یک کارشناس بازار سهام مطرح کرد؛

شاخص کل بورس جای ریزش ندارد مگر …

بر اساس پیش بینی بورس یک کارشناس بازار سهام، شاخص کل جای ریزش بیش‌تری ندارد مگر اینکه یک ترس خیلی شدید حاکم شود.

به گزارش جهان صنعت نیوز، پیش از این گزارش‌های ۶ ماهه شرکت‌ها در گزارش‌های پیش بینی بورس یکی از اهرم‌های بازگشت احتمالی بازار سهام به روند صعودی در نظر گرفته می‌شود. اما در عمل این اتفاق رخ نداد و حتی شاخص کل بورس کانال ۲ میلیون واحدی را هم از دست داد.

هر چند طبق تحلیل کارشناسان در مجمموع گزارش‌های ۶ ماهه قابل‌قبول بوده اما عوامل بنیادی سبب عقبگرد بازار سرمایه در پاییز امسال شد؛ روندی که البته منشاء و سرنخ آن به اردیبهشت‌ماه بر‌می‌گردد که استارت ریزش سنگین و تاریخی بورس رقم خورد.

اغلب تحلیلگران بر این باورند که پیش‌بینی بورس بیش از پیش سخت شده و دنبال ‌کردن فضای سیاسی و اقتصادی توجه اغلب سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده ‌است. اما پایین‌ بودن حجم معاملات چالشی است که همواره بازار با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند. چراکه کمبود جریان پول و نقدینگی در بازار باعث‌شده تا چرخش پول تنها میان تعداد محدودی از نمادهای بازار رونق بگیرد.

در شرایط کنونی گزارش‌های ماهانه احتمالا می‌توانند به حفظ قیمت‌ها و کف‌‌سازی برخی سطوح قیمتی که فضای تردید را برای برخی سهامداران به‌‌وجود آورده‌‌‌‌‌‌اند، کمک‌ کرده و آنها را از تحولات ارزندگی قیمت مطمئن سازد. ضمن اینکه همزمان با انتشار گزارش‌‌های ماهانه همواره این چشم‌‌انداز روشن سودآوری و سود‌سازی شرکت‌‌هاست که تقویت شده و در فضایی که بازار کمی از ریسک فاصله بگیرد و به‌دنبال برگشت باشد. تحولات گزارش‌‌های ماهانه ابزار خوبی برای تحلیلگران در بازار خواهد بود، از این ‌رو می‌توان گفت این موضوع احتمالا موجبات کف‌‌سازی و کم‌ ریسک کردن معاملات بازار را فراهم خواهد کرد.

کف فعلی قیمت‌ها در بورس حفظ می‌شود؟

مسعود موفقی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: به نظر من در مجموع گزارش شرکت‌ها بد نبوده و حداقل از سطح فعلی قیمت‌ها حمایت می‌کنند. اگر اکثر گزارش‌ها در شرکت‌های شاخص‌ساز را بررس کنیم مانند پالایشی‌ها و فلزی‌ها، مشاهده می‌کنیم که اینها گزارش‌هایی هستند که بر ارزندگی این سطوح قیمتی تاکید داشته‌اند. منتها بازار درایور ورود پول فعالی از نظر کسانی که خریدار نیستند، ندارد.

او افزود: این بی‌اعتمادی که از اردیبهشت‌ امسال شروع شد، سبب شده است که پول افراد حقیقی چندان وارد بازار نشود. در واقع مساله اصلی بازار همین است.

موفقی ادامه داد: البته بیشتر کسانی که دید سرمایه‌گذارانه دارند، بر اساس گزارش شرکت‌ها پول وارد کردند و خرید انجام می‌دهند. یعنی کسانی که می‌خواهند حداقل در یک بازه زمانی شش ماهه سهام را نگه دارند. ولی بقیه بیشتر دنبال این هستند که روند روی تابلوی بورس چگونه رخ می‌دهد و چندان به گزارش شرکت‌ها بها نمی‌دهند.

گزارش‌های عملکرد یا بدبینی معامله‌گران؟!

موفقی تصریح کرد: گزارش‌ها حداقل از سطح ارزش بورس فعلی حمایت می‌کند. اینگونه نیست که گزارش‌ها نامطلوب بوده باشد و بخواهد سبب ریزش بیشتر شود. خیلی از شرکت‌ها با این گزارش‌ها نشان دادند که پی‌ بر ای‌های زیر ۴ و ترند رشد سود دارند. تورم هم روز دوشنبه اعلام شد که روند آن افزایشی بوده است، یعنی انتظار تورمی هم بالاست و درآمد ثابت‌ها هم به رغم اینکه نرخ‌های‌شان بالا رفته خیلی جذاب نیستند.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: بازار سهام به یک درایور نیاز دارد و اول از همه هم دولت باید برای این کار اقدام کند. بیشتر پول صندوق‌های بزرگ در دست دولت است و برای شروع باید از این مسیر اقدام کرد. بنابراین مساله گزارش‌ها نیست بلکه موضوع مهم ب به دلایلی برمی‌گردد که چرا بورس از اردیبهشت‌ماه ریخت و باعث شد که بدبینی نسبت به آن شکل بگیرد.

پیش بینی بورس؛ شاخص کل جای ریزش بیش‌تر ندارد مگر …

او تصریح کرد: ‌من خیلی به تحلیل‌های تکنیکال در مورد شاخص اعتقاد ندارم ولی اگر بخواهیم مبنای شاخص را روی قیمت‌های فعلی سهام بدانیم، بورس جای ریزش بیشتر ندارد. مگر اینکه یک ترس خیلی شدید حاکم شود. شاخص یک میلیون و ۹۰۰ هزار یعنی حداقل ۱۵ درصد دیگر قیمت‌ها ریزش کنند. این قیمت‌های فعلی چندان با چنین ریزشی همخوانی ندارد. مگر آنکه یک عامل روانی تشدید‌کننده باعث شود این اتفاق رخ دهد و نه یک عامل بنیادی.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 385363
لینک کوتاه :

۳ دیدگاه

  1. هم شاخص کل در کف قرار گرفته و هم قیمت سهم ها مربوط به سال ۹۷ هستند. دیگه از این پایین تر رفتن امکان نداره . حالا که دیگه قیمت سهم ها تو کفِ کف هستند ، عشقی بی کفایت و نالایق تصمیم به تعطیلی بورس می گیرد !!!!!!!!!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا