پس از دو روز روند صعودی؛

بورس قرمز، سبز می‌شود؟

بورس برای دومین روز متوالی به رنگ سبز درآمد تا دوباره در گزارش‌های پیش بینی بورس شاهد این اظهارنظر باشیم که بازار از روند نزولی خارج شده است. اما این سناریو تا چه اندازه قابل اتکا است؟

به گزارش جهان صنعت نیوز، برای پیش بینی بورس و سایر بازارها باید به دو متغیر کلان توجه ویژه ای شود. متغیر اول نرخ ارز و متغیر دوم سیاست‌های پولی بانک مرکزی است. البته سیاست یارانه‌ای و سیاست مالی دولت نیز مهم هستند، اما سطح اهمیت دو متغیر اول به شدت نسبت به سایر متغیرها بیشتر است.

در مورد نرخ ارز بررسی صادرات، واردات، تقاضای خروج سرمایه و تقاضای سفته‌بازی نشان می‌دهد بیشترین فاکتور تاثیرگذار بر کنترل نرخ ارز متاثر از افزایش عرضه دلار ناشی از صادرات نفتی و همچنین دسترسی به ارزهای بلوکه‌شده است. اقلام صادراتی، مجموع واردات و تقاضای خروج سرمایه در ۷ ماهه ابتدایی تغییر چندانی نسبت به سال گذشته نداشته است، یا اگر هم داشته بیشتر تراز ارزی را منفی‌‌تر کرده و به نوعی محرک رشد قیمت ارز بوده است، اما ارز نفتی کاملا توانسته شرایط را کنترل کند. به همین دلیل برای بررسی روند آتی سرمایه‌گذاری، چک کردن میزان صادرات نفت می‌تواند مهم‌ترین عامل کمک‌‌کننده به ما در تخمین نرخ ارز در ماه‌های آتی باشد.

اقدام جدید برای نجات بورس

اقدام جدید برای کمک به بورس از مسیر تزریق منابع به صندوق تثبیت بازار سرمایه در دستور کار قرار گرفت. عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی اعلام کرده که ۴۰۰ میلیارد تومان به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شده است. از این رو با در نظر گرفتن این ۴۰۰ میلیارد تومان، صندوق توسعه ملی از ابتدای سال تاکنون به صورت مستقیم و غیرمستقیم بیش از ۴۲۰۰ میلیارد تومان به صندوق تثبیت واریزی داشته است.

طبق قانون صندوق توسعه ملی متعهد است که در سال جاری بیش از ۶۰۰۰ میلیارد تومان از منابع ریالی خود را در صندوق تثبیت بازار سرمایه، سپرده‌گذاری یا سرمایه‌گذاری کند؛ اتفاقی که در سال‌های گذشته انجام نمی‌شد و عملا این قانون روی زمین مانده بود.

«جهان‌صنعت» در گفت‌و‌گو با دو کارشناس بازار سرمایه به بررسی ابعاد مختلف این موضوع و تاثیر حمایت دولت از بازار سرمایه از مسیر کمک به صندوق‌های مذکور پرداخته است.

سیگنال حمایتی

سارا فلاح‌ کارشناس بورس گفت: در سال ۹۴ صندوق تثبیت بازار سرمایه تاسیس شد و صندوق توسعه ملی به عنوان بزرگ‌ترین تامین‌کننده آن انتخاب شد‌. بنابراین خبر واریز ۶ همت به صندوق تثبیت بازار خبر خوب و مثبتی تلقی می‌شود؛ به خصوص در این زمان که ترس در بورس حاکم است.

او ادامه داد: اساسا یکی از مهم‌ترین اهداف تاسیس صندوق تثبیت بازار، جلوگیری از ایجاد یا تداوم ترس در بازار سرمایه و حمایت از سهامداران خرد است. شرایط فعلی بورس به دلیل وجود ریسک سیستماتیک شرایط نا‌آرامی تلقی می‌شود.

بازار به لحاظ ارزندگی به نقاط جذابی رسیده، «پی بر ایی» بازار در محدوده ۷ قرار گرفته و ارزش دلاری بازار بورس به پایین‌‌تر از کف یک سال اخیر خود رسیده است، اما اثری از خریدار فعال و ورود پول به بازار دیده نمی‌شود.

فلاح اضافه کرد: اینها نشانه‌های وجود ترس فراگیر در بوسر است و در این زمان‌هاست که صندوق تثبیت بازار با برنامه‌ریزی و خریدهای حمایت گونه خود می‌تواند آرامش را به بازار برگرداند. بنابراین واریز وجوه و متعهد شدن به واریز وجه از سوی صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سیگنال حمایتی است و هر چند مبلغ ۴۰۰ میلیارد تومان رقم بزرگی نیست ولی می‌تواند اثر روانی خوبی بر سهامداران بگذارد.

صندوق توسعه به تعهد خود در برابر بورس عمل می کند؟

در همین رابطه برزو حق‌شناس دیگر کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد:‌ طبق قانون، صندوق توسعه ملی موظف است تا پایان سال ۶۰۰۰ هزار میلیارد تومان از منابع خود را به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز کند.

بخشی از منابع صندوق توسعه ملی از سال ۹۴ به بعد یک در هزاری بوده که از منابع صندوق باید به این کار تخصیص داده می‌شده است. این یک تعهد قانونی است. البته برخی نسبت به این کار ایراد می‌گیرند. اگر این افراد اعتراض دارند باید قانون را تغییر دهند. این تعهد به بازار سرمایه باید ایفا شود، کما‌اینکه دولت خیلی بیشتر از این مبلغ از بازار سرمایه از طریق فروش اوراق و کارمزدها و مالیات‌هایی که دریافت می‌کند تامین مالی انجام می‌دهد. او ادامه داد: تا سال ۹۹ به این تعهد توجهی نمی‌شد و صندوق هم آن را ایفا نمی‌کرد. اگر بازار سرمایه بخواهد این مبلغ را از روز اول قانون مطالبه کند عدد خیلی بزرگ‌تر می‌شود. امروز بازار سرمایه به این مبلغ نیاز دارد. مطمئنا این ابزار برای حمایت از بازار مناسب بوده و حداقل این است که باعث می‌شود کف بازار بسته شود. حق‌شناس افزود: با توجه به بزرگی بازار سرمایه ما این مبلغ خیلی اندک است. از ابتدای امسال هم تزریق آنچنانی نداشته است.

اگر در مجموع ۸ هزار میلیارد تومان هم بشود مبلغ خاصی به حساب نمی‌آید. ضمن اینکه یکسری معترض هستند، اما به هر حال این قانون است. نمی‌توان گفت قانون را اجرا نمی‌کنیم. از سال ۹۴ این مورد در قانون تصویب شده است. برخی اقتصاددان‌ها می‌گویند اشتباه است ولی اگر این‌طور است باید قانون عوض شود.

پیش بینی بورس؛ روند نزولی پایان یافت؟

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش درخصوص روند اخیر بازار سرمایه توضیح داد: بعد از هر ریزشی طبیعی است که رشدی را شاهد باشیم و این جای تعجب ندارد. نمی‌توان گفت بازار از روند منفی خود بازگشته است. اگر بخواهیم بگویم این برگشت یک برگشت واقعی و ادامه‌دار است، باید حجم معاملات بالا برود و حداقل به ۵۰۰۰ میلیارد تومان برسد و روی آن تثبیت شود.

بالا آمدن‌های بازار و رشد‌ها شامل دو مدل رشد است؛ یکی اینکه فشار فروش کم می‌شود. این اتفاق باعث می‌شود که بازارها یک برگشتی داشته باشند و دیگر اینکه تقاضا بالا برود، رشدی که ناشی از افزایش تقاضا باشد رشد واقعی است. اگر رشد نشانگر تقویت طرف تقاضا باشد، می‌توان گفت ادامه‌دار خواهد بود، اما با حجم معاملات زیر ۴ هزار میلیار تومان رخ دادن این اتفاق سخت می‌شود.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 385091
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

  1. اگه یک سری سهامداران دار که فرق بین کباب شامی را با تاپه گاو تشخیص نمیدن ، سهام ارزشمند خودشان را سفت و محکم نگهدارند و تحت هیچ شرایطی نفروشند ، قطعا” تا پایان سال شاخص کل بالای ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد قرار خواهد گرفت. شورای عالی بورس باید قانونی را تنظیم و تصویب نمایند که خریداران از زمان خرید سهم حداقل تا ۵ ماه بعد امکان فروش اون سهم را نداشته باشند که اگر این قانون تصویب شود ، هم نوسان گیران ، شرشون از بورس کم خواهد شد و هم بورس روند صعودی بخود خواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا