سبقت دوباره قطر؛ حسرتی به نام پارس جنوبی

در حالی که طی سال‌های گذشته قطر اقدام به برداشت گسترده از میدان پارس جنوبی کرده و به بزرگ‌ترین صادر‌کننده گاز طبیعی جهان تبدیل شده، اما ایران بیش از ۲۰ سال است که توسعه در این میدان را ادامه می‌دهد و اخیرا فاز ۱۱ این میدان با جابه‌جایی دکل از میدان ۱۲ به ثمر نشسته است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، میدان گازی مشترک گازی بین ایران و قطر که در ایران با نام «پارس‌ جنوبی» شناخته می‌شود، بزرگ‌ترین میدان گاز طبیعی در جهان است. در حالی که طی سال‌های گذشته قطر اقدام به برداشت گسترده از این میدان کرده، و به بزرگ‌ترین صادر‌کننده گاز طبیعی جهان تبدیل شده، اما ایران بیش از ۲۰ سال است که توسعه در این میدان را ادامه می‌دهد و اخیرا فاز ۱۱ این میدان با جابه‌جایی دکل از میدان ۱۲ به ثمر نشسته است.

سرعت پایین کار و عقب ماندن ایران در برداشت از این میدان باعث شده که مهاجرت گاز از سمت ایران به سوی قطر اتفاق بیفتد و افت فشار در بخش ایرانی این میدان یکی از مشکلات جدی برای کشور است.

حسن مرادی استاد دانشگاه تهران و کارشناس مسائل انرژی می‌گوید: قطر پیمانکاران بزرگی دارد و منعی برای انعقاد قرارداد با هیچ شرکت و کشور خارجی ندارد؛ در حالی که ایران از این بعد با محدودیت‌های روبرو است و اگر روند کنونی ادامه پیدا کند هیچ وقت نباید انتظار داشته باشیم که بتوانیم در برداشت نفت از پارس‌جنوبی، قطر را پشت سر بگذاریم.

قطر به دنبال جنگ روسیه و اوکراین و افزایش قیمت گاز در بازارهای جهانی سرعت خود را برای برداشت گسترده از این میدان افزایش داده است. ظرف یک سال و نیم گذشته، قراردادهایی به ارزش حدود ۲۹ میلیارد دلار با شرکت‌های اینی، اکسون موبیل، کونوکو فیلیپس، شل، توتال و سینوک برای توسعه این میدان گازی منعقد کرده است.

همچنین در حالی که ایران هنوز برای گازهایی که بیهوده سوزانده می‌شود چاره‌اندیشی نکرده، قطر در بخش شمالی این میدان پروژه‌های گسترده‌ای را آغاز کرده است. انتظار می‌رود تولید گاز مایع قطر پس از تکمیل توسعه میدان شمالی از ۷۷ به ۱۲۶ میلیون تن تا سال ۲۰۲۷ افزایش یابد تا به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده گاز مایع جهان تبدیل شود.

محمود خاقانی کارشناس بین‌الملل انرژی در این رابطه می‌گوید: در شرایطی که قطر و دیگر کشور‌های نفتی منطقه قرارداد‌های شگفت‌انگیزی به امضا می‌رسانند، به دلیل تحریم‌ها، ایران نمی‌تواند به طور مستقیم سرمایه خارجی را به ویژه در نفت و گاز جذب کند.

هرچند ایران نیز با روسیه و چین قرارداد‌های بلندمدتی امضا کرده، اما واقعیت این است که روابط روسیه با عربستان و بقیه حاکمان خلیج‌فارس در بازار نفت و گاز بسیار ویژه است.

اخبار برگزیدهنفت و پتروشیمی
شناسه : 379660
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

  1. جناب نویسنده مقاله شما الان میدونی که ایران بیش از صد میلیون متر مکعب بیشتر از قطر روزانه گاز برداشت میکنه و این رقم کمی نیست که قطر بتونه به راحتی از ایران سبقت بگیره و حداقل اگر سالی یک فاز هم بسازه یا معادل اون فشار افزایی کنه باز خم پنج سال طول میکشه کخ تاره به ایران برسه با فرض اینکه ایران هیچ کاری نکنه در صورتیکه سکوی دوم ایران برای فاز یازده و سکویی دیکر برای فاز ۱۲هم در سالهای بعدی اضافه میشه و پروژه های فشار افزایی هم در راهه
    پس لطفا بجای این همه قلم چرخاندن دذ تنریب کشور خودتون ( البته اگر ایرانی باشید) قلم بر حمایت بچرخانید تا بلکه قوت دل برای زحمتکشان عسلویه باشد و این پیشی چند ساله و با اختلاف از قطر رو همچنان حفظ کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا