ممنوعیت واردات برنج؛ درد یا درمان؟؛

برنج طلا می‌شود

مخبر در حالی از ممنوعیت واردات برنج سخن می گوید که در حال حاضر قیمت برنج ایرانی در بازار سر به فلک کشیده است، و اگر واردات آن ممنوع شود احتمال ان می رود که برنج هم مانند گوشت، لاکچری می شود و از سفره مردم عادی پرواز کرده و امنیت غذایی کشور به مخاطره افتد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، حدود دو ماه قبل بود که به دنبال پیگیری های کشاورزان برنج کار، دولت تصمیم گرفت واردات برنج را منوط به خرید از داخل کند. این تصمیم دولت به این دلیل بود که برنج های سال گذشته کشاورزان تا همین چند ماه قبل در انبارهای برنج کاران ایرانی مانده بود و دولت نمی‌خواست این اتفاق دوباره تکرار شود.

ماجرا به دوسال قبل بر می‌گردد. دو سال قبل به دلیل تصمیم نادرست وزیر وقت جهادکشاورزی واردات برنج محدود شد. همین موضوع باعث شد، قیمت برنج خارجی و به تبع آن برنج ایرانی افزایش یابد. رشدی که تا سال ۱۴۰۱ هم ادامه یافت. حتی وقتی وزارت کشاورزی تصمیم به واردات انبوه برنج گرفت؛ قیمت‌ها  اصلاح نشد و فقط برنج کشاورزان در انبارها ماند. چون قیمت آن چند برابر قیمت برنج های وارداتی بود. فراوانی برنج در انبارها صدای کشاورزان را درآورد.  در نهایت هم استانداری ها برای آرام کردن وضع موجود از واردکنندگان برنج خواستند که برنج کشاورزان را با قیمت توافقی بخرند. قیمتی که از قیمت اصلی برنج کمتر بود. سیاستی که درنهایت تبدیل به قانون شد=

اما ظاهرا مشکلات برنج کاران پایان نیافته است. محمد مخبر معاون اول رئیسی هم برای حل و فصل مشکلات باقی مانده در جلسه‌ای با حضور استانداران سه استان شمالی،  وزیر جهادکشاورزی و نمایندگان کشاورزان  دستورات ویژه‌ای برای حل مشکل برنج کاران داد.

در این جلسه مخبر اعلام کرد: مادامی که یک گرم برنج داخلی در انبارهای کشاورزان وجود دارد، واردات و توزیع برنج خارجی تخلف محسوب می شود و دستگاه‌های نظارتی با افراد خاطی و متخلفین در این زمینه برخورد خواهند کرد؛

سیاستی که به گفته فعالان حوزه برنج می‌تواند بازار برنج را در آینده نه چندان دور بهم بریزد. با این حال مخبر از وارد کنندگان برنج خواست به جای واردات، محصول تولیدکنندگان و کشاورزان داخلی را خریداری کنند و دولت نیز از آنان حمایت خواهد کرد.

اخبار برگزیدهکشاورزی
شناسه : 381291
لینک کوتاه :

۱۷ دیدگاه

  1. شما را به خدا این تنها غذای باقی مانده درسفره مردم را هم حذف نکنید.اوضاع خراب راخرابترش نکنید مردم اگرتوان خرید داشتند بجای برنج هندی وپاکستانی برنج معطر شمالی می خوردند حالا به اجبارهم نخواهند خرید بلکه مصرف خود راکاهش می دهند.مانند کاری که با گوشت کردند.

  2. قیمت تمامی کالاهاچندبرابرشد,امابرنج حتی قیمت اش به کیلویی ۱۵۰هزاربرسد,بازچیزی برای کشاورز نمی ماند.پس بهتره شالیزاری تعطیل بشه وشالیزاران برای مایحتاج زندگی پی کاری دیگربروند.

  3. چرا وقتی پارسال برنج با افت شدید قیمت مواجه شد کسی صداش در نیامد کشاورز علارقم هزینه زیاد وزحمت زیاد ضرر کردند وبا قیمت بسیار پایین حتی هزینه های خودشان را نگرفتند.

      1. اقای وزیر پول برنج گوشت یا هرچیزی که نمی دهد.از شالیزار اقای وارکنند باج می‌گیرد ولی ای صندلی به هیچ کس وفا نمی کنند،به خداپس به ای صندلی امید وار نباشید فقط اقا میتون حق ما از شما که به فکر،مملکت نیستین بگیرد

    1. بزرگوار شما بفرمایید شمال از دست کشاورز برنج زحمت کشیده اشو ۸۰هزار تومان بخر از خود کشاورز ،درگیر این کلام و نوشته های بی اساس نشو،وزحمت ودست رنج کشاورز هیچ وقت به قیمت مناسب از خودش خریده نشد اگر اینچنین بود کشاورز یقینا ثروتمند بود.

  4. برنج خوراکی فقط عامل ایجاد قند خون و سرطان زا کردن بدن انسان است و هیچ خاصیتی ندارد .آمار این بیماری ها در قدیم در حد صفر بوده چون برنج سالی وماهی یکبار مصرف میشده .

  5. در همه جای دنیا واردات برای تنظیم بازار و جلوگیری از انحصار و یک شبه پولدار شدن عده ای ، انجام میشه. مثلا آمریکا با اون صنعت خودروسازی بی نقصش از اکثر کشورهای اروپایی و آسیایی واردات داره.
    آقای مخ بر حتی الفبای اقتصاد هم بلد نیست و شده معاون اول! اگه آقای رئیسی این بنده خدا رو عوض نکنه بدنامی و افتضاح به بار میاد. از اون تازه به دوران رسیده هاست که با دستور دادن و به به و چه چهِ عمده فروشهای برنج ایرانی بسیار خوشحال میشه و حاضره تصمیمات احمقانه بگیره.
    برنج ایرانی بزودی به قیمت ۵۰۰ هزار تومن میرسه و تورمش به بخشهای دیگه سرایت می‌کنه که آقای رئیسی یاد بگیره معاونهاشو بنا به شایستگی انتخاب کنه نه بخاطر موفقیت ساختگی در مورد ساخت یه واکسن ناموفق و نه بخاطر فشار جریانهای مختلف و .‌‌..

  6. ممنوع شدن واردات برنج مساوی با افزایش قیمت برنج داخلی و ناتوانی خرید توسط مصرف کنندگان که آنهم سودی عاید برنجکاران نخواهدشد. بهتره دولت درزمینه کود و سم و هزینه های دیگر فکری کتد تا کشاورزان با قیمت پایین به آنها دسترسی داشته باشد و درنهایت محصول را با قیمت کمتربه مصرف کننده برساند

  7. واقعااا چندش تر از شما رو کره ی زمین نیس میدونی چرا چون فنگ اندازی میکنین تا گرف سلاحو پول مملکتو میدین بعد میاین دست میکنین تو جیب ملت دس میزارین رو مواد مورد نیاز مردم شما دیگه چ اشغالایی هستین

  8. روی دیگر سکه: ممنوعیت واردات، سپس گرانی برنج، سپس واردات توسط دولت(خرید برنج هندی و پاکستانی با قیمت ۳۶۰۰تومان و فروش با قیمت ۳۰۰۰۰تومان به مردم)، بدین ترتیب اموال آزاد شده که فقط باید صرف غذا و دارو بشود توسط دولت به ریال تبدیل می شود.

  9. فقط می‌خوان کشاورز نابود بکنن با این خبر دادنشو بابا برنج داخلی زیاد هست میتونن برنج صادر بکنید.از شمال تا جنوب برنج کاشتن چرا برنج وارد میکنید بزارید ما کشاورزان هم یه نفسی بکشیم.اون از گندم که هنوز پول ما کشاورزان و ندادین.این هم از برنج دارین کاری میکنید که برنج خارجی وارد بکنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا