هشدار؛ وضعیت ذخیره آب سدهای پنج‌گانه تهران قرمز شد

گرچه وضعیت بارشی کشور و استان تهران نسبت به سال گذشته اندکی بهبود داشته، اما این بارش‌ها همچنان تأثیر قابل‌توجهی در افزایش ذخیره سدها پنج‌گانه تهران نداشته و مدیریت مصرف باید همچنان در دستور کار باشد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، وضعیت بارشی کشور در ۲۲ روز ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ماه ۱۴۰۲) نسبت به دوره مشابه سال گذشته با بهبود روبه‌رو شده است.میزان بارش‌های این مدت به ۶ میلیمتر رسیده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۳۶۷ درصد رشد را نشان می‌دهد. میزان بارش‌های این مدت تهران نیز ۱۰.۵ میلیمتر گزارش شده است.

بر این اساس وضعیت بارشی نسبت به سال گذشته اندکی بهتر شده و انتظار این است که این وضعیت اثر خود را بر روی سدهای تهران نمایان ساخته باشد، اما گزارش‌ها بیانگر آن است که میزان بارش‌ها تأثیر مثبتی بر موجودی مخازن سدهای پنج‌گانه تهران نداشته است؛ البته هرچه میزان بارش برف بیشتر باشد اثر مثبت بیشتری بر مخازن سدها خواهد داشت.

بنا بر اعلام شرکت آب منطقه‌ای تهران حجم کل ذخایر آبی موجود در مخازن سدهای استان تهران هم اکنون به ۳۶۰ میلیون مترمکعب رسیده، در حالی که موجودی سامانه سدهای شرقی تهران نسبت به سال گذشته ۳۳ میلیون مترمکعب کاهش نشان می‌دهد.

حجم آب سدهای پنج‌گانه استان، اکنون ۳۶۰ میلیون مترمکعب است که در این بین حجم آب سد امیرکبیر هم اکنون ۹۴ میلیون مترمکعب و حجم آب سد طالقان نیز ۱۹۴ میلیون مترمکعب است.

حجم کلی ذخایر سدهای سامانه شرق تهران شامل لتیان، لار و ماملو هم اکنون ۷۲ میلیون مترمکعب اعلام شده که براین‌اساس حجم آب سد لتیان ۱۹ میلیون مترمکعب، حجم آب سد ماملو ۲۹ میلیون مترمکعب و حجم آب سد لار نیز ۲۴ میلیون مترمکعب است که حجم کلی سدهای سامانه شرق در حال حاضر در مقایسه با سال گذشته ۳۳ میلیون مترمکعب کاهش را نشان می‌دهد.

بر اساس اعلام شرکت آب منطقه‌ای تهران همراهی شهروندان در خصوص مدیریت مصرف و صرفه‌جویی ضروری است تا بتوان کمترین چالش را در حوزه تأمین آب شرب پایدار داشت

پیش‌تر «حسام خسروی» افزود: سدهای تهران شامل لار، لتیان و ماملو، امیرکبیر و طالقان نسبت به سال گذشته که سال سختی بود ۴۰ میلیون مترمکعب کاهش ذخیره دارند.

وی ادامه داد: این وضعیت در سدهای شرق تهران شامل لار، لتیان و ماملو بدتر هم هست و اگر این روند ادامه داشته باشد روزهای سختی برای تأمین آب خواهیم داشت.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان تهران خاطرنشان کرد: بر همین اساس چند پروژه تأمین آب برای شرق تهران طراحی شده تا اگر مشکلی ایجاد شد کار آبرسانی با وقفه روبه‌رو نشود.

ایرنا

محیط زیست
شناسه : 383137
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

  1. بارش های باران و برف در راه هستند مردم استان های تهران البرز قزوین و مازندران و گیلان و گلستان اردبیل اذر بایجان های غربی و شرقی نگران آب نباشند…نعمت و برکات خداوند برای مردم ایران در راه هستند…..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا