افغانستان حقابه هامون را رها سازی خواهد کرد

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بر اساس آخرین مذاکرات بین مسوولان ۲ کشور ایران و افغانستان مقرر شد طرف مقابل حقابه تالاب بین المللی هامون را بدهد و در این زمینه هیچ شبهه‌ای وجود ندارد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، علی سلاجقه روز سه شنبه در حاشیه بازدید از تالاب بین المللی هامون اظهار کرد. بر اساس مذاکرات انجام شده مسوولان کشور افغانستان اعلام کردند. به محض اینکه بارندگی در این کشور به اندازه کافی باشد. حقابه تالاب بین المللی هامون را رها سازی خواهند کرد.

وی ادامه داد: نشست های مشترک بین ایران و افغانستان برای بازپس گیری حقابه تالاب بین المللی هامون درقالب تقویم زمانی مشخص در حال انجام است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور تصریح کرد. دولت به هیچ عنوان اجازه نمی دهد مردم به ویژه در زمینه آب سختی تحمل کنند. بطوریکه تامین آب برای مردم سیستان و بلوچستان به طور مطلوب در حال انجام است. حتی اگر وضعیت بارندگی بدتر نیز باشد جای نگرانی نیست.

وی تاکید کرد: به منظور کمک به بهبود وضعیت تالاب بین المللی هامون در مرحله نخست باید مرطوب سازی هامون انجام شود. در این زمینه با حضور کارشناسان محیط زیست کشور و همکاری مسوولان استانی این موضوع در اولویت است.

سلاجقه گفت: با توجه به مشکلات سیستان و بلوچستان به ویژه گرد و غبار و ریزگردها رئیس جمهور تاکید دارند. مسوولان کشوری در منطقه حضور و از نزدیک با مردم دیدار داشته باشند

بخش وسیعی از هامون در افغانستان است

تالاب بین المللی هامون در زمان پرآبی یکی از تالاب های مهم دنیا و بزرگترین دریاچه آب شیرین در سراسر فلات ایران محسوب می شود. با مساحتی حدود ۵۷۰۰ کیلومتر مربع و دامنه عمق یک تا پنج متر در ناحیه کویری و بیابانی شرق کشور، در منطقه سیستان واقع شده است.
این تالاب از سه بخش به نام های هامون پوزک در شمال شرقی. هامون صابُری در شمال و هامون هیرمند در غرب و جنوب غربی سیستان شکل گرفته است.

بخش وسیعی از هامون پوزک و قسمت عمده هامون صابُری در خاک افغانستان. بقیه هامون ها در خاک ایران قرار دارد.

سطح هر یک از هامون ها بسته به میزان آب ورودی، فصول پر بارش، خشکسالی ها و ترسالی ها تفاوت داشته. تابعی از آب جریان یافته در رودخانه هیرمند، خروجی پشت سدها و رودخانه های فصلی دیگر است. در زمان پرآبی هر سه هامون به هم متصل شده. تالاب بزرگ بین المللی را تشکیل می دهند.

قطع کامل آب رودخانه هیرمند سبب خشکیدن تالاب بین المللی هامون شده. در ۲۰ سال گذشته بستر خشکیده این تالاب به محل تاخت و تاز برخی خودروها. چرای دام ها و برداشت شن از آن به دور از چشم ماموران و در نهایت به کانون ریزگردها تبدیل شده است.

منبع: ایرنا

محیط زیست
شناسه : 385284
لینک کوتاه :

۵ دیدگاه

    1. بسم الله
      امسال در کل دنیا بارندگی های شدیدی خواهیم داشت به علت تبخیر بالا در تابستان خوب در اکوسیستم آب تبخیر شده دوباره به زمین بر میگردد این قانون علمی است خوب در خود ایران و هم در افغانستان هم بارندگی بسیار شدیدتر از سالهای گذشته خواهد بود و افغان ها دیگر نمیتوانند کنترل کنند آب را و به ناچار آب رها سازی خواهد شد و تمام یا علی ع خداوند نگهدار ایران و ایرانیان باشد

  1. ما حق آبه نمی خواهیم ما مردم ایران نود درصد خواهان برگشت افغانی ها به کشور خودشون هستیم از طرف ملت زحمت کش وطبقه سه حرف می زنم نه صاحب کارهای منافق و وطن فروش ویا صاحب خانه های طمع کار وطن فروش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا