پاکستان سیاست‌های سختگیرانه را اجرا می‌کند؛

اخراج مهاجران افغانستانی آغاز شد

پایگاه خبری آنادتولی اعلام کرد که هزاران شهروند افغان در حالی به کشورشان باز می‌گردند که پاکستان فشار بر مهاجران غیرقانونی را آغاز کرده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، مقام‌های پاکستانی روز پنجشنبه اعلام کردند. حدود ۱۰ هزار نفر روز گذشته (۱۰ آبان) از مرزهای این کشور خارج شدند. هزاران نفر دیگر روز جاری در ایست های بازرسی منتظر هستند تا از پاکستان خارج شوند.

جان اشکزای، وزیر اطلاع رسانی در ایالت بلوچستان در جنوب غرب پاکستان می گوید. حدود ۳۵ هزار افغان تاکنون این کشور را ترک کرده اند. روزانه تا ۱۰ هزار نفر از مرز چمن در پاکستان این کشور را ترک می کنند. او مدعی شد که افغان های بدون مدرک شناسایی به صورت داوطلبانه پاکستان را ترک می کنند.

ویدئوهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی نشان می دهد. تعداد زیادی از پناهجویان افغان به همراه کودکان و زنان در گذرگاه مرزی تورخم و چمن برای احراز هویت قبل از خروج منتظر هستند.

سازمان ملل متحد، سازمان های حقوق بشر و اداره موقت افغانستان به رهبری طالبان از پاکستان خواسته بودند. تصمیم خود را لغو کند. اما اسلام آباد اعلام کرد که همه خارجی ها صرف نظر از ملیتشان اخراج خواهند شد.

آزار و اذیت پناهجویان افغان را متوقف کنید

پاکستان از زمان تهاجم شوروی به افغانستان در سال ۱۹۷۹ میزبان تعداد زیادی از پناهجویان افغان بوده است. به گفته دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد، بیش از ۲ میلیون افغان بدون مدرک شناسایی در پاکستان زندگی می کردند.

پیشتر سازمان عفو بین‌الملل در نامه‌ای سرگشاده به نخست‌وزیر موقت پاکستان، لغو اخراج مهاجران افغانستانی از این کشور را خواستار شد. از اسلام آباد خواست به میزبانی از مهاجران افغان در چارچوب قوانین بین‌المللی ادامه دهد.

در نامه‌ی سرگشاده سازمان عفو بین‌الملل به انوارالحق کاکر، نخست‌وزیر موقت پاکستان ، آمده است. این تصمیم، مهاجران را با خطر بی‌خانمانی و فقدان دسترسی به خدمات بهداشتی مواجه می‌کند.

در بخشی از این نامه‌ آمده است. با توجه به تعهدات بین‌المللی پاکستان، به سرعت تصمیم خود را برای اخراج اجباری پناهندگان لغو و سرکوب، آزار و اذیت پناهجویان افغان را متوقف کنید.

با پناهجویان غیرقانونی هیچ مماشاتی نخواهد شد

پیش از این، حکومت موقت پاکستان گفته بود. بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار مهاجر غیرقانونی افغان را از اول ماه نوامبر سال جاری میلادی از پاکستان اخراج می‌کند.

وزیر کشور پاکستان با تعیین مهلت برای پناهجویان غیرقانونی که بیشتر آنان را اتباع افغانستانی تشکیل می‌دهند. اعلام کرده است که از تاریخ یکم نوامبر ۲۰۲۳ (۱۰ آبان) به بعد با پناهجویان غیرقانونی هیچ مماشاتی نخواهد شد. ضمن اخراج، دارایی‌های این افراد نیز ضبط و مصادره می‌شود.

اخراج پناهجویان غیرقانونی افغانستانی از سوی پاکستان در شرایطی صورت می‌گیرد. تنش‌ها بین ۲ همسایه بر سر تروریسم از جمله معضل گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان در حال افزایش است.

منبع: ایرنا

اجتماعی و فرهنگی
شناسه : 385665
لینک کوتاه :

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا