موج کنار گذاشتن ایران از طرح‌های ترانزیتی؛

جاده‌های ایران متروکه می‌شود؟

در نشست اخیر سران گروه۲۰ که در دهلی‌نو برگزار شد، یکی از خروجی‌های مهم این نشست، توافق ریلی- دریایی میان آمریکا، هند، عربستان و اروپا بود؛ توافقی که  بر اساس آن قرار است از بندر بمبئی هند یک مسیر دریایی به دوبی امارات و از آنجا به سمت عربستان ایجاد شده و در نهایت به اروپا برسد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، به گفته برخی ناظران چنین طرح بلندپروازانه‌ای جهت مقابله با ابر‌پروژه یک جاده- یک کمربند چین احداث می‌شود. با این حال نکته مهم این است که چرا ایران با دارا بودن قابلیت‌های کم‌نظیر ژئوپلیتیکی و ترانزیتی اکنون از تمام طرح‌های مهم بین‌المللی کنار گذاشته شده و علی‌رغم اینکه عبور چنین طرحی از مسیر ایران بسیار اقتصادی‌تر است، قرار شده تا عربستان و امارات جایگزین ایران شوند؟

علاوه‌بر این در شرایطی که هندی‌ها قرارداد راهبردی چابهار را با ایران به امضاء رسانده‌اند، اما شاهد هستیم که در طول سال‌های گذشته این توافق مهم نیز از سوی دهلی‌نو مورد بی‌توجهی قرار گرفته و حالا هند در طرح جدید قرار است با همسایگان ایران شریک شود.

از سوی دیگر با کمال تعجب ایران در پروژه یک جاده- یک کمربند چین نیز نادیده گرفته شده و در حالی که مسیر اصلی این پروژه برای اتصال میان شرق و غرب باید از ایران عبور می‌کرد، چینی‌ها علی‌رغم اینکه گفته می‌شود روابط نزدیک با تهران دارند، ترجیح دادند از مسیر قزاقستان، دریای خزر، جمهوری آذربایجان و نهایتا ترکیه، پروژه بزرگ خود را به سمت اروپا پیش ببرند.

بهمن آرمان، اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفتگو با جهان صنعت معتقد است که هر چند مطابق گفته کارشناسان این طرح قابلیت تحقق ندارد و بیشتر مربوط به رقابت‌هایی است که آمریکا با چین داشته و زیر فشار گذاشتن بیشتر ایران است اما چنین موضوعی موقعیت ترانزیتی استثنایی ایران را به خطر می‌اندازد که متاسفانه ناشی از ضعف سیاست خارجی کشور در سطح جهانی است

البته باید توجه داشت که این مساله تنها مربوط به این طرح است، بلکه به دلیل بی‌توجهی و ضعف دیپلماسی، عملا از ابر‌پروژه یک جاده – یک کمربند چین هم حذف شدیم. این در حالی است که جاده ابریشم به‌طور سنتی از ایران رد می‌شود‌ اما شاهد بودیم که چینی‌ها به دلایل نامشخص ایران را از این مسیر حذف کرده و به جای راه نزدیک‌تر و هزینه کمتر، آن را از طریق قزاقستان، دریای خزر، آذربایجان، ترکیه و نهایتا اروپا دنبال کردند. مسیری که طبعا اقتصادی نیست اما به دلیل شرایط کنونی کشور، چینی‌ها ایران را نادیده گرفتند.

حالا باید دید که آیا ضعف دیپلماسی منجر به حذف ایران با موقعیت غیرقابل چشم‌پوشی ژئوپلیتیکی و ژئواکونومیکی از نقشه ترانزیتی جهان می‌شود؟

اخبار برگزیدهمسکن
شناسه : 379096
لینک کوتاه :

۴ دیدگاه

    1. توتمام دنیا داریم موردبی توجهی وبی احترامی قرارمیگیریم علتش هم این وقتی من بخودم احترام نزارم معلوم کسی بهم احترام نمیزاره وقتی مسئولین به ملت رسیدگی لازم نمیکنن دارن بی احترامی اول به خودشون بعد به ایرانی میکنن نتیجش بهترازین نمیشه گوربابای دنیا به هموطن برسین مااحتیاج به هیچ کشوری نداریم به

  1. امکان اینکه نقشه شومی برای اینده ایران تدارک دیده باشند هم زیاد است
    هرچه باشد یک جوری دستشان در یک کاسه است،وزیان مالی برای هر کدامشان به دیگری نیز زیان میرساند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا