چرا شتاب کاهش تورم کم شد؟؛

توقف تورم در ایستگاه اجاره

آنگونه که داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد تورم نقطه به نقطه در سه ماه گذشته در سطح ۴۰ درصدی ثابت مانده است. چرا با وجود کاهش ۱۶ واحدی تورم در چهار ماه ابتدایی امسال، روند کاهشی تورم متوقف شد؟

به گزارش جهان صنعت نیوز، بر اساس آخرین داده‌های مرکز آمار، تورم نقطه به نقطه در مهر ماه امسال برابر با ۳۹.۳ درصد بوده‌ که نسبت به شهریور ماه عملا بدون تغییر باقی مانده است. به طور کلی بررسی روند تورم نقطه به نقطه در هفت ماه ابتدایی امسال نشان از دو نیمه متفاوت دارد.

ایست تورم در تابستان

تورم نقطه به نقطه در فرودین امسال برابر با ۵۵.۵ درصد بود که با کاهش بیش از ۱۶ واحد درصدی به ۳۹.۴ درصد در تیر ماه رسید.

اما طی سه ماه منتهی به مهر امسال عملاً تورم نقطه به نقطه بدون تغییر باقی مانده است. به گونه‌ای که تورم نقطه به نقطه مهر ۳۹.۳ درصد گزارش شده که تنها ۰.۱ واحد درصد نسبت به تیر ماه کاهش یافته است.

در این شرایط به نظر می‌رسد که هسته سخت تورم در محدوده ۴۰ درصدی قرار دارد و سیاستگذاران اقتصادی کار سختی را برای پایین آوردن تورم از این محدوده دارد.

در این شراط این پرسش مطرح می‌شود که چرا روند کاهش تورم متوقف شد و یا به بیان دیگر، مقصرات ایست تورم در محدوده ۴۰ درصدی کدام کالاها هستند؟

ایست کاهش قیمت‌ها  با دست فرمان اجاره

بررسی داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد در بازه زمانی تیر تا مهر، تورم کلی اقتصاد حدود ۷ درصد بوده که از این میزان افزایش هزینه اجاره خانه سهم بیش از ۳.۷ واحد درصدی داشته است. به بیان دیگر، حدود ۵۳ درصد از تورم ۷ درصدی سه ماهه منتهی به مهر امسال ناشی از افزایش اجاره خانه بوده است. در این شرایط و با توجه به اینکه فصل اجاره به پایان رسیده این احتمال وجود دارد که شیب کاهشی تورم دوباره افزایش پیدا کند.

اما متهم دوم ایست تورمی در این مدت گوشت قرمز و مرغ است؛ جاییکه افزایش قیمت گوشت و مرغ حدود ۰.۶ واحد درصد از تورم ۷ درصدی سه ماهه منتهی به مهر ماه را شکل داده است؛ به بیان دیگر افزایش قیمت مرغ و گوشت سهم حدود ۹ درصدی را از تورم این مدت داشته است.

هزینه پوشاک و بهداشت نیز به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار دارند؛ به گونه ای که در مجموع حدود ۰.۷ واحد درصد از تورم ۷ درصدی سه ماه گذشته را رقم زده‌اند.

تورم اجاره خانه قیمت گوشت مرغ

اقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 385942
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا