آمار گلچین شده دولت در بازار مسکن؛

خانه در تهران ارزان شد؟

دولت بعد از آن‌که تیرماه امسال اعلام کرد قیمت مسکن در تهران 3.8 درصد کاهش یافته، مرداد آماری ارایه نداد، سپس در شهریور از کاهش 3.3 درصدی قیمت خانه در پایتخت خبر داد. در واقع دولت در هشت ماه گذشته آمار بازار مسکن را به صورت گلچین شده ارایه کرده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، وزارت راه و شهرسازی با آب و تاب اعلام کرد که طبق اعلام بانک مرکزی در شهریور ۱۴۰۲ متوسط قیمت مسکن در تهران ۳.۳ درصد نسبت به مرداد کاهش داشته است. در عین حال آماری از متوسط قیمت اعلام نکرد.

وزارتخانه تحت نظر مهرداد بذرپاش، کاهش قیمت مسکن را هم به تلاش‌های دولت و وزارت راه و شهرسازی درخصوص ساماندهی بازار مسکن و اجاره با مکانیزم مالیات بر خانه‌های خالی، برخورد با مشاوران املاک متخلف، راه‌اندازی سامانه‌های ثبت معاملات اجاره و قانون (معطل مانده‌ی) ساماندهی بازار مسکن و اجاره بها مرتبط دانسته است.

دستاوردسازی با کاهش قیمت مسکن

این‌که یک قانون به تصویب نرسیده یا رایگان شدن دریافت کد رهگیری چه تاثیری می‌تواند در کاهش قیمت مسکن داشته باشد را باید از مسئولان و کارشناسان وزارت راه و شهرسازی پرسید. اما اغلب کارشناسان اقتصادی، ثبات بازارهای مسکن و خودرو را ناشی از ثبات قیمت ارز، رکود اقتصادی و عدم سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی می‌دانند.

در شرایط موجود وزیر راه و شهرسازی و معاونانش با خشنودی از کاهش قیمت مسکن سخن می‌گویند. بذرپاش چند روز قبل گفت که قیمت خانه باز هم باید پایین بیاید. راهکار این کاهش را نیز واگذاری ۵۰۰ هزار قطعه زمین در روستاها عنوان کرد. در واقع وزیر جوان کابینه رییسی می‌خواهد از طریق واگذاری زمین در روستاها، قیمت خانه در شهرها را کاهش دهد!

قیمت‌ها باز هم کاهش پیدا می‌کند؟

کارشناسان همواره تاکید کرده‌اند که بخش‌های اقتصادی مثل بازار مسکن از بخشنامه و دستورالعمل تبعیت نمی‌کنند. آن‌چه می‌تواند منجر به کاهش تورم یا ثبات بازارها شود اجرای برنامه‌هایی صحیح و اصولی است که در تمام دنیا انجام می‌شود. کنترل نقدینگی، کاهش تورم، افزایش تولید، رشد اقتصادی و افزایش درآمدهای ارزی از جمله این راهکارها است که عملکرد دولت سیزدهم بهبود چندانی را در این شاخص‌ها نشان نمی‌دهد.

آمار گویای رشد ۲۷ درصدی سالیانه نقدینگی در مرداد امسال است که البته دولت می‌گوید ۱۲ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش داشته است. رکورد رشد نقدینگی نیز با ۴۳ درصد  در اختیار دولت سیزدهم قرار دارد. نرخ تورم نیز در سه سال گذشته روند افزایشی را نشان می‌دهد. تورم سالیانه در مرداد سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ به ترتیب ۴۵.۲ درصد، ۴۱.۵ و ۴۶.۷ درصد بوده است.

در بخش تولید نیز بر اساس آمار وزارت راه و شهرسازی در مجموع یک میلیون و ۴۷۶ هزار و ۹۹۱ واحد نهضت ملی مسکن به مرحله ساخت رسیده که کمتر از ۱۹۰ هزار واحد آن به مرحله فونداسیون و بیشتر رسیده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد این پروژه با مشکلاتی مواجه شده که سرنخ همه‌ی آن به کمبود منابع برمی‌گردد. نظام بانکی طی دو سال گذشته همراهی قابل توجهی با پروژه مسکن ملی نداشته و در شرایطی که می‌بایست ۲۰ درصد از تسهیلات خود را به بخش مسکن اختصاص دهد تنها ۵ درصد پرداخت کرده است.

گزارش‌ها از کف بازار مسکن نشان می‌دهد معاملات در رکود به سر می‌برد که علت اصلی آن به کاهش شدید قدرت خرید متقاضیان مصرفی برمی‌گردد. با وام بانکی هم نمی‌توان در تهران و حتی شهرهای اطراف، مسکن خریداری کرد. سقف تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق برای زوجین ساکن در تهران ۹۶۰ میلیون تومان است که حدود ۱۷۰ میلیون تومان آن صرف خرید این وام می‌شود. بر این اساس ۷۹۰ میلیون تومان به دست خانوارها می‌رسد. تخمین زده می‌شود که در حال حاضر به متوسط قیمت هر متر خانه در تهران به ۶۶ میلیون تومان رسیده باشد. بنابراین با ۷۹۰ میلیون تومان فقط می‌توان یک اتاق ۱۲ متری خریداری کرد. بابت ۹۶۰ میلیون تومان نیز باید تا ۱۲ سال، ماهیانه بیش از ۱۹ میلیون تومان است. در حقیقت بابت ۹۶۰ میلیون تومان باید ۲ میلیارد و ۷۳۶ میلیون تومان پرداخت کرد.

اخبار برگزیدهمسکن
شناسه : 378828
لینک کوتاه :

۴ دیدگاه

  1. من الان که ۶۲ ساله هستم هنوز مسکن ندارم ۱۶ سال پیش قرار بود مسکن مهر هشتگرد پروژه‌های هسا ترابی به من بدهند اما هنوز تکمیل نکردند
    خودم هم بازنشسته فرهنگی هستم

  2. احتمالا این ارزان شدن مسکن از دست آوردهای دولت سیزدهم هست که با جدیت و پشتکار کابینه جوان مصمم و تحصیل کرده بدست امده همان طور که بازار ارز و طلا و مایحتاج عمومی را کنترل کردند و امروز ملت ایران هیچ مشکلی نداشته و قدرت اول منطقه می‌باشند.

  3. تا بزرگترین مالکان دولت و از بدنه دولت و بانکها هستند مسکن کاهش پیدا میکنه
    حاشیه نشینی برای مملکت هزینه داره
    سفرهای بین شهری برای رسیدن به سرکار باعث مصرف بیشتر بنزین با این خودروهای پر مصرف میشه
    خستگی نیروی کار و بیکاری اعصاب و روان و به طبع آن بیماری قلبی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا