نگاه آتی به بورس در ۳ سکانس؛

بورس تا پایان سال دوباره صعودی می‌شود؟

با توجه به ادامه رکود در بازار سرمایه ایران و ثبات در بازار ارز، پیش بینی بورس ایران را در سه بازه زمانی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت می‌توان مورد بررسی قرار داد.

یه گزارش جهان صنعت نیوز،بورس طی چند ماه گذشته شرایط نه چندان مناسبی را داشته است و البته پیش بینی بورس را نیز با عدم قطعیت زیادی همراه کرده است.

 موضوعی که ریشه در عوامل متعددی دارد؛ تصمیم‌گیری‌ خلق‌الساعه همچون تغییر نرخ خوراک پتروشیمی و یا اظهارات گاه بی گاه مسئولان همچون خروج فولاد و سیمان از بورس کالا شوک‌های متعددی را به بورس وارد کرده است. تحولات سیاسی و اقتصادی که خود را در بازارهای موازی نشان می‌دهد، عامل دیگری است که منجر به تشدید رکود بازار سهام و عدم شکل‌گیری یک روند شده‌است.

پیش بینی بورس در کوتاه مدت

بر اساس پیش بینی بورس در کوتاه‌مدت بورس، بازار سهام همچنان با رکود و نوسانات همراه خواهد بود. این رکود ناشی از عوامل متعددی از جمله کاهش ارزش معاملات، خروج نقدینگی از بازار و افزایش ریسک‌های سیاسی و اقتصادی و وجود ترس و عدم اعتماد در بین سرمایه‌گذاران بازار است.

در این شرایط، انتظار می‌‌رود شاخص کل بورس در محدوده یک‌میلیون و ۹۰۰ هزار واحد تا ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد نوسان داشته باشد.

بازار سهام در میان مدت پتانسیل رشد دارد؟

بر اساس پیش بینی بورس در میان‌مدت،  بازار با توجه به ارزندگی قیمت سهام شرکت‌ها، پتانسیل رشد را دارد. با این حال، این رشد به عوامل متعددی از جمله بهبود وضعیت اقتصادی کشور، رفع ابهامات سیاسی و افزایش شفافیت در بازار و وجود اعتماد به بازار بورس در بین سرمایه‌گذاران بستگی دارد.

 در صورت تحقق این عوامل، انتظار می‌رود شاخص کل بورس ایران به محدوده ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد برسد.

پیش بینی بورس در بلندمدت

 در بلندمدت بازار بورس ایران به عنوان یکی از بازارهای اصلی سرمایه‌گذاری در کشور، پتانسیل رشد قابل‌‌توجهی دارد. این رشد ناشی از عوامل متعددی از جمله رشد اقتصادی کشور، توسعه بازار سرمایه و افزایش آگاهی سرمایه‌گذاران از این بازار است.

در صورت تحقق این عوامل، انتظار می‌‌رود شاخص کل بورس ایران در بلندمدت به محدوده ۳ میلیون واحد و حتی بالاتر برسد.

البته این پیش‌بینی‌ بورس صرفا براساس تحلیل‌‌ها و بررسی‌های صورت‌های مالی شرکت‌ها و وضعیت تکنیکالی نمودارهای قیمتی آنها در بازار سرمایه انجام شده و ممکن است با توجه به ریسک‌های سیستماتیک و غیر‌سیستماتیک موجود در واقعیت متفاوت باشد.

سرمایه‌گذاران باید قبل از سرمایه‌گذاری در بازار بورس، تحقیقات لازم را انجام داده و ریسک‌های این بازار را در نظر بگیرند و اما اگر بخواهیم از متغیرهای مهمی که می‌توانند در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ بر بازار سرمایه اثرگذار باشند، نام ببریم می‌توان به وضعیت اقتصادی کشور، وضعیت سیاسی کشور، نرخ ارز و عوامل بنیادی شرکت‌ها اشاره کرد.

چه عواملی بر بازار سهام تاثیر گذار است؟

بهبود وضعیت اقتصادی کشور مانند افزایش رشد اقتصادی، کاهش تورم و افزایش درآمدهای ارزی، می‌تواند منجر به افزایش تقاضا برای سهام شرکت‌ها و رشد بازار بورس شود.

 همچنین کاهش تنش‌های سیاسی، بهبود روابط با سایر کشورها و رفع ابهامات سیاسی می‌تواند منجر به کاهش ریسک‌‌های سیاسی و اقتصادی و تضمینی برای امنیت سرمایه‌گذاری شده و باعث رشد بازار بورس شود.

ثبات در بازار ارز نیز می‌‌تواند منجر به کاهش ریسک سرمایه‌‌گذاری در بازار بورس شود و در آخر بهبود عملکرد شرکت‌ها مانند افزایش سودآوری، افزایش تولید و توسعه بازارهای جدید، می‌‌تواند منجر به افزایش ارزش سهام شرکت‌ها و رشد بازار بورس شود.

پیش بینی بورس تا پایان سال

پیش بینی بورس تا پایان سال ۱۴۰۲ به صورت کلی با توجه به ارزندگی قیمت سهام شرکت‌ها، وجود نقدینگی در جامعه و بهبود شرایط اقتصادی کشور، انتظار می‌رود بازار سهام در ادامه سال جاری و سال آینده روند مثبتی را تجربه کند.

با توجه به تورم بالای ۴۰ درصدی در سال ۱۴۰۱ ارزش ذاتی بسیاری از سهام شرکت‌ها کاهش یافته است. این امر باعث‌شده تا بورس در حال حاضر در وضعیت ارزندگی قرار داشته باشد. همچنین با توجه به پیشرفت مذاکرات هسته‌ای و رفع تحریم‌ها انتظار می‌رود شرایط اقتصادی کشور در سال آینده بهبود یابد. این امر می‌تواند به افزایش سود‌آوری شرکت‌ها و بهبود عملکرد بازار بورس منجر شود.

اما برای ۶ ماهه اول سال درسی که می‌توان از بورس گرفت، یادآوری دوباره مفهوم مهمی به نام ریسک است‌. در بازارهای مالی، ریسک به احتمال زیان یا عدم‌اطمینان مرتبط با سرمایه‌گذاری یا انجام معاملات اشاره دارد. این احتمال را نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری ممکن است بازده مورد انتظار را ایجاد نکند یا حتی ممکن است منجر به از دست دادن اصل سرمایه شود.

ریسک در بازارهای مالی از منابع مختلفی ناشی می‌شود؛ از جمله ریسک بازار، احتمال زیان ناشی از عواملی است که بر کل بازار تاثیر می‌گذارد، مانند تغییرات نرخ بهره، نرخ ارز یا شرایط اقتصادی. همچنین ریسک خاص، احتمال زیان ناشی از عواملی است که بر یک دارایی یا سرمایه‌گذاری خاص تاثیر می‌گذارد، مانند عملکرد شرکت یا صنعت. ریسک اعتباری که احتمال عدم پرداخت بدهی توسط یک وام‌گیرنده است و ریسک نقدینگی، احتمال عدم امکان فروش سریع یک دارایی بدون ایجاد تغییر قیمت قابل‌‌توجه است.

مدیریت ریسک در بازار سهام

در اینجا لازم است آشنایی با تعریف مدیریت ریسک داشته باشیم. مدیریت ریسک فرآیندی است که سرمایه‌گذاران و موسسات مالی برای شناسایی، ارزیابی‌ و کاهش ریسک از آن استفاده می‌کنند. این امر با درک عواملی که می‌توانند منجر به زیان شوند و اتخاذ اقداماتی برای کاهش تاثیر آنها امکان‌پذیر است، اما خوب است چند نکته برای مدیریت ریسک در بازارهای مالی بدانیم؛

اول تنوع بخش: سرمایه‌گذاری در طیف گسترده‌ای از دارایی‌ها می‌تواند به کاهش ریسک کمک کند.

دوم تحقیق و تحلیل: قبل از سرمایه‌گذاری، تحقیقات خود را انجام دهید و ریسک‌های مرتبط با سرمایه‌گذاری را درک کنید.

سوم مدیریت سرمایه: اندازه موقعیت‌های خود را براساس تحمل ریسک خود تعیین کنید. چهارم بازنگری منظم: سرمایه‌گذاری‌های خود را به طور منظم بازبینی و در صورت لزوم، تغییراتی ایجاد کنید. با درک ریسک و مدیریت آن سرمایه‌گذاران می‌توانند احتمال موفقیت در بازارهای مالی را افزایش دهند.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 379405
لینک کوتاه :

۲ دیدگاه

  1. دوست گرامی تحلیلگر
    بورس و کلا اقتصاد کشور نه به تحلیل تکنیکال و نه فاندامنتال، نه رکود نه رشد اقتصادی ارتباط ندارد. هر چند باید داشته باشد. ناشی از آشفتگی اقتصادی… است. یکروز نرخ خوراک و گاز، یکروز گفتار نامرتبط آقایان، روز دیگر عدم شفافیت تصمیمات و خلاصه هر کسی در این وانفسا به سرنوشت مردم و کشور دست درازی می کند. این روزگار بورس و اقتصاد و حکمرانی ماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا