فعالیت دولت سیزدهم بر آن تاکید کرده و هماهنگی تیم اقتصادی را لازمه بهبود شرایط کشور دانسته بود.

به گزارش جهان صنعت نیوز، با این وجود طی دو سال گذشته نه تنها این هماهنگی وجود نداشت بلکه شاید بتوان گفت که در بسیاری از تصمیمات مهم، شاهد اختلاف نظر میان ژنرال‌های اقتصادی دولت سیزدهم بودیم. موضوعی که خود را در تغییرات گسترده اعضای اقتصادی کابینه نشان می‌دهد.

در تازه‌ترین مورد نیز اختلاف نظر در خصوص عرضه فولاد و سیمان در بورس کالا به محل اختلاف میان دو عضو اقتصادی کابینه دولت تبدیل شده است.

مهرداد بذرپاش وزیر راه‌وشهرسازی معتقد است که یکی از دلایل افزایش هزینه ساخت مسکن و گرانی مصالح ساختمانی مانند فولاد و سیمان، ‌عرضه این محصولات در بورس کالا است.

این در حالی است که نتایج یک گزارش پژوهشی نشان می‌دهد که بیش از ۸۵ درصد از هزینه‌های یک پروژه ساختمانی مربوط به زمین، جواز، دستمزد و سایر هزینه‌ها است. در این شرایط برای یک واحد آپارتمان با اسکلت فلزی، فولاد سهم ۳.۱۵ درصدی و سیمان، سهم ۰.۴ درصدی در هزینه‌های ساخت دارد. همچنین در یک واحد مسکونی با اسکلت سیمانی، آهن تنها ۲.۷۶ درصد و سیمان ۰.۷۹ درصد از هزینه‌های ساخت را تشکیل می‌دهد.

به بیان دیگر حداکثر ۳.۵ درصد از هزینه ساخت مربوط به فولاد  و سیمان است.

در این شرایط احسان خاندوزی وزیر اقتصاد تاکید کرده که وزارتخانه‌های اقتصاد و صمت با ادامه وضعیت فعلی در خصوص عرضه سیمان و فولاد در بورس کالا موافق هستند و اگر نیاز به اصلاحاتی هست، در داخل همین چارچوب انجام شود.

فارغ از اینکه پایان این جدال به خروج فولاد و سیمان از بورس کالا منتج خواهد شد یا نه،‌ ادامه اختلاف نظرها و ناهماهنگی تیم اقتصادی دولت سیزدهم موضوعی نگران کننده ای است؛ چراکه تداوم این رویه، صرفا بحران‌های اقتصادی عمیق تر خواهند شد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 378147
لینک کوتاه :

۷ دیدگاه

  1. خانه از پایه بست ویران است وقتی سرنوشت ۸۵ میلیون نفر انسان را بدون رای یشان به دست یک دولت انتصابی بیسواد می‌دهند از این بهتر نمی‌شود جناب وزیر می‌خواهد از جیب ۴۰۰۰۰۰۰۰نفر بزل وبخشش کند آقای بذرپاش مگر کارخانجات فولاد وسیمان کشور ارثیه پدر ایشان است که می‌خواهد آنرا به آب وآتش بزند و ساختمان ارزان بسازد. ایشان خیلی توانایی مدیریت دارند قیمت دلار را به بیست هزار تومان برساند وتورم را به صفر برساند خودبخود قیمت ها کاهش می‌یابد.

  2. تیم اقتصادی دولت کاملا” با یکدیگر متحد نیستند و این را از سقوط بورس بخاطر توقف عرصه ی خود رو در بورس ، افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها، عرضه نشدن سیمان و فولاد در بورس به عقیده ی جناب دکتر بذر پاش کاملا” مشهود هست. تیم اقتصادی رئیسی علاوه بر اینکه متحد نیستند ، بی سواد هم هستند. هرکدام از آنها ساز خودشان را می زنند. یکی از آنها معتقد هست که گرانی سیمان و فولاد بخاطر عرصه ی آن در بورس هست‌ و اگر از بورس خارج شود قیمت آنها کاهش خواهد یافت. اگر این نظر و عقیده درست باشد پس باید خودرو را از بورس خارج کنند تا قیمت آن کاهش یابد . باید تمامی اون کالاهایی که در بورس عرضه می شوند را از بورس خارج کنند تا قیمت آنها پایین بیاید و مردم بهتر بتوانند آنها را خرید کنند. یکی از آنها هم عشقی هست که از یکی به میخ می زند و یکی به نعل. از یک طرف خواستار افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها هست و باعث سقوط بورس می شود و از طرف دیگر مخالف عرصه نشدن سیمان و فولاد در بورس. ولی آنچه مسلم هست ، جناب خاندوزی و عشقی مخالف سرسخت رونق و رشد بورس هستند و دلشان برای بورس و سهامداران اصلا” نسوخته . این دعوای زرگری وی با دکتر بذر پاش هم بخاطر خالی نبودن عریضه هست و بس.

  3. شما نمی‌خواد سیمان و آهن رو ارزون کنید شما این همه افغانی رو که باعث گرانی خانه و کرایه خانه شدن رو اخراج کنید تا بفهمید با این وضعیت مردم چقدر ارزونی رو تجربه می‌کنند در ضمن مشکل زاد و ولد نیز حل میشود چون ۲۵میلیون افغانی افتادن به جون این کشور دارن غارت میکنن

  4. سلام این گزارش به شدت غلط و غیر واقعی است به عنوان مثال اگر برای هزینه ساخت یک واحد اپارتمان ۳ میلیارد باشد بتا به گفته شما ۳.۵ درصد ان می شود صد وپنج میلیون تومان که به هر چوپانی هم بگی میگه اشتباهه
    میخواین دولت بزنین بزنین ولی مردم رو خر فرض نکنین

  5. من ساخت و ساز دارم اسکلت بتونی سهم اصلی هزینه من بتن و میلگرد هست برچه اساس ۳.۵ درصد حساب میکنید
    برای ۱۲۶متر حدود ۴۰۰تومن فقط میلگرد و بتن دارم هزینه میکنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا