با کسری ۳۰۰ میلیون مترمکعب؛

قطعی گاز ادامه خواهد داشت

در حالی که مسئولان تاکید می‌کنند که با توجه به اقدامات انجام شده امسال قطعی گاز نخواهیم داشت اما برخی کارشناسان نظر متفاوتی دارند.

به گزارش جهان صنعت نیوز، سهم گاز در سبد انرژی ایران بیش از ۷۰ درصد است و در این میان حدود ۷۰ درصد گاز مورد نیاز کشور از میدان مشترک پارس‌جنوبی برداشت می‌شود. با توجه به این اعداد، نزدیک به ۵۰ درصد از تولید انرژی کشور از این میدان مشترک گازی است.همچنین آمارها نشان می‌دهد ایران پارسال رکورد برداشت گاز از این میدان مشترک را جابه‌جا کرد و در اوج مصرف گاز، برداشت روزانه به بیش از ۷۰۵ میلیون مترمکعب رسید.

اهمیت تولید پایدار در میدان مشترک پارس‌جنوبی البته در زمستان بیشتر است، زیرا هم‌اکنون بیش از ۹۵ درصد جمعیت کشور به شبکه گاز متصل هستند و این حامل انرژی، در تامین سوخت بخش خانگی نقش نخست را ایفا می‌کند و حتی قطع جریان گاز از یکی از چاه‌های پارس‌جنوبی می‌تواند در زمستان مشکل‌آفرین باشد.

در این شرایط وزارت نفت از آمادگی خود برای تامین گاز زمستان خبر می‌دهد و آنگونه که مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفته با پایان یافتن تعمیرات اساسی و تعویض خط لوله دریایی فاز ۱۶ و همچنین عملیاتی شدن فاز ۱۱ پیش از آغاز سرما، امکان برداشت حداکثری از این میدان گازی مشترک فراهم شده است.

با این وجود برخی کارشناسان بر این باورند که امسال نیز با تشدید ناترازی انرژی و قطعی گاز مواجه هستیم.

آنگونه که کارشناسان بیان می‌کنند افت تولید پارس‌جنوبی در شرایطی از امسال آغاز می‌شود که کشور با کسری ۳۰۰ میلیون مترمکعبی مواجه بوده و مقدار مصرف هم روند افزایشی دارد.

همچنین از یکسو ماشین آلات و تجهیزات پالایشگاه‌های گازی کشور با توجه به شرایط تحریمی به شدت مستهلک شده‌اند. از سوی دیگر به دلیل قدیمی بودن چاه‌های گازی و استفاده از تکنولوژی فوق سرد در صنعت گاز، امکان ذخیره انرژی و استفاده در ماه‌های کمبود وجود ندارد.

اخبار برگزیدهنفت و پتروشیمی
شناسه : 386581
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا