نخستین آزمون استخدامی معلولان برگزار خواهد شد؟

مدیر کل نیروی انسانی و پشتیبانی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه طبق قانون باید سه درصد استخدام‌ها به معلولان اختصاص یابد، گفت: ۱۹ هزار و ۷۲۵ نفر معلول با وجود تحصیلات دانشگاهی، شغل ندارند.

به گزارش جهان صنعت نیوز، نشست هماهنگی برگزاری نخستین آزمون استخدامی ویژه افراد دارای معلولیت برگزار شد. علی افشاری گفت: بر اساس قانون ۳۰ درصد پست‌های اپراتور، مسئول دفتر و تلفنچی در دستگاه های اجرایی باید به معلولین اختصاص پیدا کند. اما این موضوع به دلیل آنکه این پست‌ها از ساختار سازمان های دولتی حذف شده در هیچ دستگاهی اجرایی نشده است.

وی گفت: برگزاری آزمون اختصاصی استخدام معلولان با وجود گذشت ۱۰ سال از تصویب قانون، تاکنون در کشور برگزار نشده است. در جلسه مشترک سازمان بازرسی کل کشور، سازمان اداری و استخدامی و سازمان بهزیستی کشور مقرر شد این بند از قانون امسال برای نخستین بار اجرایی شود.

در ادامه خاطرنشان کرد: در سالهای گذشته ۱۰ آزمون فراگیر استخدامی توسط سازمان امور اداری و استخدامی برگزار شد. سه درصد سهمیه معلولان از دستگاهها کسر و به جذب معلولان اختصاص می یافت. اما پس از بررسی های صورت گرفته توسط بهزیستی و سازمان امور اداری و استخدامی مشخص شد تنها در یک سوم این سهمیه ها در طی ۱۰ سال گذشته استخدام صورت گرفته است.

به گفته افشاری از حدود ۵۶۰۰ سهمیه استخدامی که در ۱۰ سال گذشته به دستگاه های اجرایی اختصاص یافته بود، ۱۶۰۰ نفر دارای معلولیت در دستگاه ها جذب شدند.

بیش از ۱۹ هزار معلول بیکار با تحصیلات دانشگاهی

وی تعداد افراد تحصیل کرده دارای معلولیت فاقد شغل را ۱۹ هزار و ۷۲۵ نفر برآورد کرد. افزود: از این تعداد ۱۰ هزار و ۲۳۴ نفر زن و ۹ هزار و ۴۹۱ نفر از معلولین بیکار، مرد هستند. از نظر سنی ۵۶۳۰ نفر زیر ۳۰ سال، حدود هشت هزار نفر بین ۳۰ تا ۴۰ سال، جویای کار هستند.

مدیر کل نیروی انسانی بهزیستی بیشترین رشته هایی که معلولین بیکار در آن وجود دارند را رشته حسابداری، روانشناسی، حقوق و علوم کامپیوتر، مدیریت، زبان و ادبیات فارسی و علوم تربیتی دانست.

افشاری: قرار است در آزمون استخدامی معلولین، شرایط جسمانی معلول نیز مدنظر قرار گیرد. این کار سبب می شود معلولانی در آزمون پذیرفته شوند که توانایی انجام شغل را داشته باشند.

مدیرکل نیروی انسانی و پشتیبانی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در آزمون استخدامی ویژه معلولان فقط براساس آگهی استخدامی و براساس توانایی افراد شرکت می کنند. سهمیه استخدامی معلولان تا پنج‌ هزار نفر قابل افزایش است.

افشار از آموزش و پرورش و دانشگاه‌های علوم پزشکی به عنوان دو دستگاهی یاد کرد که کمترین استخدام معلولان را داشته اند. او توضیح داد: این آمار به خاطر این است که تعداد کارمندان دولت در این دو دستگاه از دستگاه های دیگر بیشتر است.

منبع: ایرنا

اجتماعی و فرهنگی
شناسه : 385525
لینک کوتاه :

۲ دیدگاه

  1. جناب مدیر کل بهزیستی لطفا درباره کار وشغل زنان سرپرست خانوار. تدابیری داشته باشید با داشتن مدرک کارشناسی مددکاری بیکار هستم دارای۳ فرزند حقوق کفاف نمیده هر جا مراجعه میکنم میگم سن بالا داری تکلیف ما چیه لطفا رسیدگی کتید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا