آرزوی مسئولان دولت سیزدهم؛

چشم آبی‌ها برای خانه‌سازی به ایران می‌آیند؟

مجاب کردن شرکت‌های خارجی برای مشارکت در طرح نهضت ملی مسکن که ظاهرا فکر مسئولان وزارت راه و شهرسازی را به خود مشغول کرده هنوز در مقام اجرا شکل واقعیت به خود نگرفته است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، اعلام موضوع تهاتر نفت در قبال اجرای پروژه‌های مسکونی و مشارکت شرکت‌های خارجی در طرح نهضت ملی مسکن که هر از گاهی توسط مسئولان دولتی مطرح می‌شود، اخیرا از سوی یک مقام وزارت راه و شهرسازی تکرار شد. رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی گفت که به منظور ارتقای فناوری و به‌صرفه کردن هزینه‌های ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن با بیش از ۱۰ شرکت خارجی شامل شرکتهای آسیایی و اروپایی مذاکره شده است.

اگرچه محمدرضا اسماعیلی اعلام نکرد که این شرکتها از کدام کشورها هستند اما در دو سال گذشته بارها نام کشور چین و در مواردی ترکیه برای ورود به طرح نهضت ملی مسکن مطرح شده است. حال آنکه از زمان شدت گرفتن تحریم‌ها علیه ایران در سال ۲۰۱۵ به دلیل مشکل مبادلات بانکی، کمتر شرکتی حاضر به سرمایه‌گذاری در ایران می‌شود.

حتی چین که با ایران تفاهم‌نامه ۲۵ ساله همکاری مشترک دارد بنا به گفته کارشناسان به دلیل تحریم‌ها تا کنون یک قرارداد هم با ایران امضا نکرده است؛ در حالی که با عربستان سعودی میلیاردها دلار قرارداد دارد و در راستای نفوذ منطقه‌ای خود با کشورهای حوزه همکاری خلیج فارس وارد همکاری‌های اقتصادی شده است.

مسکن بسازید و نفت بگیرید

با توجه به تحریم‌ها حالت ایده‌آل برای دولت سیزدهم آن است که از بشکه‌های نفت به ازای مبالغی که باید به شرکتهای خارجی پرداخت شود استفاده کند. اما ظاهرا هنوز شرکت‌های خارجی حاضر به پذیرش این نوع قراردادها نشده‌اند و آنچه تحت عنوان تهاتر نفت در برابر مسکن از آن یاد می‌شود مربوط به قراردادهایی است که با شرکتهای ایرانی منعقد شده و به گفته رییس صندوق ملی مسکن تا کنون ۲۰ هزار میلیارد تومان از طریق تهاتر نفت برای این صندوق در نظر گرفته شده است.

شرکتهای چینی و حتی روسی از همکاری بانکی با ایران خودداری می‌کنند که یکی از دلایل آن تبعیت این کشورها از توصیه‌های FATF عنوان می‌شود؛ معضلی که هنوز لاینحل باقی مانده و به گفته خاندوزی ـ وزیر اقتصاد، سیاست ایران درباره FATF هیچ تغییری نکرده است. این در حالی است که او چهار روز قبل از این صحبت گفته بود استانداردهای کنوانسیون FATF در مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم را پذیرفته‌ایم و در داخل نیز تلاش می‌شود قوانین و مقررات منطبق با آن پیش برود.

مذاکرات مخفی به مسکن ملی رسید!

در دو سال گذشته وزارت راه و شهرسازی تلاش بسیاری برای جذب سرمایه‌های خارجی در طرح نهضت ملی مسکن انجام داده است. در مواردی نیز اعلام شد مذاکرات به نتایج نهایی رسیده اما مصلحت آن است که جزئیات این موضوع منتشر نشود. اگر مذاکرات به نتیجه رسیده باید ثمرات آن در رونق طرح نهضت ملی مسکن دیده شود. رییس هیات عامل صندوق ملی مسکن می‌گوید که در ۱۱ ماه گذشته ۱۵۰ هزار واحد مسکونی نیمه‌ساز در کشور به بهره‌برداری رسیده که این صندوق نقش حائز اهمیتی در این افتتاحات داشته است.

از طرف دیگر کارشناسان و انبوه‌سازان می‌گویند که حدود ۷۵ درصد پروژه‌های نهضت ملی مسکن با کمبود منابع مواجهند. دولت در دو سال گذشته کمتر از ۱۹۰ هزار واحد را به مرحله ساخت رسانده و برای رونق دادن به طرحها از صندوق توسعه ملی مدد گرفته است. قرار است ۲ میلیارد دلار از طریق این صندوق به پروژه نهضت ملی مسکن اختصاص یابد که صندوق در قبال آن از وزارت راه و شهرسازی اوراق نفتی دریافت می‌کند.

گفته می‌شود ارزش سرمایه‌گذاری چینی‌ها در ایران با افت ۹۸ درصد مواجه شده و از ۳.۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ به ۵۷ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱ رسیده است. در حالی که افغانستان در سال جاری میلادی دست کم ۶۹۰ میلیون دلار قرارداد با چین امضا کرد.

حضور شرکتهای خارجی برای طرح‌های مسکونی در ایران مسبوق به سابقه است. در پروژه مسکن مهر شهرهای پردیس و پرند از یک شرکت ترکیه‌ای استفاده شد که به اذعان انبوه‌سازان ایرانی، این حضور تاثیر مثبتی در ارتقای فناوری ساخت از جمله ترویج قالب تونلی داشت.

در دو سال گذشته هر بار که مسئولان دولتی اعلام کردند قرار است شرکت‌های خارجی در طرح نهضت ملی مسکن مشارکت کنند امیدواری نسبت به تسریع در اجرای این پروژه افزایش پیدا کرد اما این امیدها به مرور کمرنگ شد. حالا باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا قرارداد با ۱۰ شرکت خارجی اروپایی و آسیایی به نتیجه می‌رسد یا به سرانجام خبرهای قبلی دچار می‌شود.

اخبار برگزیدهمسکن
شناسه : 382257
لینک کوتاه :

۶ دیدگاه

  1. این یک خواب و خیال است مافیایی مسکن
    نخواهند گذاشت هیچ شرکت خارجی وارد
    این معامله شود.. برای اینکه آنها می خواهند

    مسکن ایران زمین گیر شود وانها.سود ببرند..
    فالذا.بهترین کار همان تاتر نفت ب مسکن
    می باشد..البته اگر تکنولوژی ساخت را ب ایران
    وارد کنند..و و

  2. سلام مسئولین محترم کشورم ایران لطفا یکبار هم که شده به منافع ملی کشورفکر کنید واصلا فکری برای دیگرکشورها و منافعشان نکنید فکروذکرتان ایران باشد وهرجا گیرکردید از مردم و جوانان کشورمان کمک بگیرید تاوضعیت اسفناک اقتصادی ، فرهنگی وغیره کشور بهبود یابد ما جوانان و مردم هوشمند ایران برای پیشرفت در هر زمینه می‌توانیم اقدام کنیم ودرجهان حرفی برای گفتن داریم . تاالان هم که به این وضع گرفتارشدیم فقط بخاطر این است که بجای اتکا برمردم ایران ،چشم به خارجی ها دوختید .خواهشمندم بیاد روزهای دفاع مقدس بیافتید که مردم چکار کردن پس الان هم می‌توانیم برای پیشرفت درسرزمینه روی پای خودمان بایستیم . ازخارجی ها آبی برای ما گرم نمی‌شود. کس نخارد پشت من ،جز ناخن انگشت من .
    لطفا بامردم باشید تا مردم هم باشماباشند وضعیت فعلی و تصمیمات پیاپی اشتباه نامسئولان باعث این بدبختی و فلاکت کشور شده .لطفا هرکس را درجایی که باید باشد بگذارید. لطفا برای یکبار هم که شده به منافع کشور ومردم باشید ما به خارج ازکشور در هیچ زمینه ای نیاز نداریم چون ما مردمی هستیم که بارها ثابت کردیم که می‌توانیم.
    مانیازبه هیچ کشوری نداریم و خارجی ها هستند که به ما و داشته های ما نیاز دارند . نگذارید از داشته های ما رایگان برای خودشان استفاده کنند.
    ما می‌توانیم. ما می‌توانیم. پس بیایید باهم وبرای هم تلاش کنیم .
    ارادتمند همه ی مردم ایران در هرجایگاهی هستم . رزمنده جان برکف دوران دفاع مقدس درهر زمینه ای که بتوانم به کشورم کمک کنم آماده هستم و گوش بفرمان رهبر هوشیار و عزیزتر از جانم هستم. رهبرم منتظر فرمانت برای کمک به کشورم و مردم عزیزمان هستم و همه ی مردم ایران گوش بفرمان هستند برای کمک به پیشرفت وحل مشکلات ایران.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا