سقوط ارزش سهام عدالت

همزمان با شروع ریزش بورس از اواسط اردیبهشت‌ماه امسال، ارزش روز سبد سهام عدالت نیز که مستقیما از قیمت‌ سهام پیروی می‌کند پایین آمد و بازدهی منفی را در نیم‌سال نخست 1402 ثبت کرد. اما نکته قابل توجه این است که بازدهی سبد سهام عدالت بسیار پایین‌تر از شاخص هم‌وزن بوده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، نگاهی به چارت شاخص‌ کل حاکی از آن است. نماگر اصلی بازار سهام که در نیم‌سال جاری بازدهی مثبت را از خود بر جای گذاشته بود. با اثرپذیری از روزهای نزولی مهرماه، حالا حدود یک درصد کاهش ارتفاع را از ابتدای سال تا کنون نشان می‌دهد. اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است. اکثر نمادهای بازار طی ۶ ماه اخیر (از ۱۴ فروردین تا کنون) افزایش قیمت داشته‌اند. میانگین هم‌وزن بازار حدود ۱۳ درصد بالا رفته است!

با این حال در کمال تعجب افزایش شاخص‌‌ هم‌وزن برای بالا رفتن ارزش سهام عدالت کافی نبوده است. چرا که سبد عدالت پر از سهم‌های کم‌بازده و همیشه جامانده است. در نمودارهای زیر نمادها و تعداد هر سهم دو سبد سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی و سهام عدالت ۴۹۰ هزار تومانی آمده است.

همچنین نمودار زیر تعداد این دو سبد را با یکدیگر مقایسه کرده است.

همان‌طور که در نمودارها دیده می‌شود. سبد سهام عدالت شامل سهم‌هایی چون فولاد و شتران است. در نیم‌سال نخست جاری به ترتیب هفت و ۱۰ درصد نزول کرده‌اند. این تنها بخشی از سبد سهام عدالت است! جالب است گفته شود که نزول برخی از سهم‌های این سبد مانند خساپا حتی به ۱۷ درصد نیز می‌رسد!

تمامی موارد ذکر شده سبب شد. تا سهام عدالت از میانگین وزنی بازار عقب بماند. به طوری که ارزش سهام عدالت ۴۹۰ هزار تومانی حدود ۰.۱ درصد. سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی ۰.۰۹ درصد در این دوره پایین بیاید.

منبع: تجارت نیوز

بورس
شناسه : 379365
لینک کوتاه :

۲ دیدگاه

  1. سلام تورو خدا به این بالا نشینان دو خودروساز برسانید اخه این مردم هم گناه دارند انها مگر خبر ندارند ما با چه بدبختی وجه یک خودروی معمولی را پیشبینی و با وام و قرض وفروش وسایل جور میکنیم انوقت این اقایون جهت جبران ریخت و پاشهای خود به خریدار فشار میاورند

  2. شماها دزدان و راهزنانی هستید که به هیچ جانداری اعم از انسان و حیوان رحم نمی کنید لعنت خدا برهمه شما!از روی رحم و دلسوزی که نه! لااقل از روی شکم سیری هم شده سود سهام عدالت را واریز کنید! تف بر ذآت کثیف تان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا