فرزند خواندگی موقت باید فرهنگ سازی شود

معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: باید از طریق فرهنگ‌سازی توسط رسانه‌ها بستری برای فرزندخواندگی موقت در خانواده فراهم کنیم تا کودکان آسیب دیده در دل این خانواده‌ها به درستی پرورش یابند.

به گزارش جهان صنعت نیوز، مهری سادات موسوی در چهارمین کارگاه نظام حمایت از اطفال و نوجوانان با موضوع «مراقبت های جایگزین خانواده محور» افزود. ممکن است بعضی کودکان ساکن در مراکز امکان واگذاری برای فرزند خواندگی به صورت دائم را نداشته باشند. اما واقعا نمی دانیم ممکن است هر کدام تا چه زمانی در خانه ها و مراکز بهزیستی باشند. شاید تا سن ۱۸ سالگی، حضور آنها در بهزیستی ادامه داشته باشد. سال های طلایی را که می توانستند در یک خانواده بسیاری از مهارت ها را بدست آورند از دست بدهند.

وی اظهارکرد: با توجه به زمینه های فرهنگی که در کشور ما وجود دارد. با تبلیغات صحیح می توانیم موضوع فرزندخواندگی موقت را عملیاتی کنیم. مهم این است که به خانواده ها و افرادی که تمایل به اصلاح جامعه با پرورش این افراد در محیط های خانوادگی سالم دارند. کمک کنیم.

وی اظهار امیدواری کرد تا با اصلاح شیوه نامه فرزندخواندگی و اجرای آن خلاء هایی که در این سال ها در جامعه وجود داشته است رفع شود. شاهد شرایط مناسب تر باشیم. مسلما این موضوع نیاز به عزم و تلاش جدی دارد.

معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت. به رغم اینکه در جهانی زندگی می کنیم که خانواده در بسیاری از کشورها فضای گرم خود را بعضا از دست داده است. در جوامع با انواع خانواده ها مواجه هستیم. اما خانواده همچنان پایه اساسی رشد و بالندگی بچه هاست. شاید یکی از دلایلی که در سازمان بهزیستی به دنبال فراهم آوردن فضایی هستیم. فرزندان به جای آن که در مراکز سکونت یابند، در خانواده ها ساکن شوند، همین مساله است.

مشکلات بچه های بد سرپرست بیشتر است

موسوی اضافه کرد: درباره بچه های بد سرپرست بیش از بچه های بی سرپرست در جامعه مشکل وجود دارد. و با توجه به روایات و آیات قرآن همیشه حس خاصی نسبت به ایتام از قدیم در جامعه وجود داشته و دارد. کمک ها و نوع حمایت ها نسبت به این کودکان همیشه بیشتر است. اما کودکان بدسرپرست و کسانی که سرپرست موثری ندارند. از حمایت های جامعه بی بهره هستند. این در حالی است که شاید شرایط حادتری داشته باشند.

وی گفت:در طراحی شیوه نامه فرزندخواندگی دلسوزانه و دغدغه مندانه نسبت به تمامی مواردی که ممکن است. آسیبی برای کودک در بر داشته باشد، عمل شده است. ارتقا و تعالی بچه ها بیشتر در آن لحاظ شده است.

چهارمین کارگاه نظام حمایت از اطفال و نوجوانان با موضوع «مراقبت های جایگزین خانواده محور» با همکاری مشترک سازمان بهزیستی کشور. مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک وزارت دادگستری و یونیسف در حال برگزاری است.

این کارگاه سه روزه از دوم تا چهارم آبان ماه جاری در تهران و با حضور یکصد نفر از کارشناسان مسئول استان ها. در دو حوزه فرزندان در خانه و خانواده و فرزندخواندگی و کارشناسان ستادی با تمرکز ویژه بر شیوه نامه موقت کودکان بی سرپرست و بدسرپرست برگزار شده است.

منبع: ایرنا

اجتماعی و فرهنگی
شناسه : 383955
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا