گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد؛

دیوار سخت تورم؛ ایست تورم در مرز ۴۰ درصدی

هر چند آخرین داده‌های مرکز آمار حاکی از کاهش تورم نقطه‌به‌نقطه در اولین ماه پاییز است اما باید توجه داشت که روند نزولی تورم طی سه ماه گذشته عملا متوقف شده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، مرکز آمار، اطلاعات مربوط به تورم مهر ماه را منتشر کرد؛ بر اساس این گزارش تورم نقطه به نقطه اولین ماه پاییز برابر با ۳۹.۲ درصد گزارش شده که در مقایسه با ماه گذشته کاهش ۰.۳ واحد درصدی را نشان می‌دهد. هر چند روند تورم نقطه‌به نقطه همچنان کاهشی است اما طی دو ماه گذشته روند نزولی تورم کند شده‌است؛ به گونه‌ای که در سه ماه منتهی به مهر ماه، عملاً تورم نقطه به نقطه بدون تغییر باقی مانده است. این در شرایطی است که در چهار ماه ابتدایی سال شاهد کاهش حدود ۱۵ واحد درصدی تورم نقطه به نقطه بودیم.

همچنین در مهر ماه ١۴٠٢ تورم ماهانه برابر ٢,٣ درصد بوده که از یکسو نسبت به شهریور افزایش ۰.۳ واحد درصدی را نشان می‌دهد و از سوی دیگر، برای سومین ماه پیاپی رقم بالای ۲ درصد را ثبت کرده است.

بر این اساس برای آنکه تورم هدف ۳۰ درصدی تا پایان سال محقق شود،‌ در ۵ ماه باقی مانده میانگین تورم ماهانه باید به سطح ۱.۸ درصد کاهش پیدا کند. این در حالی است که معمولا روند تورمی در ماه‌های پایانی سال نسبت به ماه‌های دیگر افزایشی است. موضوعی که نشان می‌دهد احتمالا بانک مرکزی برای کاهش بیش‌تر تورم و دستیابی به تورم هدف ۳۰ درصدی تا پایان سال کار دشواری پیشرو دارد.

اقتصاد کلانپیشنهاد ویژهویدئو
شناسه : 384887
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا