باتلاق زیان

بررسی آخرین وضعیت صورت‌های مالی غیرتلفیقی منتهی به ۳۱ خرداد سال ۱۴۰۲ سه شرکت ایران‌خودرو، سایپا‌ و پارس‌خودرو نشان می‌دهد که زیان انباشته آن‌ها حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان افزایش یافته و به حدود ۱۴۱ هزار میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، صنعت خودروسازی کشور با چالش‌های متعددی همچون بهره‌وری پایین، تنوع و کیفیت پایین محصولات، ساختارهای مالکیتی و مدیریتی معیوب و البته دخالت‌های گسترده دولتی روبرو  است که خود را در وضعیت نامطلوب مالی، زیان انباشته و بدهی این شرکت‌ها نشان داده است.

 

بررسی آخرین وضعیت صورت‌های مالی غیرتلفیقی منتهی به ۳۱ خرداد سال ۱۴۰۲ سه شرکت ایران‌خودرو، سایپا‌ و پارس‌خودرو نشان می‌دهد که زیان انباشته آن‌ها حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان افزایش یافته و به حدود ۱۴۱ هزار میلیارد تومان رسیده است.

ایران‌خودرو با سرمایه ثبت شده ۳۰ هزار میلیارد تومانی در صدر این لیست قرار دارد و مجموع زیان انباشته این شرکت به ۸۳ هزار میلیارد تومان رسیده است؛ یعنی از اسفند سال گذشته تا پایان خرداد امسال ۸ هزار میلیارد تومان معادل ۱۱ درصد به زیان انباشته ایران‌خودرو اضافه شده است.

مجموع زیان انباشته سایپا با سرمایه ثبت شده ۱۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز رقم ۴۱ هزار میلیارد تومان را نشان می‌دهد که نسبت به اسفند پارسال ۲ هزار میلیارد تومان معادل ۵ درصد افزایش یافته است.

پارس‌خودرو با سرمایه ثبت شده ۱۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی تا انتهای خرداد امسال زیان انباشته حدود ۱۷ هزار میلیارد تومانی را ثبت کرده که نسبت به اسفند پارسال ۱۷۰۰ میلیارد تومان معدل ۱۰.۵ افزایش یافته است.

همچنین میزان بدهی این سه شرکت در مجموع حدود ۲۵۴ هزار میلیارد تومان شده است. به این ترتیب مجموع زیان انباشته و بدهی خودروسازان‌ به ۳۹۵ هزار میلیارد تومان رسیده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که هزینه ساخت یک استادیوم مجهز که استانداردهای جهانی را دارا باشد به طور میانگین ۳۴۵ میلیون دلار است. برای مثال برای ساخت استادیوم احمد بن‌ علی در قطر ۳۶۰ میلیون دلار هزینه شده که با هزینه انباشت خودروسازان ۸ استادیوم مجهز بسازیم

علاوه بر آن هزینه ساخت یک بیمارستان به ازای هر تخت ۳ میلیارد تومان هزینه دارد که با تقسیم عدد زیان انباشته به آن می‌توان ۵۰ هزار تخت بیمارستان مهیا کرد.

 بنابراین می‌توان گفت که دولتی بودن خودروسازان و اضافه شدن هر روز زیان انباشت که نتیجه‌ای جز نابودی منافع ملی ندارد.

اخبار برگزیدهخودرو
شناسه : 382240
لینک کوتاه :

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا