پیش بینی روند معاملات این هفته بازار سهام؛

بورس این هفته تکراری است؟

یک کارشناس بازار سهام در خصوص پیش بینی بورس این هفته گفت: احتمالا بازار سهام روال هفته قبل را تکرار کند، مگر آنکه فاندهای مثبت قوی وارد شود.

به گزارش جهان صنعت نیوز، فضای نااطمینانی در بازار سرمایه طی هفته گذشته کاملا پر رنگ بود و پایین بودن حجم معاملات به عنوان یک پارامتر تعیین‌کننده در گزارش‌های پیش بینی بورس بود و همچنان اجازه رشد را به کلیت بازار نداد.

اگرچه همچنان بازارساز تلاش دارد از طریق برخی اقدامات مانند لغو فروش بازارگردان‌ها به کمک بازار بیاید اما این اقدام هم چندان موثر واقع نشد و اگر هم رشدی در هفته گذشته رخ نداد، بیشتر یک رشد لاک‌پشتی بود که حتی باعث نشد شاخص کل کانال ۲ میلیون واحدی را پس بگیرد. بورس در گذشته نیز ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک متعددی را تجربه کرده است. در واقع در این شرایط بازگشت اعتماد سهامداران و ورود پول جدید بیشتر به یک محرک جدی از سوی بازارساز یا یک تغییر مثبت در فضای بین‌المللی نیاز دارد.

واکنش بورس، شدید بود؟

اما کارشناسان می‌گویند بازار سرمایه در هفته گذشته واکنش‌های نسبتا شدیدی به تحولات و تنش‌های منطقه‌ای نشان داد و نوسانات منفی اذیت‌کننده‌ای از خود بروز داده و سهامداران را در برزخ همراه با ترس از ریزش شدید‌‌تر قرار داد.

در این میان شاخص کل بورس نسبت به پرتفوی اکثر سهامداران ریزش کمتری داشت و این یکی از موضوعات مورد نقد جدی است که نشان می‌دهد شاخص کل به‌عنوان نماگر اصلی بازار سرمایه چیزی را که بر پرتفوی سهامداران گذشته است، به‌طور کامل نشان نمی‌دهد و نمای مشخص‌تری ندارد.

همچنین در هفته گذشته به ‌رغم اینکه تلاش شد از طریق نهاد ناظر با اتخاذ سیاست‌هایی مانند عدم الزام بازارگردانان به ایفای تعهد فروش بخش عرضه کنترل شود بازار شرایط خوبی داشت که البته این اقدام را نیز نمی‌توان به‌ عنوان مشوق در نظر گرفت.

تقاضا باید در بازار سهام تقویت شود

 برای اینکه بازار سرمایه بتواند از شرایط فعلی عبور کند، باید مشوق‌هایی برای تقویت بخش تقاضا در بازار شکل بگیرد. سیاست‌های مشخصا زیادی را می‌توان برای رسیدن به این موضوع دنبال کرد و در عین حال حمایت نهادهای بالا‌دستی و دولت هم برای بازار سرمایه بسیار مهم است.

متاسفانه در ماه‌های گذشته حمایت خاصی دیده نشده که برای بازار سرمایه معنادار باشد و بتواند ابهام را برطرف کند. در این مقطع و در این شرایط هر دولت و نهاد تصمیم‌گیری از سرمایه‌گذاران خود حمایت می‌کند و این خواسته بجایی از طرف فعالان بازار سرمایه است.

در عین حال انتظار می‌رود نهاد ناظر سازمان بورس هم نسبت به ارائه مشوق‌های کافی و درست و اصولی اقدام کند؛ موضوعی که متاسفانه در روزهای گذشته شاهد نبودیم. از طرفی ارزش پایانی معاملات که در ماه‌های اخیر شاهد آن هستیم نیز وضعیت خوبی ندارد. در چنین شرایطی اگر حمایت‌های ادامه‌داری را در بازار شاهد باشیم، سهامداران این اطمینان را پیدا کنند که با مشکلات سنوات گذشته مواجه نخواهند شد و بازار سرمایه می‌تواند در مقطع کنونی مأمن خوبی برای سرمایه‌های مردم باشد.

کف‌های که شکسته شد

مریم محبی کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: هفته گذشته کاملا مشخص بود که بازارساز تلاش کرد که بورس را به سمت و سوی مثبت هدایت کند. چرا‌که بازار پُر از ترس‌ها و بیم‌ها و ناامیدی سهامداران بود.

او ادامه داد: ما در اکثر سهم‌ها خروج را می‌دیدیم. به ویژه در کف‌های حمایتی که بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار انتظار نداشتند این کف‌ها شکسته شود ولی این اتفاق رخ داد. دلیلش هم این است که بورس همچنان ناپایدار است و این را نشان می‌دهد که فضای مناسب برای رشد ندارد و تنها امید بازار این است که جاماندگی از تورم را جبران کند.

پیش بینی بورس، : تکرار هفته قبل

 این کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: بنابراین بازار سمت و سوی مثبتی به دلیل عملکرد شرکت‌ها ندارد. به نظر می‌رسد با وخیم‌تر شدن اوضاع جامعه جهانی و از بین نرفتن ریسک‌های سیستماتیک و بهتر نشدن شرایط اقتصادی ایران، شرایط ناپایدار همچنان بر بازار حاکم بماند. بنابراین پیش بینی بورس این هفته آینده را می‌توان مطرح کرد که بازار روال هفته قبل را تکرار کند و به نوعی همان روند ادامه داشته باشد، مگر آنکه فاندهای مثبت قوی وارد شود که بتواند تغییری ایجاد کند. فاند مثبت قوی به این معنی است که مثلا فضای بین‌الملل به سوی بهتر شدن اقتصاد کشور گشوده شود.

محبی درباره وضعیت حجم معاملات در بازار تصریح کرد: چرا حجم معاملات کاهش پیدا کرده است، به این دلیل که پول جدیدی وارد بورس نمی‌شود و سهامداران در بلاتکلیفی هستند و نمی‌توانند به صورت منطقی و درست تحلیل و تصمیم‌گیری کنند. وقتی تحلیل‌گر و معامله‌گری با اطمینان بیشتری بتوانند معامله کنند به صورت خرد معامله و حجم بالا می‌رود. وقتی حجم معاملات به صورت محسوس پایین می‌آید، به این معنی است که جذابیت بازار بورس که از بین رفته بود همچنان در حال آسیب دیدن است و به نظر نمی‌رسد بازار در جذب سرمایه‌های افراد موفقیت زیادی داشته باشد.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 385949
لینک کوتاه :

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا